Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla a bude, anebo naopak

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Kdo to tady řve jako kráva? znělo první ocenění jejího zpěvu. Kdyby pan učitel tenkrát tušil… Tajnosti slavných

16.03.2020
Kdo to tady řve jako kráva? znělo první ocenění jejího zpěvu. Kdyby pan učitel tenkrát tušil… Tajnosti slavných

Autor: repro/evapilarova.cz

Popisek: Eva Pilarová na maturitní fotografii z roku 1958

AUDIO/VIDEO Sotva se vyšvihla na hvězdné nebe, a už byla pod dohledem. První manžel odstartoval její kariéru, aby ji vzápětí málem zničil, život jí znepříjemňovaly úřady i StB. Před jejím uměním ale smekl i legendární Armstrong.

Úžasná dáma s jedinečným hlasem a mimořádnou duší, neuvěřitelně pracovitá, skromná, vstřícná a spolehlivá. Naši kulturní scénu navždy opustila v sobotu 14. března další hvězda legendárních ‘zlatých šedesátek‘, česká jazzová královna. Zářila na hudební scéně neuvěřitelných šest desetiletí a prázdné místo, které po sobě zanechala, stěží někdy někdo dokáže zaplnit. Sudičky jí daly do vínku krásný, silný a barevně zajímavý, naprosto nezaměnitelný hlas – soprán o rozsahu tří a půl oktáv, oplývající navíc vynikající pěveckou technikou. Jedinečná Eva Pilarová právem patří k pěveckým legendám s jedním z nejlepších hlasů, jaký kdy česká pop music měla.

Už vím, co to znamená
(televizní záznam z roku1961):

Soprán pro operu

„Povýšila interpretaci moderní písničky do oblasti uměleckého projevu a položila tak prvou překážku do cesty pěveckému primitivismu a diletantství v tomto žánru… Pokládám ji za naši první jazzovou zpěvačku,“ prohlásil o ní v roce 1968 Josef Škvorecký, který také pro ni vymyslel přezdívku FitzPilarová. Narodila se jako Eva Bojanovská 9. srpna 1939 v Brně, její otec byl krejčím a matka švadlenou. Od dětství se cílevědomě hudebně vzdělávala, hrála na klavír, věnovala se sborovému zpěvu, mimo jiné vystupovala i v brněnském dětském sboru Československého rozhlasu. Soprán mimořádného rozsahu jí umožňoval zpívat i klasiku. V moravské metropoli také vystudovala JAMU, že by se ale mohla stát hvězdou pop music, to ji ani nenapadlo. A tak se musel chopit iniciativy někdo jiný. Ten, kterému naprosto důvěřovala. A on na ni ušil podraz, čímž odstartoval její kariéru.

Popocatepetl twist:

Všechno zavinil Pilar

Vypravit se jen tak do Prahy, k tomu by zřejmě nikdy nesebrala odvahu, a tak na ni první manžel, kontrabasista Milan Pilar, ušil boudu. Doprovázela ho do divadla Semafor, aniž tušila, že nejede přes půl republiky kvůli němu, ale kvůli sobě. „Ke konkurzu mě dostal podvodem. Řekl, že si jde něco vyřídit do divadla, abych šla s ním, a když jsme vešli, oznámil dvěma pánům, že přivedl tu zpěvačku z Brna, jak slíbil. Ti dva pánové, jak jsem později zjistila, se jmenovali Jiří Suchý a Jiří Šlitr,“ zavzpomínala v jednom rozhovoru pro Blesk. V hledišti seděli dva pánové, jeden s brýlemi, druhý s knírem. „Brýlatý se při mém zpěvu se silným brněnským přízvukem strašně smál, ten kníratý zhnuseně odešel. Jak jsem se později dověděla, byli to Karel Štědrý a Waldemar Matuška.“ Konkurs vyšel a Eva se stala v roce 1960 novou členkou semaforského souboru. S Matuškou se pak zhruba rok jenom slušně zdravili. O to víc ji překvapilo, když měl zpívat Lásku nebeskou s Hanou Hegerovou a prohlásil, že by to raději zkusil s tou Pilarkou.

Ach, ta láska nebeská:

Nesmrtelné hity

„Po premiéře hry Taková ztráta krve, když publikum velmi pěkně reagovalo na můj pěvecký projev, mi Jiří Šlitr řekl: Nemysli si, Pilarko, že jsme tě vzali do divadla kvůli tvému zpěvu. Na moji otázku, proč tedy, odpověděl: Nám se líbily tvoje nohy,“ přiznala serveru korzár.sk. Spolupráce s legendární autorskou dvojicí Suchý-Šlitr jejím odchodem ze Semaforu rozhodně neskončila, naopak se prolínala celou její kariérou. Řadu jejich písní zpívala dál a diváci je přijímali se stále stejným nadšením. „Jiří Suchý dokázal psát tak nadčasové texty, že je mohu zpívat i po 55 letech. Mohu připomenout Oliver Twist, Popocatepetl twist, U nás doma, Rekviem, Rodeo, Turecký pochod, Swing, to mě baví a samozřejmě Montiho čardáš,“ vyjmenovala své nestárnoucí a osvědčené ‘kousky‘ a dodala: „Těší mě, že se z některých skladeb staly doslova evergreeny a že zajímají i mladší generaci. Je to pro mě svým způsobem pocta.“

Amfora, lexikon a preparát
(s Naďou Urbánkovou a Jiřím Šlitrem):

Podraz číslo 2

V roce 1962 odešla s Waldemarem Matuškou a Karlem Štědrým do Divadla Rokoko a vzápětí ji čekaly první vážné potíže. O pět let starší manžel emigroval, když synu Milanovi byly pouhé tři měsíce. Navíc se před ní definitivně uzavřely státní hranice směrem na západ a další dva roky trvalo, než alespoň dosáhla rozvodu na dálku. V roce 1963 stanula poprvé i před kamerou v legendárním filmu Kdyby tisíc klarinetů, v němž zazářila jako sboristka dívčí školy, mimo jiné i úžasným duetem s Karlem Gottem Je nebezpečné dotýkat se hvězd. „Duet nás bavil od první korepetice s Jiřím Šlitrem. A když člověka něco baví, jde to samo, nahrávání bylo otázkou několika málo chvil.“ Samotné natáčení však bylo velmi náročné. Točilo se mimo Prahu a většina herců hrála každý večer v divadlech. Takže se vraceli do Prahy, po přestavení zase zpátky na zámek Kynžvart, kde se natáčelo, a v šest ráno už měli nástup v maskérně. I díky této skvělé spolupráci se Eva v roce 1964 do Semaforu vrátila.

Je nebezpečné dotýkat se hvězd
(s Karlem Gottem ve slavné hudební komedii Kdyby tisíc klarinetů):

Senzační chraplák

Už jako malá byla okouzlena hudbou Glenna Millera a hlavně Louisem Armstrongem. Ve škole před spolužáky prý napodobovala jeho chraplák a také poprvé uslyšela názor na svůj zpěv od učitele, který právě vešel do třídy. „Kdo to tady řve jako kráva?“ pronesl prý tenkrát rozzlobeně. „V životě by mě nenapadlo, že se s Armstrongem někdy setkám osobně a zazpívám mu,“ svěřila se rozhlasu.cz. Bylo to v roce 1965, Armstrongovu návštěvu Prahy a jeho koncert v Lucerně si nenechaly ujít ani ty největší hvězdy. Satchmo navštívil tenkrát i divadlo Semafor, kde si poslechl píseň Hallo Satchmo, kterou složili na jeho počest Suchý se Šlitrem. S Evou ji tenkrát naživo zazpíval jazzový trumpetista Jiří Jelínek, který uměl Armstronga skvěle imitovat. A samotný Satchmo uznal, že je vážně dobrý.

Hallo, Satchmo!
(píseň pro Louise Armstronga s Jiřím Jelínkem v divadle Semafor v roce 1965)

Pokračování ve středu 18. března

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace