Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Režisér Zelenka čeká na revoluci, kapitalismus ho zklamal. Opravdu jde o plácání umělce, co si plete ponožky a koloběžky? Přečetli jsme

09.08.2019
Režisér Zelenka čeká na revoluci, kapitalismus ho zklamal. Opravdu jde o plácání umělce, co si plete ponožky a koloběžky? Přečetli jsme

Foto: ČRo / repro

Popisek: Petr Zelenka byl hostem moderátorky Tachecí v rozhovoru ´Osobnost Plus´

Známý scenárista a režisér Petr Zelenka, autor kultovních Samotářů a Knoflíkářů, majitel mnoha Českých lvů a dalších cen, několikrát do médií řekl, že je zklamaný nejen socialismem, ale také kapitalistickou společností. „Socialismus mě zklamal velmi. Vyrůstal jsem v duchovním a morálním marasmu socialismu východního bloku. K tomu se nevracejme,“ odpověděl moderátorce Báře Tachecí v ČRo, v jejím rozhovoru ´Osobnosti Plus´. Tachecí v tomto interview se svým hostem mnohokrát nesouhlasila, vlastně skoro pořád.

Což ostatně kvituje i twitterový příspěvek autora s tagem P. M. Tross: „Slyšet rozhovor, kde je B. Tachecí ta racionální a informovaná, je překvapení. Po 50 asi všem hrábne. Zelenka zhrzeně blábolí o věcech, kterým vůbec nerozumí (svět. politika, drony, ekon.) jako dvacetiletá volička SPD pracující v Lidlu ve skladu. Šílené. Smutné.“ A lokutus se přidává: „Kdykoliv čtu takovéhle plácání nějakého umělce, který si plete ponožky a koloběžky, mám od facepalmů omlácenou hubu. Co chcete vysvětlovat člověku, který v pár větách úspěšně několikrát po sobě vyvrátí svoje vlastní argumenty.“

Kapitalismus vyhrál

Takže co tak třaskavého na ČRo zaznělo? „Z těch dvou světů, zdá se, byl kapitalismus tím lepším a vyhrál. Ale právě to, jak ochotně se spolčuje s despotickými režimy, mně vadí. To, že se nepodařilo udělat rovnítko mezi kapitalismem a demokracií, i když se o to kapitalismus stále snaží verbálně. Naopak jsou v přímém rozporu,“ řekl Petr Zelenka s tím, že si zvykl, že – s nadsázkou - každých dvacet let bude nějaká revoluce, když byl Listopad 89´, bylo mu dvaadvacet, takže už je pomalu čas na další.

Své rozčarování ale Zelenka nespojuje s českou politickou scénou. „Česká politika je na scestí z úplně jiných důvodů. Na kapitalismu mi vadí, že se maskuje jako bohem seslaný systém, který nepracuje s žádnou ideologií. Přitom je silně ideologický,“ podotýká. Má podle něj velmi vyhraněnou a zákeřnou ideologii – to, jak se verbálně spojuje s demokracií, i na kolektivní nezodpovědnost korporací upozornil režisér.

Volby nefungují?

„Současný systém českých politiků i světového korporátního sektor, rozumí jen řeči síly. Pokud není vyvinutá protisíla, nedá se s ničím pohnout,“ komentoval filmař snahy o protivládní demonstrace, kterého ho osobně nadchly, a obecně poznamenal: „Největší zklamání je, že volby nefungují. Z mnoha důvodů... Lidé špatně volí a žijeme v době dezinformační exploze. A také proto, že jsou volby málo často. Jednou za čtyři roky v této zrychlené době, to nestačí.“ K dezinformacím trefně poznamenal, že informace již nejsou to, co bývaly…

Moderátorka Tachecí se ho ustavičně pokoušela přimět k formulování nějaké ´ano´ teorie, co by si tedy představoval místo kapitalismu, s tím, že ona sama očividně zastává oblíbenou teorii, že jde o nejméně špatný, tudíž jediný možný systém. A jako protiargument často používala slova a la, jak můžete něco kritizovat, aniž byste znal to nejlepší řešení? A tomu právě Zelenka oponoval, že jde o tradiční argument kapitalismu, který o sobě tvrdí, že nemá alternativu. „Mně zajímá, jak je systém reformovatelný zespoda, veřejností, u kapitalismu o tom pochybuju,“ podotkl Zelenka. Další část rozhovoru se pak již věnovala filmařině a Zelenkovu připravovanému filmu Modelář.

 

+

Nesmírně zajímavý rozhovor v několika ohledech. Za prvé, kapitalismus jako jediný možný systém zpochybnil někdo, kdo očividně nepatří do ultralevicového tábora. Za druhé, kromě nastolení této kruciální otázky (ano, je kruciální, ať si mainstreamová média dají klidně nohu za hlavu) a vyjmenování špatností kapitalismu (nemorální dravé, nikým nekontrolované korporáty, ve jménu volného obchodu spolčování se s ďáblem – despotickými režimy…), o nichž ten tvrdí, že jde o trny, bez nichž žádná růže není a tak si na ně musíme zvyknout, nastolil také otázku, KDO je vlastně kompetentní kritizovat. Jak je vidět z komentářů na Twitteru, umělec prý nemá nárok. Neb hovořil přímo, nepoužíval vědecké ptydepe, nevystudoval ekonomii, politologii a sociologii, a vůbec, má se držet svého kopyta. Což si fakt nemyslím.

-

Tohle kádrování, kdo smí a kdo nesmí (většina, většinou) kritizovat, mě už fakt leze krkem. Místo argumentů osočení oponenta – ty blbečku, nemáš nárok. Ostatně, to tvrdil již ´vědecký komunismus´, že kritizovat mohou jen straníci a to jen z Ústředního výboru a tak dále, máme to v čerstvé paměti. Zelenka ostatně hned na počátku řekl, že je čas na širokou diskuzi, k níž poznamenal: „Pokud se povede inteligentně a na dostatečně vysoké úrovni.“ S čímž stoprocentně souhlasím, jen bych to jinak formulovala.

Psala jsem to již několikrát, cítím nutkavou potřebu to ale znovu zdůraznit, tak mne prosím omluvte: Diskuze, pokud to má být opravdu diskuze, a ne hospodské žvanění nebo dokonce bitka, má svá pravidla. Nenálepkovat, neostouzet oponenta, věnovat se výhradně tomu, o čem se diskutuje. Používat věcné argumenty. Nechat oponenta domluvit, pokud argumentuje. Uznat, že oponentův argument je lepší, pokud ho vynese (představte si obyčejnou karetní přebíječku – ctí se barva, trumfovat se nemusí, pokud ale protihráč vezme vaše eso trumfovou dvojkou, nebudete se přeci blbě hádat a uznáte jeho štych). Na počátku diskuze je třeba formulovat problém, domluvit se na používaných pojmech, aby jim všichni účastníci rozuměli stejně (idol tržiště  - pro latiníky), naslouchat oponentům a potlačit své ego alespoň natolik, aby se ideálně došlo k nějakému výsledku. Což už teda je vyšší dívčí.

A protože, jako čtenář SF, nepovažuji kapitalismus za posvátnou krávu, souhlasím s Petrem Zelenkou, že nastal čas. Čas popřemýšlet o společenském řádu. Ten současný fakt není ideální, velmi mírně řečeno. S mnoha Zelenkovými tezemi nesouhlasím, na příklad, informace v takto tekutých, místy třaskavých dobách nikdy nejsou, co bývaly, když se – na chvíli, historicky to byl oka mžik – zdály věci černobílé, ale to hlavní si beru za své.

A ctím právo kohokoliv vyslovit se k věcem veřejným, byť teda někteří trochu blábolí, ale to už jaksi patří k věci. A umělci mají v tomto jednu výhodu, čuch. Čuch na to, co je ve vzduchu. Kromě toho je Zelenka sice protivnej (dle mé osobní zkušenosti), ale chytrej chlap, kterému se naslouchat vyplatí – ZDE, prosím.

           

Vložil: Anička Vančová