Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Šplhoun, křivák, podrazák… Démon s pronikavým pohledem se mistrně pohyboval v zákoutích lidské duše. Tajnosti slavných

31.01.2020
Šplhoun, křivák, podrazák… Démon s pronikavým pohledem se mistrně pohyboval v zákoutích lidské duše. Tajnosti slavných

Foto: repro/imdb.com

Popisek: Václav Lohniský v televizním dramatu Kouzelný dům

Díky němu se stal docent Chocholoušek z komedie Jáchyme, hoď ho do stroje lidovým synonymem pro psychiatry. Sotva by někoho napadlo, že vychrtlý představitel různých podivínů a záporáků původně mířil na kazatelnu. Jenže katoličtí kněží ho mezi sebou nechtěli.

Vyhublý, s vysokým čelem a pronikavým pohledem, obdařený démonickým úsměvem, podlézavý, úskočný… Velký mistr malých rolí se dokázal velmi obratně pohybovat v temných zákoutích lidské duše. Díky svému typu, který čistě hereckými prostředky vypracoval k naprosté dokonalosti, mohl Václav Lohniský hrát slabochy, padouchy i podivíny nejrůznějšího ražení. K precizní dokonalosti dokázal vypracovat i různé mnichy, faráře a kostelníky. Možná právě proto, že původně studoval na kněze.

Docent Chocholoušek v komedii Jáchyme, hoď ho do stroje

Docent Chocholoušek v komedii Jáchyme, hoď ho do stroje
foto – repro/youtube.com

Pro katolíky byl moc kritický

Syn státního rady se narodil 5. listopadu 1920 v Holicích u Pardubic, dětství a rané mládí ale prožil v Úpici, kam byl tatínek údajně za trest přeložen. Na tamním gymnáziu také odmaturoval, a poté vstoupil na přání rodičů do bohosloveckého semináře v Hradci Králové. Na dráhu rozvážného služebníka božího ale byl zřejmě příliš plný života. Navíc měl odmalička před očima tvrdý život chudých obyvatel horských strání, takže byl k poněkud černobílému náboženskému výkladu příčin a následků v lidském životě hodně kritický a se svými názory netajil. Proto byl také nakonec ze semináře vyloučen, oficiálně kvůli levicovému smýšlení. Co dál? Odmalička miloval literaturu a divadlo, a tak zamířil na zdánlivě zcela opačný konec, Státní konzervatoř v Praze.

Hostoval i v Národním

Vinou válečných událostí se léta jeho studií poněkud protáhla, již během  války ale začal působit v legendárním pražském divadle Větrník, a to nejen jako herec, ale také jako režisér. A dokonce hostoval i v Národním divadle. Po osvobození začal režírovat v nově založeném školním divadle Disk, které zahájilo činnost premiérou Mahenova Nasreddina už v září 1945. A samozřejmě se vrátil ke studiu. V roce 1946 absolvoval jako herec a o dva roky později v oboru režie. Poté prošel především jako režisér Divadlem mladých pionýrů, Státním divadlem v Ostravě a Krajským oblastním divadlem v Plzni, odkud se vrátil do Prahy, kde zakotvil v roce 1956 v Divadle S. K. Neumanna, dnešním Divadle pod Palmovkou, kde byl v letech 1958 až 1965 zároveň i uměleckým ředitelem.

Josef v dramatu režiséra Václava Kršky Cesty zpátky – 1959

Josef v dramatu režiséra Václava Kršky Cesty zpátky – 1959
(foto – repro/imdb.com)

První semaforský režisér

Jako režisér, herec a několik let i ředitel usiloval vždy o žánrovou pestrost, v Plzni dokonce režíroval i opery. V Praze uvedl řadu klasických i moderních her a jako režisér prezentoval české divadlo také ve značné části Evropy. Jeho historicky největším režisérským počinem byla první hudební komedie Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra Člověk z půdy, která měla premiéru 30. října 1959, tehdy ještě v divadélku Ve Smečkách, a odstartovala zlatou éru legendární experimentální scény, pražského divadla Semafor.

Nevydržel chvíli v klidu

Ve filmu a televizi ztvárnil více než sto dvacet postav, a i když byly s jedinou výjimkou vedlejší, vždy jim dokázal dodat výraznost a mimořádnost. Před kamerou stanul poprvé v roce 1949 v krátkometrážní osvětové agitce dramatu I andělé ztrácejí trpělivost, v níž si zahrál brusiče po boku hereckých legend Rudolfa Deyla mladšího a Loly Skrbkové. Po odchodu na oblastní divadelní scény ho pak filmování několik let míjelo, po návratu do Prahy si to ale bohatě vynahradil a na přelomu padesátých a šedesátých let hrál v osmi filmech ročně, což byl při současném působení v divadle výkon přímo úctyhodný. Prostě prý nevydržel chvíli v klidu, což pravděpodobně podpořilo i jeho vážné problémy se srdcem.

S Marií Drahokoupilovou, představitelkou hlavní hrdinky dramatu Marie Stuartovna, které mělo premiéru v jeho režii v pražském Divadle S. K. Neumanna v roce 1979

S Marií Drahokoupilovou, představitelkou hlavní hrdinky dramatu Marie Stuartovna, které mělo premiéru v jeho režii v pražském Divadle S. K. Neumanna v roce 1979
(foto – repro/vis.idu.cz/Jaromír Svoboda)

Hvězdou jenom jednou

Hlavní roli dostal za celý život jenom jedinou, navíc ještě ve slovenském filmu. V roce 1969 mistrně ztvárnil v psychologickém dramatu Dušana Hanáka 322 stárnoucího kuchaře Lauka, který je konfrontován s hrozbou smrti. Lékaři mu totiž diagnostikují rakovinu hrdla. V Hanákově metaforickém jazyce ovšem ‘nemožností mluvit‘ trpí celá společnost. Koncem šedesátých let se Václav Lohniský pokusil i o vlastní filmovou režii. Výsledkem byla hořká komedie Panenství a kriminál, k níž napsal společně s Rudolfem Rážem i scénář a hlavní roli svěřil jedinečnému Vladimíru Menšíkovi. Zahrál si v řadě televizních inscenací i v některých seriálech, jeho posledním výrazným vystoupením před kamerou byla postava zloděje Fouska v seriálu Arabela. Jako režisér působil i v rozhlase.

Dcera divadlu neunikla

První manželkou Václava Lohniského byla o tři roky mladší herečka Zora Jiráková, dcera známého hudebního skladatele, dirigenta a pedagoga Karla Boleslava Jiráka, někdejšího ředitele Československého rozhlasu, který emigroval do USA. V roce 1946 se jim narodila dcera Michaela, krátce nato se ale Zora nechala rozvést a Václav vyrazil na své divadelní putování na ‘oblast‘. Možná právě proto neměla Michaela o herectví zájem a vystudovala raději sklářskou školu v Železném Brodě se zaměřením na bižuterii a tavenou plastiku. Pak si ji ale režisér Oldřich Daněk vyhlédl v roce 1963 pro hlavní ženskou roli v historickém dramatu Spanilá jízda a nakonec skončila na divadelních prknech a dodnes je členkou činohry libereckého Divadla F. X. Šaldy. Po slavném tatínkovi jí prý zbyla jediná památka, zápisník s obrázky, uložený v kovovém pouzdru od cigaret, který nosil neustále u sebe.

Berka a Pepan Bursík (Jan Hrušínský) v romantickém dramatu Karla Kachyni Lásky mezi kapkami deště

Berka a Pepan Bursík (Jan Hrušínský) v romantickém dramatu režiséra Karla Kachyni Lásky mezi kapkami deště
(foto-repro/imdb.com)

Osudný Krakonoš

Osudnou se mu stala úspěšná rodinná komedie Věry Plívové-Šimkové Krakonoš a lyžníci, která se natáčela v roce 1980 na zasněžených krkonošských pláních nad Jilemnicí. V pondělí 18. února se měla točit scéna, v níž měl jako starší financ sjet dolů z kopce. Vydal se s lyžemi přes rameno nahoru, s ním tehdejší asistent režie Zdeněk Troška, který se snažil zprovoznit stávkující vysílačku. „Ještě jsem mu říkal, ať na mě počká, že mu je vezmu. Těkal jsem očima mezi vysílačkou a místem, odkud se měl pořídit záběr, a najednou vidím, že si pan Lohniský lehl do sněhu,“ zavzpomínal později Troška s tím, že na něj ještě zavolal, že si nevybral právě nejvhodnější místo pro odpočinek. Hned ale poznal, že s ním není něco v pořádku. „Přiběhl jsem k němu a viděl, jak se mu oči obrací v sloup.“

Návrat k počátkům

Václav Lohniský měl v té době za sebou již tři infarkty a čtvrtý byl prý tak závažný, že by mu nedokázal pomoci ani lékař, který by vedle něj v té chvíli stál na kopci. Pro Trošku to byl šok, s nímž se velmi dlouho a obtížně vyrovnával. Smrt kolegy natolik sebrala celý štáb, že dokonce všichni vážně uvažovali, jestli tenhle prokletý film raději neodpískají. Nakonec ho ale dotočili a měl velký úspěch. „Krkonoše miloval, to bylo zvláštní, jak se ten život nějak vrací do kruhů k tomu počátku. Tam prožil nejkrásnější dobu svého života, útlé mládí, a pak tam přišel vlastně umřít,“ povzdychla si před lety druhá manželka nezapomenutelného herce, kterému tenkrát zbývalo do oslavy šedesátin devět měsíců.

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská