Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Životní lásku potkala už v patnácti. Kariéru bílé černošky pak odstartoval jediný telegram. Tajnosti slavných

21.02.2020
Životní lásku potkala už v patnácti. Kariéru bílé černošky pak odstartoval jediný telegram. Tajnosti slavných

Foto: repro/youtube.com

Popisek: Vlasta Průchová jedinkrát před filmovou kamerou, v roce 1950 v detektivce V trestném území

AUDIO/VIDEO Její mírně nakřáplý hlas si nelze splést, kdo jen trochu přičichl k jazzu, už při prvních tónech je okamžitě doma. Stala se hvězdou nejslavnější éry českého jazzu a swingu, pak ale únorový převrat zahájil nekončící sérii problémů.

Nikdy netoužila po slávě a penězích, o čemž svědčí i fakt, že za šest desetiletí natočila jenom tři dlouhohrající desky, přestože ji publikum nepřestávalo zbožňovat. Jazzová královna Vlasta Průchová začala zpívat díky své životní lásce, pak už nikdy nepřestala a jazz ji držel nad vodou. Říkala, že její písničky dělají lidem radost, a vynaložená energie se jí z publika mnohonásobně vracela, což k dalšímu boji se sérií osudových úskalí moc potřebovala. „Jazz se nedá naučit, s ním se musíte narodit,“ připustila jednou. „Černoch ho ve své duši najde sám, ale bílý se k němu musí proposlouchat. A když o mně někdo řekne, že jsem bílá černoška, beru to jako poklonu.“

Na počátku bylo blues:

Nejsladší limonáda

Na svět přišla 12. července 1926 ve slovenském univerzitním městě Ružomberok, na rozhraní Veľké Fatry, Chočských vrchů a Nízkých Tater. Hudební vzdělání neměla žádné, narodila se ale do rodiny, v níž byla hudba každodenní samozřejmou součástí života. „Maminka byla z Ostravy, ve Vídni studovala operní zpěv. Bydleli jsme na Slovensku v Ružomberku, pak v Trenčíně a naši tam organizovali hudební život. Doma jsme zpívali lidovky, taneční písničky, všechno.“ V roce 1938 museli Průchovi kvůli české národnosti Slovensko opustit, a tak se usadili v Praze. V té době už Vlasta doma poslouchala gramofonové desky s jazzovou legendou Billie Holiday. Osudový okamžik v jejím životě nastal v roce 1941, když se vypravila se sestrou na Filmové žně do Zlína. Zašly si na limonádu do jazzové kavárny Morava, v níž právě hrála kapela mladých muzikantů z Prahy. Dvě plavovlásky jim padly do oka a díky tomu se Vlasta seznámila se svým budoucím manželem, jazzmanem a světoznámým kardiologem Janem Hammerem starším.

Rozmarné stvoření:

Tohle nacistům uniklo

Byl to druhý ročník úplně prvního československého filmového festivalu, který uspořádalo Českomoravské filmové ústředí, a v době protektorátu znamenal opravdu husarský kousek. „Německé úřady byly velice zaskočeny. Považovaly přehlídku za nevýznamnou provinciální událost, nepočítaly s masovou odezvou a nechaly akci bez dohledu,“ napsal ve svých pamětech o prvním ročníku jeden z organizátorů, režisér Elmar Klos. O rok později už se úřady poučily a vyslaly do Zlína velkou delegaci, která na festival dohlížela. „Přesto se druhé Žně staly největší národní manifestací a lidé se do Zlína sjeli jako na pouť. Byl to poslední relativně svobodný počin české kultury,“ napsal Klos. Třetí ročník už se nekonal. Němci přitvrdili, podobné akce už netolerovali a v protektorátu vypukl Heydrichův teror. Pro Vlastu ale festival znamenal událost, která ovlivnila celý její život.

Nedělní vláček:

Stačil jeden telegram

Už před válkou začal o sedm let starší Jan Hammer studovat medicínu, po zavření vysokých škol nacisty se naplno upsal hudbě a začal se jí živit. Po válce se na fakultu vrátil, s hudbou ale nepřestal. A v roce 1946 udělal ze své lásky zpěvačku. Byl tehdy se svým orchestrem Rytmus na turné, dobře věděl, jak Vlasta zpívá, a tak se prostě jednou zrodil nápad. „Jednoho dne mi kluci z Honzovy kapely poslali telegram: Pořiď si šaty, nauč se pár písniček a přijeď. Udělali jsme zkoušku kvůli stupnicím a večer už jsem zpívala před hosty Evropa Grilu v Mariánských Lázních,“ zavzpomínala Vlasta před lety v jednom rozhovoru. A od toho večera už zpívat nikdy nepřestala. O rok později se s Janem vzali a v roce 1948 se jim narodil syn, světově proslulý jazzový hudebník Jan Hammer mladší. Na svět přišel právě v den, kdy jeho otec promoval.

Blues pro malého chlapce:

Nebezpečný jazz

Jan se zařadil mezi přední kardiology, muziky se ale nevzdal. A Vlasta vystupovala v klubech takřka každý večer. Manželé patřili k motorům pražského jazzového života, mimo jiné také spoluzakládali v paláci Fénix na Václavském náměstí klub Pygmalion, který se stal jazzovým stánkem č. 1. Jedno z období největší slávy jazzu a swingu u nás ale ukončil únor 1948. Jazz nesplňoval základní požadavek nového režimu, domácí tradici. Jazzové rovnalo se americké, a tudíž nebezpečné. Jan se sice zaměřil na kardiologickou specializaci, současně ale dál i hrál a od roku 1951 měl vlastní hudební skupinu, ve které spolupracoval s nejvýznamnějšími osobnostmi tehdejší československé jazzové scény Luďkem Hulanem, Míšou Polákem, Jiřím Verbergerem a Jiřím Jirmalem. Vlasta začala se svým repertoárem putovat napříč republikou a jejím vystoupením tleskalo nadšené publikum od Aše po Čiernou nad Tisou.

Pokračování v pondělí 24. února

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská