Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Katolíku, ty loupežníku, co se opovažuješ budovat si jistotu a budoucnost. Komentář Štěpána Chába

05.01.2020
Katolíku, ty loupežníku, co se opovažuješ budovat si jistotu a budoucnost. Komentář Štěpána Chába

Foto: Facebook

Popisek: Kardinál Dominik Duka, hlava české katolické církve

Katolická církev získala v restitucích velké množství nejen lesů, nemovitostí a polností, ale také velké sumy na náhradách ve formě injekční stříkačky do kasičky v kostele. Jak se je rozhodla investovat? Do bydlení v Praze. Ledva začal platit zákon o restitucích a katolík si začal mnout ruce nad tím, jak na lesích vydělá, už začal Pánbu připravovat kůrovcovou kalamitu, aby katolíkovi srazil hřebínek. Teď chystá katolík investovat do bydlení v Praze, můžeme si tedy chystat požární hadice, protože Praha nejspíš vzplane, jen proto, aby katolík dostál svému slibu chudoby.

V magazínu A2larm se rozčiluje zhrzený farník z Prahy Petr Zewlak Vrabec, který se musel z Prahy odstěhovat, protože neměl na nájem. Vzal kyj, předpokládejme, a vyrazil z civilizace na okraj společnosti někam do hvozdů zbytku republiky. A jak se patří se jej dotklo, že se katolická církev snaží získaný kapitál z restitucí proměnit v investiční zlato. „Máme vůbec právo takto geniálně vymyšlenému byznysplánu vyčítat tu nepatrnou vadu na kráse, že staví na hlavu sociální učení katolické církve?“ ptá se Petr Zewlak Vrabec ve svém článku a poukazuje na prohlášení českých biskupů, které zní: „Pro mladé rodiny, ale i pro starší a sociálně slabší skupiny obyvatelstva, má zvláštní význam otázka bydlení. Její současné nástroje pro zajišťování nového přiměřeného bydlení jsou nedostatečné a často není v sociální politice dost citu a dobré vůle k řešením, jež přesahují tržní kalkulace.“

Jak Hurvínek válku

Pan Petr Zewlak Vrabec si ovšem katolickou církev a její ideály představuje s jistou mírou naivity. Katolická církev musí živit 1800 kněží a neurčitý počet vlastních úředníků. K tomu se s přijetím restitucí musí sama starat o vlastní nemovitosti, Výdaje na zázraky také něco stojí. Jsem si zcela jistý, že arcibiskupství či biskupství krev Kristovu nekupuje ve formě krabičáků ve slevách supermarketů. A dát si červené víno do výdajů, to jeden neodolá. Co jsem živ, v naší farnosti se vystřídalo osm kněží, čtyři z nich byli alkoholici. A aby se člověk dostal k alkoholismu, to chce vypít kvantum Kristovy krve. I když, jeden z nich holdoval spíše krvi české, tedy pivu.

Průměrný plat kněží dosahuje na 18 000,-. To je 32 milionů měsíčně jen na jejich platy. Nepočítaje v to církevní úředníky. Postavit placení kněží na darech od farníků? To by nám ti duchovní pošli hlady, farníků valem ubývá, kostely jsou prázdné, lidé už svou víru řeší, řekl bych, trochu více online a svépomocí. Dejme tomu, že církev bude muset měsíčně hradit 100 000 000 na výdajích. Kde na to má vzít? Ptá se pan Petr Zewlak Vrabec i takto? Ano, církev káže o chudobě, o skromnosti, i o milosrdenství, ale žrát také něco musí. Jaký je rozdíl mezi tím, jestli platí člověk nájemné developerovi nebo církvi? A nemělo by naopak pana Vrabce hřát u srdce, že nedává peníze z nájemného zlému kapitalistovi, ale katolickému kapitalistovi, který to zlo umě převlékl za dobro? Vždyť si tím pomáhá vyživovat svou matku karatelku. Nu, alespoň jde vidět, že máme u katolíků naprosto pragmatický přístup k věci. Káží skromnost a milosrdenství, ale ví, že s něčím takovým na platy farářů vydělat nejde, tak se z nich stane další zlý a ošklivý kapitalista. Fajn vývoj ve věci duchovního růstu lidstva.

Restituce uvalily na církev povinnost platit si své kněží bez asistence státu. Teď ještě kněží platíme, ale s každým rokem méně a méně. Po splacení dohodnutých částek, tedy v roce 2043, si církev pojede na vlastním písečku a bude tak naprosto oddělena od státu. Což je fajn informace. A ne, nejsem proti restitucím. Má to dílčí nedostatky, ale jako princip jsou restituce naprosto v pořádku. Státní moc za totality odebrala, je tedy v pořádku, že státní moc musí vracet.

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb