Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Praha zas podlézá drožkářům. Nás to nepálí, máme Uber a Liftago, zato cizinci se prohnou a budeme mít - opět - ve světě ostudu. Přečetli jsme

14.01.2020
Praha zas podlézá drožkářům. Nás to nepálí, máme Uber a Liftago, zato cizinci se prohnou a budeme mít - opět - ve světě ostudu. Přečetli jsme

Foto: Anna Vančová

Popisek: Uber, ilustrační foto

Pražští radní v pondělí projednali a schválili nařízení ceny taxislužby, podle kterého se cena za jeden kilometr skokově zvýší z 28 na 36 korun, jak uvedla ČTK. Větší záhadou, než pražský Golem, je tak fakt, jak se daří ze značné části nepoctivým taxikářům (čest výjimkám!) takto držet metropoli v šachu. Dobrý lobbing? Nebo bobky jedno každého primátora z magistrály, zablokované houkajícími taxíky. Což zjevně budí primátory ve zlých snech. Až natolik, že se dosud žádnému, počínaje Pavlem Bémem s falešným knírem, předstírajícím anglicky mluvícího turistu - vzpomínáte?, nepovedlo ´zkrotit´ ty nepoctivé, řekněme rovnou zlodějské taxikáře, sdružující se v mafie kolem pražského centra, kteří bez skrupulí obírají povětšinou neznalé cizince. A ano, to zdaleka nejsou všichni, znám mnoho poctivých taxikářů, jenže ti nepoctiví jsou více vidět, bohužel.

Ale k věci, o co přesně jde? Je to velmi stručné, ta čísla jsou alarmující. Nové ceny, místo 28 již 36 Kč za kilometr, budou platit od dubna. Řidiči taxislužby zvýší také cenu za minutu čekání, která bude namísto šesti nově sedm korun. Ale nástupní sazba půjde ze 40 na 60 korun! Maximální ceny stanovené v roce 2006 totiž prý již nepostačují ke krytí všech nákladů provozovatele taxislužby. Nově vznikne i ceník pro taxi-elektromobily, u kterých bude moci jeden ujetý kilometr stát maximálně 39 korun. Mimochodem, kdo si již nevzpomíná na Bémovu akci, zmíněnou v perexu, můžete se podívat SEM.

 

+

Jezdím Uberem. Jsem totiž neřidič. Začala jsem pozdě, tak před dvěma lety. Dlouho jsem jezdila totiž s Profi Taxi, u nichž jsem měla tu výhodu, že mi posílali vždy na konci měsíce fakturu – tak jsem se nemusela starat, zda u sebe zrovna mám cash. Jednou jsem tam jako obvykle zavolala, objednala si taxík a…. Po 15 minutách pro mne neměli ještě ani volné auto. Tak jsem si na fleku stáhla aplikaci Uber a je vymalováno. A poslední dobou pozoruji, že jako řidiči Uberu jezdí čím dál víc i ´normální´ taxikáři.

-

Proč? Nemají dost rit za ty již teď předražené ceny. Uber má už dnes podle mého skromného názoru dobrou polovinu taxikářů s vozem s nápisem TAXI na střeše. Ti mne ale vozí za ´uber ceny´. Což dělá, no, podívejte se sami a porovnejte s cenou, kterou povolil magistrát.

 

A ještě jeden doklad, z neděle. Kdybych tutéž cestu absolvovala v nových cenách taxi, stálo by mne to místo 161, 12 Kč 327, 84 Kč, čili dvojnásobek.   

A ty kecy, že profesionální taxikáři musejí na rozdíl od řidičů UBER znát Prahu, neboť podstupují složité zkoušky? Houbeles. Ti, co jezdí tak zvaně ´pod někým´, také žádnou zkoušku nemají. Navíc jsem za ta dlouhá léta, co jezdím drožkou, zjistila zajímavou věc. Nejméně Prahu znají řidiči z Berouna, ti netrefí ani na Václavák; proč, to je další velká záhada 😊. A koho vůbec, s navigací, zajímá, zda řidič přesně ví, kde leží ulice Pod lipkami?

A další tradiční taxikářské stesky, co všechno musejí platit, chudáci, při těchto cenách si prý nevydělají na slanou vodu. Mno. Jednou, někdy před rokem, jsem jela s příjemným (a nebývale otevřeným) řidičem Uberu, který mi řekl, že fakt jezdí jak dráha, třeba šest hodin nevystoupí z auta a pomalu nemá čas se vyčůrat. Ale za osm hodin pracovní doby vydělá za měsíc kolem 80 tisíc. Ano, musí platit benzín a šetřit si na nové auto. Ale nefláká se někde na štaflu, jezdí a jezdí, prostě práce, znáte to. A má za to slušnou výplatu, dejme tomu 50 tisíc hrubého - a to v cenách Uberu POP.  

Takže je to jasné, magistrát se - zase - nechal oblbnout a jediní, kdo na to doplatí, budou turisté, cizinci. Slavné americké noviny New York Times o Česku psaly v době revoluce a pak už jen v souvislosti s tím, jak se v Praze krade, hlavně v taxíkách. Zkrátka, není nad dobrou reklamu, že? A tu nám právě páni radní zařídili. Fakt dík. 

Vložil: Anička Vančová