Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Herecká šlechtična se striktně řídila chladným rozumem. Přesto se několikrát přepočítala. Tajnosti slavných

18.10.2019
Herecká šlechtična se striktně řídila chladným rozumem. Přesto se několikrát přepočítala. Tajnosti slavných

Autor: repro/divadlonavinohradech.com

Popisek: Jaroslava Adamová v roce 1946, v představení Divadla na Vinohradech Theseus Mořeplavec

Na jevišti naplno využívala emoce, v soukromí ale dokázala být velmi nepříjemná. „Radši nebudu jíst, než bych chodila se šedivou hlavou,“ říkávala sarkastická komička, která nikdy neztratila noblesu a důstojnost.

Svérázné dámě přezdívali herecká šlechtična, protože nejspíš už od první vteřiny přesně věděla, kdo je, co může a co chce. Ve svých rolích naplno využívala emoce, v životě se však vždy řídila chladným rozumem. Kariéru noblesní a vždy důstojné Jaroslavy Adamové sledoval kdekdo, přesto málokdo tušil, že byla už od šestnácti let velmi silná kuřačka a nebyla přírodní zrzka, i když se tak celý život prezentovala. Rozená heroina, sarkastická komička, herečka s mimořádným citem pro plasticitu slova a vznosné gesto… Komplexnost jejího talentu se popisuje ve zkratce velmi obtížně, protože vycházel z jejího srdce, mozku i duše. Soukromí si vždy chránila přímo sveřepě a naprosto nesnášela neupřímnost. Sama prý totiž na ni nikdy neměla čas.

S Radovanem Lukavským v roce 1947 na jevišti Vinohradského divadla, v experimentální divadelní hře Maxe Frische Čínská zeď

S Radovanem Lukavským v roce 1947 na jevišti Vinohradského divadla, v experimentální divadelní hře Maxe Frische Čínská zeď
(foto – repro/vis.idu.cz/Karel Drbohlav
)

Osudové Vinohrady

Narodila se 15. března 1925 v Praze a od dětství milovala poezii a ráda recitovala. Pochopení pro své umělecké sklony našla u maminky, která prosadila, aby hned po měšťance mohla studovat herectví na Státní konzervatoři. Již během studia začala hostovat v Národním divadle a hned po osvobození se stala s řadou dalších skvělých kolegů členkou souboru divadla Větrník, který byl složen z žáků E. F. Buriana. Na jeho jevišti debutovala hlavní rolí v italské hře Cenerentola, tedy italskou Popelkou v operním dramatu o dvou jednáních Gioacchina Rossiniho, která velmi slibně nastartovala její kariéru. V roce 1946 ukončila studia a vzápětí dostala nabídku angažmá v souboru Vinohradského divadla a o dva roky později už získala zvláštní cenu poroty na festivalu Divadelní žatva za svůj výkon ve veršované satirické komedii A. S. Gribojedova Hoře z rozumu.

Ošklivá a Frejkou zkažená

Její herecký vývoj významně ovlivnil jedinečný divadelní režisér Jiří Frejka, který působil právě ve Vinohradském divadle a pod jehož vedením poprvé hostovala v roce 1950 v Městských divadlech pražských ve Figarově svatbě. Jedním z jejích velkých tajemství byl právě její vztah s Frejkou. Stala se jeho múzou a právě on jí dopomohl k rychlé kariéře. Ještě téhož roku Frejka přešel do Karlínského divadla a Adamová ho po krátkém působení v Komorním divadle následovala. Později ale sebekriticky přiznávala, že operetní žánr byl pro ni docela problém, protože neměla žádnou pěveckou průpravu. Frejka se ale 27. října 1952 zastřelil a k tomuto zoufalému kroku ho údajně kromě politických dohnaly i problémy osobní. Jaroslava vzápětí odešla do Divadla estrády a satiry, v němž se v polovině padesátých let setkala poprvé s Janem Werichem, poté co byl jmenován ředitelem. Říkal o ní, že je „ošklivá, zrzavá, expresionistická a Frejkou zkažená“, v jeho podání se ale vlastně jednalo o lichotky. Pod Werichovým vedením se Divadlo estrády a satiry změnilo v roce 1957 ve scénu Divadla ABC, která se zařadila k legendám pražského divadelnictví té doby především díky Werichovi.

S Milošem Kopeckým v roce 1959 v Divadle ABC, v lyrické komedii Vítězslava Nezvala Milenci z kiosku

S Milošem Kopeckým v roce 1959 v Divadle ABC, v lyrické komedii Vítězslava Nezvala Milenci z kiosku
(foto – repro/vis.idu.cz/Jaromír Svoboda)

Katastrofická přítelkyně

Později si byli velmi blízcí a Werich nazýval Jaroslavu Adamovou svou „katastrofickou přítelkyní“, protože mu byla nablízku hlavně v dobách, kdy ho trápily choroby a nepříznivé poměry. „S panem Werichem jsme natočili televizní film Kočár nejsvětější svátosti. Tam jsem poznala, že mívá obrovskou trému, jako každý normální herec. Bolela ho noha, měl potíže s chůzí. Nejsem naložený, Adamová, říkal. Když se pak začalo točit a když viděl, že to jde dobře, na potíže zapomněl,“ zavzpomínala kdysi v rozhovoru pro Právo a na otázku, čím si získala jeho důvěru, odpověděla: „Já si nikdy nikoho nechtěla získat. Prostě jsem se k němu chovala tak, jak si zasluhoval.“

Šlechtična českého divadla

Většinu života zasvětila především divadlu a před filmovou a televizní kamerou se začala častěji objevovat až koncem devadesátých let. Během své kariéry ztvárnila množství nádherných rolí, například Annu Kareninu, Hedu Gablerovou, Marii Stuartovnu… „Pro mě znamená hrát něco tak nevyhnutelného, že se to blíží až k určité posedlosti,“ přiznala v jednom rozhovoru a dodala: „Jsem pro své hrdinky ochotná udělat všechno. Zbláznit se, mít hysterické záchvaty… Jsem zkrátka celý život posedlá divadlem.“ Při společenských akcích se s ní několikrát setkal i režisér Zdeněk Troška, který o ní prohlásil: „Byla to šlechtična. Fantastickým způsobem dokázala zahrát každou roli, všechno pravdivě.“ Byla i vyhledávanou dabérkou a svůj hlas pravidelně propůjčovala mimo jiné například Sophii Loren či Jeanne Moreau.

S Janem Werichem v televizní historické komedii režiséra Františka Čápa Kočár nejsvětější svátosti

S Janem Werichem v televizní historické komedii režiséra Františka Čápa Kočár nejsvětější svátosti
(foto – repro/archiv ČT)

Protiklady se přitahují

Provdala se za PhDr. Julia Alberta, který pocházel z významné pražské nakladatelské rodiny, prvního syna ale měla s Mojmírem Drvotou, který utekl do Ameriky. S manželem, s nímž byla až do jeho smrti v roce 1995, se seznámila v Peci pod Sněžkou, kde dělal správce horské chaty. „Po roce 1948 ho vyhodili z filozofické fakulty a pak dělal rukama. Šoféroval, byl správcem na horské chatě, zkrátka už se nechytil. Měli jsme dvě děti, museli jsme se oba ohánět. Já to měla jednodušší, protože jsem dělala svoji profesi, pro něho to bylo horší,“ prozradila. Vychovávali spolu syny Marka a Julia, a přestože na veřejnosti jeho příjmení Jaroslava nepoužívala, na poštovní schránce ho měla uvedené a v soukromí se nechávala oslovovat paní Albertová. „Měli jsme báječné manželství. Nemohla jsem si vzít lepšího člověka, než byl on. Měli jsme naprosto otevřený vztah, po všech stránkách. Asi proto jsme to spolu tak dlouho vydrželi,“ dodala.

Upravená do poslední chvíle

Na svém vzhledu si mimořádně zakládala. „Radši nebudu jíst, než bych chodila se šedivou hlavou,“ říkávala i po osmdesátce. Jako na mimořádně vitální ženu se svérázným smyslem pro humor na ni vzpomíná i režisér Ondřej Trojan, který s ní strávil spoustu času například během natáčení úspěšného filmu Želary, v němž si zahrála Lucku Vojníčkovou a za tento mimořádný výkon byla v roce 2003 nominována na Českého lva. „Když tak běhala v mrazech a závějích v těžké paruce a kostýmu, obdivoval jsem ji. Byla to úžasná filmová role a jsem rád, že jsem jí ji mohl nabídnout a že ji tak skvěle ztvárnila,“ konstatoval pro server idnes.cz. Ještě ve čtyřiaosmdesáti letech zazářila jako babička v romantické komedii Marie Poledňákové Líbáš jako Bůh a úplně naposledy stanula před kamerou v koprodukčním krimi thrilleru režiséra Davida Ondříčka Ve stínu. Premiéra filmu se ale konala až po její smrti.

S Dagmar Havlovou v Divadle na Vinohradech v historickém dramatu Augusta Strindberga Královna Kristina

S Dagmar Havlovou v Divadle na Vinohradech v historickém dramatu Augusta Strindberga Královna Kristina
(foto – repro/vis.idu.cz/Pavel Štoll)

Po úrazu se odstřihla od světa

Její celoživotní láskou bylo právě divadlo. „Rozum a cit u mě byly vždycky v rovnováze. Jsem emotivní herečka, ale vždycky to u mě šlo i přes hlavu. V životě taky,“ přiznala. Začátkem roku 2010 si zlomila na akci v Černínském paláci nohu v krčku, musela podstoupit operaci, při níž dostala endoprotézu a od té doby jakoby se odstřihla od života i přátel. Následné rehabilitace nepomáhaly, chůze jí dělala stále větší problémy. Potřebovala nepřetržitou péči, a tak dříve samostatná, přísná a někdy až drsně působící žena nakonec svým pracovně vytíženým synům sama navrhla, že půjde do léčebny dlouhodobě nemocných, vzdálené jen několik metrů od domova. Tam také 16. června 2012 zemřela. O své životní pouti říkávala: „Jaká jsem měla života? No byl můj. Vždy jsem dávala přednost hlavě před srdcem.“

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace