Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Burpsíku, nechceme tě tady. Na bývalého politika kvůli vyhazovu aut z Prahy střílejí i ti, od nichž to nečekal. Přečetli jsme

30.07.2019
Burpsíku, nechceme tě tady. Na bývalého politika kvůli vyhazovu aut z Prahy střílejí i ti, od nichž to nečekal. Přečetli jsme

Foto: Hans Štembera

Popisek: Martin Bursík

Bursíkovy ´svěží´ nápady jsou ´náležitě´ oceňovány internetem: „Zelený ku*dy,“ ozval se, nevybíravě, jak je jeho zvykem, mediální a politický analytik Štěpán Kotrba. Marketér Buzek nového muže na Magistrátu nazval Burpsíkem. A Daniel Kaiser na webu Echo24 připomenul katastrofu na Šumavě, ale i další ´úlety´ zkrachovalého zeleného, následně liberálního politika (naposledy prezentoval svou Liberálně Ekologickou Stranu LES, která ale zmizela v propadlišti dějin)... O co jde? Je to sotva 14 dní, co se Martin Bursík stal šéfem komise hl. m. Prahy pro udržitelnou energii a klima. A netrvalo dlouho a už jsou známy jeho plány pro metropoli. Odhalil je v Interview Plus na Českém rozhlasu. Z Prahy mají postupně zmizet auta se spalovacím motorem, nahradí je elektroauta…

Proslavila se zejména tato Bursíkova věta: „Běžná auta budou muset z Prahy zmizet.“ Šéf komise tvrdí: „Jsme v roce 2019 a podívejte se na trend automobilek – i Škoda Auto směřuje k elektromobilitě… Když si firmy, které kupují nová auta co čtyři roky, nebo domácnosti, co to dělají co 10–14 let, pořídí elektromobil, tak taky získají řadu zvýhodnění a ekonomických nástrojů. Ty budou motivovat i ty, co sem dojíždějí, aby šli ekologickou cestou.“ A dává za příklad jiné metropole, které se vydaly cestou mýtného.

„Praha nebude ostrovem s elektromobily a jinde v Česku budou pořád jezdit spalovací motory. Čekají nás velké debaty a konzultace. Cílem by mělo být rozhodnutí, kdy by město regulovalo a zpoplatnilo vjezd do centra pro spalovací motory. U elektromobilů by asi zpočátku stejně jako v Londýně poplatek nebyl. To totiž pak motivuje byznys k rychlejší výměně své automobilové flotily… Bude to jistě velmi citlivé téma, směřované nejdřív k podnikatelům a až pak k fyzickým osobám. Ale bez toho se Praha, myslím, neobejde,“ vysvětloval plány nový šéf nové komise. Reformy a opatření mají za cíl splnit závazek do roku 2030 snížit emise oxidu uhličitého o 45 % a do roku 2050 učinit Prahu „uhlíkově neutrální“.

Ekologické inženýrství a největší tunel

Ohlasy na Bursíkovy plány nebyly příliš pozitivní, zvláště z řad pražské opozice. „Zelené sociální inženýrství,“ soudí o plánech šéfa komise zastupitelka Prahy 2 z ODS Lenka Mottlová. „Pan Bursík by měl začít tedy u sebe, přestat lítat, jezdit povozem a neprdět. Sdílet bychom měli i manžele a děti,“ ironizuje. „Vážně, o životní prostředí se máme se zdravým rozumem starat všichni, ale tohle je moc! Až budete zase volit v Praze převlečené zelené aktivisty, přečtěte si program! Zákaz aut, vyvlastňování a noční hodinky v cele s ´nočním starostou‘. To bylo to ´pusťte nás na ně‘? Jako že na Pražany?“ naráží na pirátského starostu Hřiba. Ozval se také poslanec ANO Patrik Nacher. „Ptám se proč, proč, proboha? To není socialistické, nýbrž ekologické inženýrství... A to říkám jako člověk, který má elektroauto.“ Velmi stručně a drsně Bursíkovy plány odsoudil analytik Štěpán Kotrba: „Kdo volí zelený ku*dy, háže auto ze skály,“ tvrdí.

Zatímco jedni se zabývali Bursíkovými nápady, druhým vadila už jeho osobnost a začali vyjmenovávat jeho minulé prohřešky. Bursíkovo působení shrnul například bývalý starosta Kolodějí Zbyněk Passer: „Martin Bursík fotovoltaický. Myslel to dobře. Největší tunel na daňové poplatníky po roce 2000. Sto miliard z veřejných zdrojů do kapes kámošů, kteří dopředu věděli, co se chystá. Přínos pro životní prostředí dle předsedy Hnutí DUHA je nulový. Martin Bursík, manžel Kateřiny Jau-Jau Biomasy. Oba podporovali bioplynkový byznys, též masivně zneužívaný díky dotacím stejně jako FVE. Namísto spalování odpadu se dnes na jeho popud na polích sází, mnohokrát postřikují, sklízejí a odvážejí do dalekých bioplynek plodiny, které se na místo jídla zplynují. Traktory při obsluze bioplynek sežerou desetitisíce litrů neobnovitelné nafty a vyprodukují adekvátní emise. Gretě z Martina jebne.

V elektrárnách a bioplynkách se pálí a zplynovává to nejlepší obilí, resp. nejkvalitnější kukuřice. Šíleně pokřivený systém dotací, prosazovaných naprostými magory typu Martina Bursíka to umožňuje. Zdražuje to jídlo. Málokterý politik uškodil daňovým poplatníkům a české krajině tak jako Martin Bursík. Je proto logické, že pražská zelenorudá skvadra angažovala tohoto vrcholného odborníka do čela potěmkinovské Komise pro udržitelnou energii a klima. Abyste rozuměli – Praha nemá většího problému než udržitelnou energii a klima. Čert vem tisíce dětí, ktere se neumístí ve škole v místě bydliště, pražský okruh v nedohlednu, chybějící spojení na letiště, neschopnost plánování zásadních investičních staveb, nedostatek manažerských schopností, nefunkční územní plán, který zdražuje bydlení, související nedostatek bytů apod. Jistotu máme jednu: Do čeho se pustí Martin Bursík, smrdí na sto honů průserem pro dotčené obyvatele, v tomto případě Pražany. Pokud nám tenhle obecní i národní škůdce zamezí dojet si do města autem podle vlastního rozhodnutí, osobně zorganizuju moc ošklivej a dlouhodobej bojkot, který ukončíme až po rozpuštění téhle nesmyslné komise s Bursíkem v čele. Ideálně až po rozpuštění Bursíka.“ A na závěr Passer vzkazuje: „Běžte si vaše sociální inženýrství a převýchovu mas organizovat do Venezuely nebo Severní Koreje. Tam svým přístupem k občanům a svobodám patříte.“

Marketér Tomáš Buzek Bursíkovu osobu zhodnotil krátce: „Já fakt nechápu, že když BURPSÍK opakovaně shoří u voleb v Praze a má na čele vyražené NECHCEME TĚ TADY, pořád na mě vyskakuje v různejch funkcích a komisích...“

Biopaliva, solární baroni a kůrovec, kam se podíváš

A jaké je dědictví Martina Bursíka jako ministra životního prostředí, připomenul v komentáři nazvaném úderně ´Martin Bursík je zpátky a jde po vašem autě´ na Echo24.cz Daniel Kaiser. „Právě Martin Bursík je důkazem toho, že moderní společnosti už ztratily schopnost vyvozovat následky z osobních chyb. Tady ve funkci, která má nastavit výhybky života v milionovém městě, stanul nikoliv pouze laik, ale člověk s prokazatelně zápornou bilancí v oboru. Může být stokrát sympatický a osobně slušný, bohužel za posledních třicet let nenajdeme v české politice jednoho konkrétního člověka, který by životní prostředí poškodil víc než Martin Bursík, muž, který se vlastními slovy ´věnuje ochraně životního prostředí celý život‘.“ Kaiser dodává, že Bursíkovo nadšení pro elektroauta je stejné jako jeho nadšení pro biopaliva, fotovoltaiku a větrníky: „Stejně jako teď prosazuje naprosto nezralou a ekonomicky nevýhodnou technologii elektroaut, před patnácti lety prosazoval biopaliva, fotovoltaiku a větrníky. Když později z návrhu zákona, který napsal jako poradce lidoveckého ministra Ambrozka, vyrostl zločin solárních elektráren, přehodil zodpovědnost na jednu sociálnědemokratickou poslankyni, která svým zlepšovacím návrhem dotace na ´obnovitelné zdroje´ už jen zradikalizovala, dovedla hloupý návrh ad absurdum,“ připomíná Kaiser ´solární tunel a solární barony´…

Za vinu Bursíkovi klade i stav lesů nejen na Šumavě po orkánu Kyrill. „Sto čtyřicet tisíc metrů krychlových spadaného dřeva se nechalo na místě. Je to milník šíření kůrovce po celé České republice, jedna z velkých příčin kůrovcové kalamity.“ A dodává, že v bezzásahovém pásmu Šumavy se dvanáct letech od experimentu stále nachází přírodní poušť. „Kdo má takové štěstí, aby měl svůj osobní podíl viny na dnešním suchu a místo, z něhož může vlastních chyb ještě využívat k propagaci dalšího riskantního experimentu?“ ptá se Daniel Kaiser. Prý i Karel Schwarzenberg později označil Bursíkovu politiku na Šumavě za „volovinu“ a „závažnou chybu“. „Jak tedy může strana, kterou Schwarzenberg zakládal, toho člověka znovu pustit do kokpitu?“ ptá se komentátor a na závěr konstatuje, že když nejsou volení zástupci nuceni platit za své politické chyby, tak něco není v pořádku.

+

Martin Bursík býval, alespoň ve svých veřejných projevech, sympatický mladý chlapík, zapálený pro ochranu životního prostředí. Mluvím o době zhruba kolem poloviny devadesátých let.

-

Tehdy jsem měla tu ´čest´ jej poznat i osobně; dělali jsme s ním spolu s aktivistou, později pražským politikem Filipem Pospíšilem rozhovor do mého tehdejšího kulturního a programového časopisu 14. Již tehdy mě trochu zarazila jeho očividná arogance a naprostá neochota k debatě – jen JEHO názory byly ty správné, vše ostatní byly jen v lepším případě nepodstatné hlouposti. Ke konfliktu nedošlo, na to jsme si ho příliš vážili. Tehdy jsem si o něm jen pomyslela, že asi neměl náladu… Jeho další politické kroky ale ukazovaly, že možná to nebyla momentální indispozice, ale osobnostní nastavení. Každopádně, ač si nemyslím, na rozdíl od pana Kaisera, že politika chyby posílají rovnou na smetiště dějin (Sir Winston Churchill jich nadělal požehnaně, koukněte na Wikipedii, nebo se podívejte na skvělý seriál Crown, míním nyní druhou sérii) – to by nám jich mnoho nezbylo, navíc, chybami se člověk, a politik je člověk, nebo by aspoň měl být, učí; zde nezbývá než souhlasit. Martin Bursík se ze svých chyb očividně nepoučil. Na pražském magistrátu je sotva dva týdny a již předvádí ´skvělé nové koště´, nepromyšlené a neprodiskutované nápady a hlavně – neukojený mediální hlad.

Za jeho syndrom ´červené kontrolky na kameře´ trpí i Piráti, byť byl nominován Topkou, pravděpodobně jejím současným šéfem Jiřím ´okopávačem kotníků´ Pospíšilem… Proč je to celé nepromyšlená hurá akce, vysvětluje Daniel Kaiser, byť jeho článek se soustřeďuje na jiný aspekt - ´odměny neúspěšným politikům´, stručně řečeno. Elektroauta jsou prostě a jednoduše pro bohaté a nevypadá to, že by se to v dohledné době změnilo. Navíc kolem nich nepanuje shoda – jak píše Kaiser, „v odborných kruzích kolem elektromobility naopak panuje mnoho pochybností“. Což je samo o sobě důvodem, aby metropole věc pořádně uvážila. A pak raději ještě jednou.

Alarmující pro Bursíka by mělo být i to, že proti němu vystoupil novinář z média, které se zjednodušeně řadí k ´pražské kavárně´, kam se nepochybně počítá i on.   

Vložil: Anička Vančová