Velké zklamání, v sobotu se nepeklo, přednost dostali Čeští lvi. Další důvod, proč nenávidět český film?
09.03.2020
Foto: Facebook / Český lev (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Slavnostní večer v pražském Rudolfinu
FOTO Velkého zklamání se v sobotu večer dočkala stále početnější skupina fanoušků nové televizní show České televize Peče celé země. Namísto sledování soutěže, v níž se zbylí aktéři snaží upéct co nejlepší koláč a dort či nějaký slavný zákusek, se museli spokojit s přímým přenosem předávání výročních cen Český lev. Jedna z divaček vedení ČT vzkázala, že to je velká chyba. Zato filmoví fanoušci si tentokrát přišli na své.
A i když jich bylo podstatně méně než 'pekařů', Česká televize opět vyhrála sobotní žebříček sledovanosti, protože si České lvy nenechalo ujít téměř 900 tisíc diváků. Nedá se tak souhlasit s názorem známé české kritičky, která si myslí, že kvůli odsunutí finále Peče celá země na příští týden mají čeští diváci další důvod, proč nenávidět český film. To ani náhodou. Českým filmům se při televizních premiérách nezřídka podaří dosáhnout stejného, ne-li vyššího počtu diváků, jako této pekařské show. Jistě se to potvrdí i v případě nového českého filmového hitu Ženy v běhu, až se objeví na obrazovkách. Nemluvě o tom, že je tato komedie o běhání pro národ, trpící obezitou a dalšími chorobami, mnohem prospěšnější, než když ho veřejnoprávní kanál provokuje k pečení nezdravých sladkostí.
Václav Marhoul - nejlepší film a režie (Nabarvené ptáče)
Pekař mezi cibulkami
Navíc se tentokrát ceremoniál, živě přenášený z pražského Rudolfina, vcelku vydařil, i když se pár sporných věcí tu a tam našlo. Moderátor Václav Kopta se sice snažil (a na rozdíl od svých předchozích kolegů se zbytečně nepředváděl na úkor ostatních aktérů), nicméně mu přece jenom více sedí, když v Peče celá země hlídá hodinky a trouby. Stejně tak je přesvědčivější jako autobusák, než coby krotký průvodce galavečera, uvězněný ve smokingu. Navíc kvůli podivné výzdobě Rudolfina (bohužel opět zastínila hlavní dominantu koncertní síně, nádherné varhany) vypadal mezi modrými cibulkami a tulipány, jako by spíš uváděl nějaký pořad pro děti. Navzdory tomu měl ceremoniál letošního předávání 27. Českých lvů příjemnou atmosféru, umocněnou hudebním doprovodem skvělé skupiny Tata Bojs.
Tereza Ramba, nejlepší herečka v hlavní roli (Vlastníci)
Místo klepáčku osm lvů
A nebyla nouze ani o napětí. Skuteční filmoví fajnšmekři byli zvědaví, zda se nebude opakovat trapas z letošního udílení cen Českého filmového a televizního svazu Trilobit, na němž získal mistrovský snímek Václava Marhoula Nabarvené ptáče pouze Cenu diváků – Berounský klepáček. V případě Cen české filmové kritiky sice Marhoul dopadl o něco lépe, avšak za nejlepší film loňského roku byli kritiky zvoleni Staříci. Jenže v sobotu večer tento urputný producent a režisér triumfoval a pro své vysněné a těžce vybojované dílo získal nejen osm Českých lvů, ale také ocenění za mimořádný počin v oblasti audiovize.
Jiří Schmitzer, nejlepší herec v hlavní roli (Staříci)
Mimořádný počin
O tom, že Nabarvené ptáče je skutečně mimořádným počinem, není žádných pochyb. Při závěrečné děkovné řeči Marhoul popsal, co vše se za jedinečným snímkem, jemuž věnoval více než deset let svého života, skrývá. Ocenil náročnou práci stovek svých kolegů, které se mu podařilo přesvědčit, aby do tak náročného projektu šli společně s ním.
Tím spíš, že coby profesionálům jim bylo předem jasné, že černobílý film, plný drsných scén a téměř bez dialogů, se nejspíš nestane diváckým hitem. S velkou pravděpodobností se však, na rozdíl od některých předchozích vítězů Českých lvů, zapíše do učebnic české kinematografie.
Vložil: Adéla Hofmanová