Životní roli zmákla jen mimochodem. A po letech se jí povedl comeback jako z Hollywoodu. Tajnosti slavných
01.07.2019
Foto: archiv ČT/Přiba Mrázová, Miroslav Pospíšil
Popisek: Eliška Balzerová v seriálu Nemocnice na kraji města
Cudná doktorka Alžběta, nebo výstřední babička Vilma? Na výsluní jí pomohl něžný dívčí půvab, časem ho ale mistrně přehrála do elegantních dam. Mimořádná herečka, která se zasloužila o znovuzrození legendárního divadla, má nekonečnou řadu podob.
Minula se s ní o generaci, jinak by byla ideální představitelkou pro ztvárnění krásné a napohled křehké, uvnitř ale mimořádné silné ženy, britské princezny Diany. Navíc si tuto pozici udržela i ve věku, v němž už se řada žen při chůzi po ulici raději vyhýbá pohledu do výkladních skříní. V českém showbyznysu je jednou z mála – představitelka doktorky Alžběty Čeňkové z legendární Nemocnice na kraji města. Zcela neplánovaně se tak zrodila mimořádná reklama pro film Jiřího Vejdělka Ženy v pokušení. Elegantní a vkusný akt nafotil s Eliškou Balzerovou Roman Černý, úspěšná komedie jí ale dala mnohem víc, stejně jako kdysi Nemocnice. „Teď z pohledu starší herečky vím, že mi to nastartovalo kariéru. Co by dnes dala mladá kolegyně za to, kdyby dostala velkou roli v seriálu a objevovala se každý týden na obrazovce v celé republice,“ prohlásila před časem v rozhovoru pro Blesk pro ženy.

S Bohuslavem Čápem v kriminálce režiséra Karla Steklého Lupič Legenda
(foto – repro/archiv ČT)
Narodila se v pravý čas
Valašská rodačka Eliška Havránková poprvé zaplakala 25. května 1949 v severomoravském Vsetíně a lásku k divadlu v ní probudila a pak systematicky rozvíjela a podporovala maminka, která byla vášnivá ochotnice. Dětství prožila v Moravských Budějovicích a studium herectví na brněnské konzervatoři pro ni bylo jedinou možnou představou budoucnosti. Klaplo to, a tak po maturitě ještě přidala diplom z JAMU. Narodila se ve správné době, protože do uměleckého světa začala nahlížet v uvolněné atmosféře druhé poloviny šedesátých let. A také k tomu přispěla skladba spolužáků, mezi nimiž se to hemžilo výraznými osobnostmi, od Jany Švandové přes Karla Heřmánka až po Jiřího Bartošku. Eliška patřila i k zakládajícím členům brněnského divadla Husa na provázku, i když s ní měl osud jiné plány a nakonec v něm nikdy nehrála. Po absolutoriu v roce 1971 nastoupila do divadla v Českých Budějovicích a brzy začala i hostovat v Národním divadle, s příslibem stálého angažmá. Ten ale vlivem postupující normalizace vyšuměl do ztracena.
Anděl s duší ďábla
Již v prvním angažmá si jí všimli filmoví režiséři, takže stanula poprvé před kamerou v roce 1969 jako Tereza v televizní komedii Václava Vorlíčka Kaktus, bomba, letadlo. Poté na ni televize pamatovala několikrát do roka a první filmovou nabídku dostala hned o dva roky později do dramatu Karla Steklého Svět otevřený náhodám. Miláčkem národa se ale stala až díky Nemocnici na kraji města, v níž si zahrála začínající ortopedku Alžbětu Čeňkovou. Tenkrát to ale jako mimořádný úspěch ještě nevnímala a už vůbec neprožívala. Měla totiž úplně jiné starosti. Doma na ni čekal sotva roční syn Honzík, kterého má s režisérem a později producentem Janem Balzerem. Vzala si ho v roce 1974, a tak se mnohem víc cítila být matkou a manželkou. Herectví se ocitlo na druhé koleji i později, když do rodiny přibyla ještě dcera Adéla. „Neuvědomovala jsem si, že mám nějakou hvězdnou chvilku. Úloha Alžběty Čeňkové mě nakopla a udělala pro mě hodně,“ přiznala s tím, že popularita chodí ve vlnách. „Jednou jste nahoře a jednou dole. Já už s tím dokážu žít, vím, že sláva je opravdu polní tráva. Dnes o vás všichni mluví a zítra zapomenou, slávu už mám za sebou.“

Dáša Adámková a Kateřina Horáková (Jana Šulcová) v rodinné komedii S tebou mě baví svět
(foto – repro/archiv ČT)
Odvážný nápad
Díky Nemocnici se stala populární, filmových a především televizních rolí má ve své filmografii více než sedmdesát a k tomu ještě zhruba dvě desítky v seriálech. Většinou hrála v rolích vedlejších, řada z nich se ale stala nezapomenutelnými. Například Dáša Adámková v komedii století Marie Poledňákové S tebou mě baví svět, Ema Gabrielová v boxerském dramatu Pěsti ve tmě, který proslavil Marka Vašuta, či přísná vrchní sestra, přezdívaná Stará koza, v dramatu Karla Kachyni Městem chodí Mikuláš. A díky hlasovým dispozicím a perfektnímu přednesu ji neminula ani spolupráce s dabingem, takže jejím hlasem promlouvá například Kathleen Turner ve slavném psychologickém dramatu Válka Roseových. Přesto zůstala hlavně herečkou divadelní a v roce 1977 přijala nabídku angažmá v pražském Divadle na Vinohradech. V roce 1995 založila s kolegou a někdejším spolužákem z konzervatoře Tomášem Töpferem Nadaci Fidlovačka s cílem vrátit život a slávu někdejšímu slavnému pražskému Divadlu Na Fidlovačce.
Drama se šťastným koncem
Když se v hlavách bývalých spolužáků zrodil nápad najít prostory pro divadlo, v němž by mohli realizovat své herecké touhy a sny, nuselská budova se přímo nabízela. Úkol to byl ale sisyfovský. Od poloviny sedmdesátých let budova postupně chátrala, hlediště i jeviště se proměnily v trosky, ze střechy vyrůstaly břízy… Po roce 1990 se zájemců našla postupně řada. A pak kolem ní jednou projížděla Eliška. S nápadem se svěřila Tomáši a pustili se do práce. Během tří benefičních večerů vystoupily v troskách divadla přední osobnosti českého uměleckého světa bez nároku na honorář, představení odvysílala v přímém přenosu Česká televize a diváci mohli během vysílání na obnovu budovy přispět. A to se také dělo, dokonce ve velkém. Přidala se městská část, do sbírky dorazily příspěvky z celého světa, mimo jiné třeba od nejslavnějšího českého ševce Tomáše Bati.

Hříšná babička Vilma v komedii Ženy v pokušení
(foto – Falcon)
Jak se rodí principálka
Zprvu bláznivý nápad dvou romantiků se změnil v realitu a divadlo znovu otevřelo pro veřejnost 28. října 1998 – jak jinak než Tylovou a Škroupovou Fidlovačkou. Ředitelem obnoveného legendárního divadla se stal Tomáš Töpfer, který se ale v roce 2012 rozhodl přijmout nabídku, která se neodmítá – post ředitele jedné z nejlepších českých scén, Divadla na Vinohradech. Vedení Fidlovačky tudíž převzala Eliška Balzerová, která ji vedla čtyři roky. Jenže s Töpferem odešli i někteří sponzoři, na podzim 2015 se navíc grantová kulturní komise pražského magistrátu rozhodla Fidlovačku finančně nepodpořit a reálně hrozilo, že divadlo bude muset již potřetí ve své historii skončit. Ve chvíli největší krize se ale do problému vložili podnikatelé Jan Koťátko a Jan Beneš, kteří se rozhodli divadlo finančně podpořit a udržet jeho soubor na nuselské scéně. Paní Balzerová z ředitelského postu odstoupila, v souboru ale zůstala.
Comeback jako z Hollywoodu
S dívčím půvabem, citlivostí a myšlenkovou hloubkou, s níž národu naservírovala Alžbětu Čeňkovou, nevědomky ovlivnila svoji kariéru. Tvůrcům a režisérům totiž na hodně dlouhou dobu uniklo, že v sobě ukrývá i komika. Všimli si až poté, co televize odvysílala její one-woman-show, inscenaci Můj báječný rozvod. A všiml si i Jiří Vejdělek, díky němuž konečně mohla komediální talent naplno rozehrát až v šedesáti letech, v komedii Ženy v pokušení. „Režisér Vejdělek říkal, že je Vilma bláznivá a velmi odvážná babička. Řekla jsem mu, že já jsem takovou ženu poznala. Když mi bylo čtrnáct let, měla jsem na konzervatoři spolužačku Laďku Kozderkovou. Ona byla přesně takováto bytost – živá, vášnivá, měla ráda muže, dráždila je. I když umírala, dělala si z toho srandu, brala s nadhledem osud, který jí byl souzen,“ prozradila po velkolepém úspěchu.

Se srbským hercem Predragem ‘Miki‘ Manojlovičem ve filmu Příliš osobní známost
(foto – Bioscop)
Opět v pokušení
Před pár týdny už oslavila sedmdesátiny, jak jinak než na jevišti. Užila si to naplno v pražském Divadle Palace jako představitelka hlavní role ve hře Hraběnka, která je jevištní adaptací filmového scénáře Jiřího Hubače Zámek v Čechách. Rozhodně to ale neznamená, že hodlá na hereckou kariéru rezignovat a konečně se proměnit v babičku čtyř vnoučat na plný úvazek. V plánu to sice měla už několikrát, nakonec to ale ještě nikdy neklaplo. Pracovní kalendář má totiž nadále nabitý k prasknutí, některé závazky jsou nasmlouvány dokonce třeba i s dvouletým předstihem. A každoročně přidává k divadlu další titul do své filmografie. Letos to bude postava zámecké hospodyně v komedii Jiřího Vejdělka Poslední aristokratka, příští rok se můžeme těšit na další velkou lahůdku. A v obou filmech podlehne milostnému pokušení. V komedii slovenské režisérky Marty Ferencové Příliš osobní známost ztvární opět babičku, která ale na rozdíl od hříšné Vilmy na osobní život už dávno rezignovala. I na ni ale ještě čeká láska.

Vložil: Adina Janovská