Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Pražský magistrát vrší jednu blbost na druhou. Novým bičem na řidiče má být mýto. Komentář Pavla Přeučila

04.09.2019
Pražský magistrát vrší jednu blbost na druhou. Novým bičem na řidiče má být mýto. Komentář Pavla Přeučila

Autor: Míla Jírovec / Facebook

Popisek: Pražský okruh - bude někdy hotový?

Místo toho, aby se magistrát věnoval urychlení výstavby dalších a prodloužených linek metra, které mají dvacetileté zpoždění a výstavbě vnitřního a vnějšího silničního okruhu, vymyslel další z opatření, která silně zavánějí šikanou majitelů automobilů. Na hlavních komunikacích ve městě chce zavést mýto, sice ´jen´ ve výši desetikorun, ale v reálu to bude znamenat denní přínos do městské pokladny více než pět milionů.

V Praze je registrováno přes 850 000 osobních aut a denně do ní přijede z venkova dalších 300 000. Většina z nich musí projet těmi nejvytíženějšími komunikacemi jako je Jižní spojka (200 000), Barrandovský most (134 000), tunel Blanka (90 000) či Pražská magistrála (100 000). Bezpochyby právě tyto komunikace by spadly pod mýto. Kdyby po oněch mýtem zatížených ulicích projížděla jen polovina z celkového více než milionu aut pohybujících se po celé Praze, je to kolem půl milionu automobilů. Když si to vynásobíme onou desetikorunou za mýto, tak si nasype Praha do kasičky každičký den kolem 5 000 000 korun, tedy 150 000 000 za měsíc - a to už se počítá. A to se nikde magistrát nezmiňuje, zda bude zaplacené mýto platné i pro zpáteční cestu, protože stejný počet aut se bude muset také vracet. To by bylo dalších 5 milionů do kasičky každý den. 

Čachry s pozemky jsou veřejným tajemstvím

Přestože plány pražského okruhu a dálnic, směřujících do Prahy, jsou víceméně známy už z dob, kdy je za druhé světové války plánovali Němci, tedy přes 70 let, neustále jsou nám servírovány problémy s výkupem pozemků. Ty se staly za divoké privatizace a během restitučních vln předmětem spekulací a dnes snad už nikdo nepochybuje o tom, že tyhle čachry, za nimiž mnohdy stáli vlivní politici, zastupitelé a další, kteří byli přímo u lizu, nás stojí nekřesťanské peníze v řádu stovek miliard. Tehdy se nikdo nezajímal o to, že pozemky, na nichž mají stát dopravní stavby jako dálnice, městské okruhy či metro, by měly zůstat v majetku státu a vesele se rozdávaly kamarádům či kamarádkám za babku. Teď se vykupují za ony hříšné peníze a s velkými problémy zpět. Všichni zainteresovaní roní krokodýlí slzy nad stále odkládaným výkupem pozemků a často bezvýsledným jednáním s jejich majiteli, kteří vlastní někdy jen pár metrů, ale jako na potvoru spadají právě ty metry pod plánovanou stavbu. 

Vzduchem létají stovky miliard

Podle materiálů ministerstva dopravy měl být pražský okruh dokončen v roce 2008 a náklady byly tehdy propočítány na 48,2 miliardy korun. Během nedávné návštěvy premiéra Babiše na stavbě dálnice D3 na jih Čech jsme se dozvěděli, že jen dostavba dvanáctikilometrové části pražského okruhu od dálnice D1 do Běchovic přijde na 9,4 miliardy korun a hotová má být do roku 2025. Celkové náklady na dostavbu okruhu už dnes překračují 100 miliard korun. Pominu-li nekonečné tahanice se zarytými ekology, chránícími každou žabičku, kytičku či křečka, zase je největší kámen úrazu v pozemcích, které nejen stát, ale i samotná Praha během devadesátých let zašantročily kdoví kam. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (ANO) musí stát jednat s 499 vlastníky pozemků pod plánovaným okruhem a všechny již oslovil. „Mnozí odpověděli kladně, někteří záporně a někteří neodpověděli. Ale všichni již byli osloveni,“ říká nový generální ředitel ŘSD Pavol Kováčik. 

Co když se zase někdo ´zabejčí´?

A zase jsme u merita věci. Část okruhu do Běchovic by měla být sice hotova nejpozději do roku 2025, ale pamatujete si na tahanice se statkářkou Havránkovou, která blokovala dostavbu dálnice D11 do Hradce Králové kvůli svým pozemkům celých 17 let? Co když se někdo z majitelů oněch cenných pozemků pod okruhem zase ´zabejčí´? Podle Kremlíka se stát chce se všemi vlastníky dotčených pozemků dohodnout. „Potom jsou platné klasické právní předpisy k urychlení výstavby a bude se muset přistupovat k vyvlastnění, což samozřejmě zkomplikuje proces,“ říká ministr dopravy.

Přitom první plány předpokládaného pražského okruhu se objevily už ve 30. letech minulého století a téměř shodnou trasu s tou dnešní vypracovali za doby okupace Němci. Přestože bylo jasné, že výstavba okruhu bude nutností, byly všechny pozemky pod plánovanou trasou beztrestně zašantročeny. Na čachry s územními plány Prahy, kdy ještě stále docházelo k neoprávněnému zhodnocování pozemků, upozorňovali už v roce 2015 Piráti, ale dodnes nebyl nikdo volán k zodpovědnosti. 

Ti bohatší zase ušetří na úkor chudších

Ale zpět k nápadu na pražské mýtné. Výstavba mýtného systému prý nebude stát Prahu vůbec nic, protože město využije 5 500 kamer městského kamerového systému a auta kontrolující vozy v parkovacích zónách. Fakt by mne zajímalo, jak chce Praha vyřešit například tisíce služebních aut pendlujících po městě sem a tam. Jakmile opustí mýtnou zónu, budou muset při návratu platit znovu? A to třeba desetkrát za den? Navíc samozřejmě budou zase zvýhodněni ti nejbohatší, protože elektroauta prý nebudou muset mýto platit. Jako by nestačilo, že už dnes je tento systém zvýhodňování elektroaut postavený na hlavu, co se týká parkování. Běžný občan si ze svého platu rozhodně elektroauto za nějaký ten milion korun dopřát nemůže. Pořizují si je jen ti nejbohatší a v celé Praze jich jezdí jen pár stovek. A kdo za tato auta platí parkovné? No samozřejmě ti obyčejní občané se svými lidovými auty.

 

Mýto může skončit katastrofálním kolapsem

Podle náměstka primátora Petra Hlubučeka (STAN), „zavedení mýta neslouží k vybírání poplatků, není daň, je to proto, abychom zlepšili životní prostředí.“ Dopravní experti jsou k nápadu na zavedení mýta skeptičtí. Bude-li se týkat jen vybraných ulic a tedy hlavních tahů, jak magistrát avizuje, tak si samozřejmě řidiči najdou objížďky a na těchto objízdných trasách bude docházet ke katastrofálnímu zahlcení ulic a dopravním kolapsům. Právě hlavní tahy jsou na velký provoz přizpůsobeny, ale pokud se provoz přesměruje do městských uliček, může to být doslova pohroma a naopak dojde k prudkému zhoršení životního prostředí.

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace