Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Pro benzín k sousedovi. Aneb jak se zase střelit do nohy. Komentář Štěpána Chába

komentář 17.07.2019
Pro benzín k sousedovi. Aneb jak se zase střelit do nohy. Komentář Štěpána Chába

Autor: čsa.cz

Popisek: Jedním z mnoha, kteří by na to mohli doplatit, by mohly být České aerolinky

Vznikla výborná petice na celoevropské úrovni, která směruje přímo k Evropské komisi. Jejím cílem je zbavit letecký průmysl úlev na daních z leteckého benzínu. Jinak řečeno – v rámci ekologie rapidní zvýšení ceny za letenky. Ale to je ve své podstatě vedlejší. Protože drtivá většina lidí žije v režimu – kam nedojdu, tam se nikdy nepodívám. A pokud se přeci jenom jednou za rok vydají ošplouchat si nohy k moři, nikterak je nezdrtí, když si letenku koupí o tisícovku dráž.

Před čtyřmi dny měla petice v rámci celé Evropské unie 36 tisíc podpisů. Dnes se blíží k 39 tisícům. Ale jelikož je podpisová akce vlastně v začátcích, může se stát, že cíl jeden milion podpisů se může povést nasbírat. Může, proč ne. Mediální povědomí o petici bude pomalu vzrůstat. Představme si, že cíle bude dosaženo a že Evropská komise se pod nátlakem petice rozhodně konat ‘dobro‘. Co nastane?

Zavádí se daň na letecký benzín

První dopad už jsme zmínili – zvednou se ceny letenek. Ale začne docházet k nejistě na leteckém trhu. Protože aerolinky, které obsluhují pouze členské země Evropské unie, budou zcela spadat pod daňovou zátěž. Na druhou stranu aerolinky, které se pravidelně a často vydávají za hranice Evropské unie, si natankují za zvýhodněnou cenu, tak budou moci držet ceny pod hladinou toho, co by mohly utáhnout aerolinky… lokální. K čemu dojde? K McDonaldizaci leteckého trhu. Ten převezmou velké nadnárodní letecké společnosti, ty národní si půjdou vystrojit funus. Případně pak, protože jsme v Evropské unii, budou žít z unijních dotací, které jim budou ztráty vyrovnávat. Takže obyčejný člověk si tu srandu zaplatí hned nadvakrát.

A že ne? V naší vesnici s počtem obyvatel kolem dvou stovek stojí tři benzínové stanice. Ne, letadla u nás netankují, tankují u nás Němci, protož jsme od hranic co by kamenem. Trh je perfektně zdeformovaný tím, že poptávka německých motoristů je natolik výrazná, že se tu uživí tři benzínové stanice. Benzín je srovnatelně drahý jak u nás, tak i v Německu. Ta německá lačnost po našem benzínu je zapřičiněná tím, že my máme v benzínu méně biosložek z řepky. Náš benzín tedy více šetří motor automobilu.

Hned za hranicemi je několikatisícové německé město. A v něm jsou benzínové stanice pouze dvě. Jedna z nich spojená s autoopravnou. Pěkný rozdíl. A pro Němce, kteří chtějí kšeftovat s benzínem v Německu, zásadní znevýhodnění. A obdobně by to dopadlo se zdaněním leteckého benzínu. Proč tankovat v Evropské unii, když lze natankovat v zemi, kde je to citelně výhodnější?

Bezhlavost ekologie

Chápu to zanícení. Všichni chceme udržet přírodu při životě. Ne si ji pod nohama zlikvidovat až do stavu klinické smrti. Ale opravdu to chceme vzít oklikou přes likvidaci lokální dopravy a možností podnikání? Chápu to zanícení, ale není daleko lepší a výhodnější uvažovat opačným směrem? Chci méně CO2? Tak co takhle udělat, abychom na zemi měli více zařízení, která CO2 pohlcují? Třeba stromy, fajn vynález připravený samotnou přírodou.

Nejde donekonečna přemýšlet v režimu – mám problém, zvýším daně. Protože ne vše se zvýšením daní dá řešit. Jinak řečeno – častým zvyšováním daní vzniká jiný problém. A tím je, mírně řečeno, nakrknutost těch, na které to zvýšení dopadne bezprostředně a kterým takové zvýšení začne citelně omezovat prostor pro životní manévrování. Je nelogické pracovat v režimu – mám problém, tak seberu lidem peníze. Jsou i jiná řešení.

Podepsat, ale i nepodepsat, petici můžete ZDE.

 

Vložil: Štěpán Cháb

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace