Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Strach v opeře. Zklamaná hvězda si stěžuje na Národní divadlo. Nemluví se tam česky

03.08.2019
Strach v opeře. Zklamaná hvězda si stěžuje na Národní divadlo. Nemluví se tam česky

Foto: Facebook

Popisek: Eva Urbanová kromě angažmá v ND navštěvuje se svými recitály celou republiku, zde na snímku v Kutné Hoře. Mimochodem, nové nastudování Libuše v Národním ji opominulo...

To, že je v české kultuře pořádně dusno, dokazuje i situace v operním souboru Národního divadla. Ta došla tak daleko, že si světoznámá hvězda Eva Urbanová šla stěžovat až k prezidentovi. Podle ní panuje ve Zlaté kapličce chaos a nejistota. Kvůli jmenování nového šéfa Opery ND, norského režiséra Pera Boyea Hansena, dokonce vyhlásily stávkovou pohotovost odbory a vyzvaly ministra kultury, aby situaci řešil. Ten ovšem ve své funkci skončil.

Eva Urbanová se prý k protestu přidala proto, aby nezradila své kolegy. „To já nemám ráda,“ uvedla v rozhovoru pro televizi Seznam.cz. Podle ní v Opeře Národního divadla panuje chaos a obavy a lidé mají strach, co bude dál. Není jim známá koncepce, jak se bude operní soubor ND vyvíjet v budoucnosti, ani co bude s nimi samotnými. Hansen totiž ještě před svým nástupem začal přeobsazovat některé role zahraničními umělci. „To bylo velmi necitlivé,“ myslí si Urbanová. 

Prezident mě pochopil

Aby se pokusila situaci zvrátit, obrátila se až na prezidenta Miloše Zemana. Tomu si mimo jiné postěžovala, že se v Národním divadle nemluví česky, že s Hansenem je možné komunikovat pouze anglicky nebo německy. Moderátor Jiří Kubík, který ji zpovídal, se nad tímto argumentem pozastavil, tím spíše, že samotná Urbanová vystupovala v zahraničí, společně s řadou dalších cizinců. Na otázku, zda se má Národní divadlo uzavírat před zahraničními osobnostmi, zareagovala, že většinou vystupují na základě smlouvy, zatímco nový šéf opery se stal přímo zaměstnancem Národního divadla. „Prezident Zeman mě pochopil,“ obhajovala se. A stejně tak se prý shodla s ministrem kultury Staňkem. Zato ředitel Národního divadla Jan Burian prý na otevřený dopis členů Opery ND písemně odpověděl jako chytrá horákyně. „Bylo to velice chytře napsané, vy nevíte, na čem jste,“ postěžovala si. 

Údajné prohřešky

Řeč došla i na údajné prohřešky nového šéfa Hansena, coby uměleckého ředitele Norské národní opery v Oslu, které Urbanová rovněž prezidentovi naznačila. Jiří Kubík ji žádal, zda může být konkrétní. Její odpověď leccos prozrazuje: „No tak, pan ředitel Burian říká, že to není pravda. Ale jako, jak se říká česky, na každém šprochu, pravdy trochu. Takže jako samozřejmě, od zaměstnanců divadla máme vlastně to, že vlastně tam bylo takové jako skoro úplně zničení toho ansámblu, vlastně, operního, a že jako pan Hansen má určité takové jako despotické, takové, já jsem ho zatím takhle nepoznala. Takže jako já zatím mohu říct, že s ním mám jenom tu nejlepší zkušenost, jelikož jsem vám řekla, že jsem chtěla pomoc Národnímu divadlu a hlavně svým kolegům, já vlastně mohu říct, že jsem s panem Hansenem vyšla jako velice příjemně. Teď je to otázka to, jestli je pravda, co mi říkal.“

 

Za vším hledej zájmové skupiny

Eva Urbanová tak bohužel svým rozpačitým rozhovorem příliš krizi v Opeře ND neobjasnila. Zatímco tvrdí, že coby šéf Norské národní opery ji Hansen téměř zničil, podle řady odborníků se pod jeho vedením vypracovala mezi přední evropské operní domy a před čtyřmi lety dokonce získala Mezinárodní cenu v kategorii Nejpřístupnější scéna. Reakce některých členů operního souboru ND naznačují, že ve skutečnosti jde (podobně jako v jiných významných mezinárodních ansámblech) především o zápas různých zájmových skupin, jejichž cíle jsou rozdílné. Za Hansenem údajně stojí vlivná organizace Opera Europe, sdružující nejprestižnější operní scény na světě, za členy Opery ND odbory a vlivní politici. Nicméně lze s Evou Urbanovou souhlasit v tom, že je na každém šprochu pravdy trochu. Hansenovi nelze upřít skvělé umělecké výsledky, ale zároveň ho předchází pověst sebestředného a výbušného člověka, jenž špatně vychází se svými podřízenými.

Vložil: Adéla Hofmanová