Tříčárkované cé je fuč. Proč? Slavná česká operní pěvkyně prolomila jedno velké tabu
12.08.2019
Foto: DagmarPeckova.com
Popisek: Dagmar Pecková
Operní pěvkyně Dagmar Pecková byla vždy považována za rebelku, dříve hlavně kvůli super krátkému sestřihu, v opeře věc nevídaná. V rozhovoru pro MF Dnes prolomila jedno velké tabu, přiznala, proč skončila s operou. Je totiž po přechodu a její pěvecké schopnosti se rapidně snížily.
Tento fakt zatím nevyjevila žádná operní zpěvačka. Dagmar Pecková říká jasně: „Přechod mi vzal nahoře celou kvartu. I tříčárkované cé, které jsem kdysi měla naprosto suverénní, je pryč. Ale nejde jen o to, důležitá je také síla hlasu. Postavíte se před stodvacetičlenný orchestr a teď zaduj. Tak jsem zadula a zjistila, že ten mocný hlas už vůbec tak mocný není,“ povzdechla si v rozhovoru pro MF Dnes. Hlas prý ztratila dost rychle: „Bývala jsem si svým hlasem absolutně jistá a najednou mě stálo strašné úsilí a nervy, abych se doškrábala tam, kam potřebuji. A jít na jeviště s tím, že nevím, zda to vyjde? Proč bych se po třiceti letech na světových scénách takhle trápila?“ usuzovala v rozhovoru. Role, které nejsou tak zásadní a méně náročné ale odmítá: „ Děkuji pěkně, to je fakt lepší konec. S touhle představou není až tak bolestný,“ říká kategoricky.
Na rolích nelpěla
Odchod z opery nevnímá naštěstí tak těžce: „Nikdy jsem nebyla typ, co úzkostlivě lpí na rolích. Dělala jsem třeba Rossiniho Rosinu a najednou se mi už ty „callasovské" koloratury nezpívaly tak lehce. Tak jsem roli vrátila. Nechtěla jsem, aby mě z ní pak museli násilně sundávat. Vídávala jsem to dřív u kolegyň a je to kruté. Proto jsem vždycky věděla, kdy vrátit Carmen, Varvaru,“ prohlásila Dagmar Pecková. To, aby zpívala roli dívky, zralá žena odmítá: „Zpívat Mařenku v Prodané nevěstě těsně před důchodem, to fakt nemám zapotřebí.“
První, co to řekla nahlas
S důvodem svého rozhodnutí se Dagmar Pecková netajila a byl to šok: „Byla jsem první, která to řekla nahlas. Někteří koukali s pusou dokořán. Proč končíš, vždyť jsi ještě dobrá? A jiní zase pokrčili rameny, no jo, troska, už nemůže. Ale že by někdo přijal pravdu takovou, jaká skutečně je, to by se nad tím musel nejdřív zamyslet,“ usoudila a dodala: „Vzhledem k tomu, jak působí ženské hormony na tělo, bylo moje rozhodnutí naprosto logické. Ale já se některým kolegyním nedivím, že se brání udělat tak radikální životní závěr. Ne každé je dáno, aby si psala scénáře, vymýšlela projekty, zkoušela různé styly, což jsem já dělala vždycky. Díky tomu jsem schopná se slušně uživit i po pětapadesátce. Co by dělaly ony? Seděly by doma a pouštěly si vlastní nahrávky,“ konstatovala Dagmar Pecková v MF Dnes. Zdravý úsudek Dagmar Peckové rozhodně nechybí: „Věděla jsem, že určité věci už v opeře zpívat nemůžu, protože jsou tady mladší, které to dají na první dobrou. Na rozdíl ode mne. A to můžu vypadat dobře, být sportovně založená, mít silného ducha a denně uběhnout třeba deset kilometrů, proti přírodě bojovat nemůžu.“
Otevřely se nové dveře
Menopauzu rozhodně nebere nějak tragicky: „Mám čas a prostor dělat věci, které jsem vždycky chtěla. Třeba písňový repertoár, jenž mi byl vždycky blízký. A zkouším i nové cesty, otevírají se mi nové dveře,“ přiznala Dagmar Pecková, která nové projekty rovnou vypočítává: „Udělala jsem v Lucerně projekt Wanted s bratry Cabany, který kritici povětšinou dost strhali. Všech sedmnáct představení bylo vyprodaných. Diváci skandovali, nechtěli mě pustit domů. A pak jsem si přečetla, jak to bylo hrozné, jak už nemůžu a jestli to mám zapotřebí.“
Jezdí ale stále i do ciziny: „Teď jsem s představením byla na hostování v Dessau, kde se skladatel Kurt Weill, z jehož tvorby je projekt Wanted poskládán, narodil. Odehrává se tady jeden z největších festivalů moderní hudby na světě. My jsme byli první neněmecký soubor, který směl festival po sedmadvaceti letech, co trvá, zahájit. Lidi osmnáct minut stáli a tleskali,“ pochlubila se. Úspěchy zaznamenávají ale i její nahrávky: „Jaké další dveře se mi otevřely? Udělala jsem za poslední čtyři roky u Supraphonu čtyři cédéčka. To poslední, s dirigentem Josefem Krčkem, Nativitas, se před Vánoci drželo deset týdnů na prvním místě v prodejích. Deset týdnů! Tomu jsem vůbec nemohla uvěřit,“ přiznala se.
+
Tak tomu se tedy říká odvaha! Operní divy si velmi často hrají na mladice, přiznat, že mám po přechodu a že se mi přechod podepsal na hlase, je opravdu nevšední. Dagmar Pecková ale v životě mnohokrát ukázala, že jí kuráž nechybí a že jde klidně proti proudu.
–
Dagmar Peckové je teprve 58 let, je smutné, že profesionální život operní zpěvačky je poměrně krátký. Nicméně, jak Dagmar Pecková podotýká: „Destinová a Callasová byly v mém věku už mrtvé!“
|
Vložil: Michaela Špačková