Přes hubu od obyčejných lidí, to je účtenka za předražený e-shop s dálničními známkami. Komentář Štěpána Chába
komentář
18.01.2020
Foto: Pixabay
Popisek: Dálnice, náš státní kámen úrazu... no dobře, ono jich je daleko více, ale ten dálniční opravdu vyčnívá
Ministerstvo dopravy pod vedením Vladimíra Kremlíka si objednalo výrobu a provoz e-shopu za 400 milionů korun. A to bez veřejného výběrového řízení, ale pouze nabídkou určitým společnostem, kde pro nejnižší cenu ‘vyhrála‘ společnost Asseco. Ekonomický deník vypátral, že výsledná cena kolem elektronických dálničních známek se může vyšplhat až přes jednu miliardu korun, protože stát se chystá na zajištění prodeje elektronických dálničních známek na pobočkách. Všichni, kromě Vladimíra Kremlíka, tvrdí, že je cena za e-shop značně přestřelená. Kdyby si zakázky nevšimla iniciativa Hlídač státu, společnost Asseco už se těší na prémie. Ale nekončí se jen u kritiky, jde se i do akce…
Tomáš Vondráček ze společnosti Actum Digital vyhlásil veřejnou výzvu, jejímž cílem je vytvořit podobný e-shop (i se všemi požadavky ministerstva) za víkend svépomocí a vlastně zdarma, pak ji předat za přítomnosti médií Babišovi a Kremlíkovi. Vyzval své kolegy z branže, aby se do výzvy zapojili, a prostě státu ukázali, že to jde jinak, a hlavně efektivněji a levněji. Viz jeho výzva:

Digitalizace po česku
Digitalizace by měla šetřit prostředky i čas. Nemusí se nic tisknout, nic se nemusí distribuovat, vznikne pouze digitalizovaný ekvivalent dálniční známky, která se přes e-shop po objednání a zaplacení automaticky naváže na konkrétní auto s jedinečnou SPZ. U nás ale probíhá digitalizace očividně způsobem tunelu. Iniciativa Hlídač státu upozornila Kremlíka i na obdobnou službu, která vznikla na Slovensku. Tam stačilo na její vytvoření 75 milionů korun. Na její provoz pak necelých 800 tisíc korun ročně. Dost zásadní rozdíl. Slováci se spokojí s vytvořením obdobného systému do 80 milionů, my, asi protože po našich silnicích jezdí mnohonásobně více vozidel, zaplatíme čtyřicetkrát více a ještě, jak zjistil Ekonomický deník, zaplatíme další půlmiliardu na zajištění prodeje na pobočkách. Fí ha. To páchne neuvěřitelně.
Řádný hospodář zpitý mocí
Kdy těm českým papalášům konečně dojde, že služba v politice je službou, která má sloužit, ne škodit nebo okrádat. Lidé tak schytávají od revoluce jednu ránu za druhou a jejich důvěra v politiky je obdobná, jako důvěra v prasata, že nezlikvidují úrodu, když je pustíme na pole. S péčí řádného hospodáře, to by měla být mantra politiků, kterou by si měli pronášet při ranní rozcvičce od Strakovky až po nejposlednější radnici. Přeci nejde jen tak rozfofrovat 400 milionů, když podobnou práci zvládne pár profesionálů za víkend a jejich práce bude určitě odpovídat zadání. Protože se prostě nakrkli a chtějí tímto způsobem Kremlíka zpohlavkovat.
Doufejme, že se Tomášovi Vondráčkovi jeho akce podaří a dálniční známku si pořídíme přes jím vytvořený e-shop. Ale pochybuju, spíš se dočkáme hloubkové kontroly z finančáku společnosti Actum Digital. Co když Tomáš Vondráček krátí daně. Co když je to lotr a lump a měli bychom ho exemplárně potrestat, zakleknout na něj, že jo.

Vložil: Štěpán Cháb