Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Chtěl se stát hercem, pak byl raději šéfem. Hlavně Činoherák na něj nevzpomíná v dobrém. Tajnosti slavných

11.12.2019
Chtěl se stát hercem, pak byl raději šéfem. Hlavně Činoherák na něj nevzpomíná v dobrém. Tajnosti slavných

Foto: repro/youtube.com

Popisek: Jan Cmíral st. jako Antonín Zápotocký

Není malých rolí, jen malých herců. To říkával už v 19. století legendární bard Národního divadla Jindřich Mošna, a Jan Cmíral se stal jeho živým důkazem. I když se té velké životní nikdy nedočkal, každou menší roli proměnil v nepřehlédnutelnou.

V historii českého herectví najdeme téměř nekonečnou řadu osobností, jejichž tváře dobře známe. Vybavit si ale jejich jméno, to už bývá leckdy mnohem složitější, a sehnat o nich více informací téměř nemožné. Přitom to rozhodně neznamená, že by jejich talent a profesionalita snad byly menší. Jen na ně filmaři a televize s hlavními rolemi prostě zapomínaly. Tak schválně – víte, že prezidenta Zápotockého ztvárnil v politické agitce Vítězný lid Jan Cmíral? Přitom má na kontě více než stovku nejrůznějších postav!

Doktor Kolokolčikov (uprostřed) v dramatizaci povídky Arkadije Gajdara Timur a jeho parta – Divadlo mladých pionýrů 1946

Doktor Kolokolčikov (uprostřed) v dramatizaci povídky Arkadije Gajdara Timur a jeho parta – Divadlo mladých pionýrů 1946
(foto – repro/vis.idu.cz/Karekl Drbohlav)

Bez školy k Burianovi

Narodil se 13. července 1924 v Praze a stejně jako řada jiných nadšenců své generace odstartoval hereckou kariéru bez jakékoli odborné průpravy bezprostředně po skončení druhé světové války. Do prvního angažmá nastoupil v pražském Divadle mladých pionýrů, poté vystřídal ještě několik dalších souborů. V roce 1949 se přesunul do tehdejšího Gottwaldova (dnešní Zlín), na jevišti tamního Divadla pracujících strávil čtyři sezóny, aby se pak do metropole vrátil. V roce 1953 se stal členem souboru Armádního uměleckého divadla, původního D 34. Od roku 1951 ho Emil František Burian převedl pod Československou armádu, aby po svém odchodu z armády v roce 1955 obnovil divadlo pod původním názvem. V druhé polovině padesátých let se Jan začal objevovat ve vedlejších rolích i před filmovou kamerou, například jako řidič František v populární komedii režiséra Josefa Macha z roku 1957 Florenc 13,30.

Štěpán v představení Hádajú sa o rozumné – Divadlo pracujících Gottvaldov 1950

Štěpán v představení Hádajú sa o rozumné – Divadlo pracujících Gottvaldov 1950
(foto – repro/vis.idu.cz)

Z Kolína na Barrandov

Rok 1960 pro něj znamenal hned několik významných životních zlomů. Opustil pražské scény, aby zakotvil na dalších šest let v Městském divadle Kolín, paradoxně ale současně začal intenzivně spolupracovat s barrandovským studiem. Odstartoval tím svoji účast v téměř nekonečné sérii projektů všech žánrů, v nichž začal hrát rázovité postavy všemožných kovářů, vrchních, šéfů či ředitelů. Velmi často také oblékal vojenské i policejní uniformy, stejně bravurně zvládal gestapáky či strážmistry a kriminalisty jako zlodějíčky a mafiány. V roce 1966 se do Prahy vrátil a stal se členem souboru experimentální zájezdové scény Maringotka. Její zakladatelkou a vůdčí osobností byla herečka, režisérka a dramatička Zuzana Kočová, třetí manželka E. F. Buriana, která náplň divadla koncipovala v duchu svého zesnulého manžela. Vycházela z Burianovy poetiky, snažila se kolem divadla soustředit mladé umělce a diváky a vytvořit umělecký klub podle vzoru Burianova někdejšího Déčka. A právě v  roce 1966, kdy do ní přišel Jan Cmíral, se Maringotka stala součástí Československého státního souboru písní a tanců.

Praporčík v kriminálce Jindřicha Poláka Hra bez pravidel

Praporčík v kriminálce Jindřicha Poláka Hra bez pravidel
(foto – repro/archiv FSB/Jaromír Komárek)

Ředitel normalizátor

Po nástupu normalizace Jan Cmíral postupně přesedlal z jeviště do ředitelského křesla. Po jedné sezóně v Laterně Magice byl v roce 1972 jmenován ředitelem Státního divadelního studia a ‘nový směr‘ velmi tvrdě prosazoval především v pražském Činoherním klubu. Nechal stáhnout z repertoáru několik inscenací a tehdejší vedoucí osobnosti od něj dostaly padáka. V roce 1975 se stal současně hereckým i vedoucím členem Hereckého oddělení Filmového studia Barrandov a tuto funkci vykonával až do oficiálního odchodu do důchodu v roce 1987. Souběžně hostoval v Divadle E. F. Buriana, v Divadle S. K. Neumanna (dnešní Divadlo pod Palmovkou) a v Divadle Vítězného února v Hradci Králové. A samozřejmě se dál objevoval ve vedlejších rolích před filmovou i televizní kamerou. Během své kariéry ztvárnil více než stovku postav a nevyhnuly se mu ani seriály, od hospodského v rodinné fantasy komedii Pan Tau přes Tajemství proutěného košíku a Třicet případů majora Zemana až po politické historické drama Gottwald, které natočil v roce 1986 režisér Evžen Sokolovský.

S Vladimírem Menšíkem v roce 1980 – v populárním seriálu Arabela, ve třetí epizodě Petr a princezna 

S Vladimírem Menšíkem v roce 1980 – v populárním seriálu Arabela, ve třetí epizodě Petr a princezna
(foto – repro/archiv ČT)

Hrál jen do listopadu

Oženil se s o rok starší kolegyní Miroslavou Maleckou. Seznámili se v Divadle mladých pionýrů a v první polovině padesátých let společně působili v gottwaldovském divadle. V roce 1959 se jim narodil syn Jan, pozdější příležitostný herec a dabingový režisér. Diváci se s Janem Cmíralem starším setkávali velmi často téměř až do konce osmdesátých let a slýchali jeho hlas z rozhlasu a v zahraničních dabovaných filmech. Na obrazovce se naposledy objevil v roce 1988 v psychologickém dramatu režiséra Ludvíka Ráži Kdo ví, kdy začne svítat, volném pokračování inscenace Zatmění všech sluncí, o ženě, která se v práci dopustila finančních machinací, v níž zářila v hlavní roli nezapomenutelná Věra Galatíková. Před filmovou kamerou stanul naposledy v roce 1989 jako intelektuál v historickém dramatu Otakara Vávry Evropa tančila valčík. Po listopadové revoluci se definitivně stáhl do ústraní a zemřel 5. května 2001 v Praze.

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská