Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Opravdu zazářila jenom jednou. Na rozdíl od slavné tetičky pak neměla šanci těžkou havárii přežít. Tajnosti slavných

21.06.2019
Opravdu zazářila jenom jednou. Na rozdíl od slavné tetičky pak neměla šanci těžkou havárii přežít. Tajnosti slavných

Foto: youtube.com

Popisek: Eva Čeřovská v komedii Holky z porcelánu

Po hubaté Věrce z nesmrtelné komedie Holky z porcelánu jakoby se slehla zem. Kam zmizela půvabná neteř legendární šansoniérky Judity Čeřovské?

Skutečně pocházela z rodiny, do níž se přivdala nezapomenutelná zpěvačka a šansoniérka Judita Čeřovská, a oběma se jim staly osudnými těžké autohavárie. Tu první v roce 1959 Judita přežila, i když měla rozdrcenou pánev, utrženou ledvinu a hrozila jí amputace. Při druhé, k níž došlo o sedmnáct let později, její neteř Eva takové štěstí neměla. Za volantem tehdy seděl její kolega z divadla Jan Zajíc. Na jedné z nechvalně proslulých křižovatek u Hradce Králové, která dnes již neexistuje, nedal přednost náklaďáku. Evin přítel při nárazu vylétl z vozu a byl na místě mrtvý, mladou herečku převezla sanitka ve velmi vážném stavu do nemocnice.

Hradecká Ofélie

Temperamentní holčička, kterou si diváci vybaví především jako vtipnou, ráznou a hlavně vdavekchtivou Věrku z nestárnoucí komedie Juraje Herze Holky z porcelánu, se narodila 20. října 1952 v Praze. Po herectví pošilhávala již od útlého dětství a cílevědomě se na vysněnou kariéru připravovala v různých dramatických kroužcích. Když k tomu přičteme i vrozený talent, nebylo divu, že přijímačky na pražskou DAMU zvládla levou zadní a byla přijata hned na první pokus. Poté co v roce 1975 absolvovala, získala okamžitě první a jediné angažmá v  Divadle Vítězného února v Hradci Králové, dnešním Klicperově divadle. Díky svému temperamentu, krásnému hlasu, ženskosti a perfektní postavě se stala ideální představitelkou krásných a duchaplných dívek a hradečtí diváci mohli její výkony obdivovat v řadě úspěšných představení. Mimo jiné si zahrála i Ofélii v Hamletovi či Aničku v Počestných paních windsorských.

První film se ztratil

Před kamerou stanula poprvé v roce 1973 v povídkovém filmu Maturita za školou, jehož součástí měla být původně i povídka Pytagorejci. Jenže byla ve fázi dvoupásu shledána při schvalování příliš dlouhou a také se výrazně groteskním pojetím údajně nehodila k ostatním třem. Proto bylo rozhodnuto, že bude zařazena do dalších povídek s názvem Profesoři za školou. Nakonec ale nebyla do distribuce uvedena vůbec. Filmové materiály jsou považovány za ztracené a v Národním filmovém archivu se dochovaly pouze fotografie. Proto můžeme za Evin opravdový filmový debut považovat až dětský film režiséra Jaromíra Dvořáčka Adam a Otka ze stejného roku, v němž ztvárnila postavu prodavačky.

Konečně opravdová role

V následujícím roce už se jí dařilo mnohem lépe. Zahrála si Boženu v psychologickém příběhu režiséra Jaromíra Borka Kvočny a král, natočeném podle úspěšného románu Karla Štorkána. Mimo jiné na tomto projektu tenkrát vydělalo i malebné severočeské městečko Česká Kamenice. Některé scény byly totiž natáčeny na tamním koupališti, jež se díky tomu dočkalo výrazné změny – stařičké kabiny, které jen zázrakem přežívaly ještě z doby první republiky, byly kvůli natáčení nahrazeny zbrusu moderními náhradnicemi. Před kamerou se mihla i řada komparzistů, naverbovaných z řad místní mládeže, takže není divu, že když film konečně dorazil i do tamního kina, jeho sál doslova praskal ve švech.

Nepovedená agitka

V témže roce si Eva zahrála i kadeřnici Ivanku v psychologickém dramatu režiséra Jaroslava Balíka V každém pokoji žena, příběhu z jednoho Ženského domova ve staropražské ulici, natočeném podle scénáře Jana Otčenáška. A také Věrku, neteř manželky druhého ‘dělnického‘ prezidenta Antonína Zápotockého, v historickém dramatu režiséra Antonína Kachlíka Dvacátý devátý. Podle scénáře Jaroslava Matějky se tehdy zrodila politická agitka, líčící okolnosti zvolení Klementa Gottwalda do čela Komunistické strany Československa v roce 1929. Záměr tvůrců ale nevyšel, u diváků míjel účinkem, a naopak nechtěně vzbuzoval spíš komický efekt.

Věrka na ještěrce

Právě rok 1974 se stal pro Evu v její krátké kariéře nejdůležitějším, protože jí nadělil roli, v níž se zapsala do povědomí českých diváků. Kdo by neznal ráznou, temperamentní a ukecanou skladnici Věrku, která jako jediná ze zaměstnankyň brázdí sklad jedné severočeské porcelánky na ještěrce a vlastně nemyslí na nic jiného než na blížící se svatbu. Jejího ženicha, chlapáckého řidiče náklaďáku Stáňu, si hrál Jiří Krampol a šuškalo se, že to mezi nimi jiskřilo nejen před kamerou. Po těchto úspěších si Eva stihla zahrát už jenom v jedné televizní inscenaci a dvou filmových projektech, protože měla kvůli mimopražskému angažmá na filmovou práci málo času. Ztvárnila stavařku Ivanu v psychologickém snímku Štěpána Skalského Hřiště a naposledy Marušku v povídce Silvestr 1948 z dramatického povídkového filmu Boty plné vody.

Nelítostný osud

Pak už osud tvrdě zasáhl na křižovatce u Hradce Králové. Při autohavárii byla Eva Čeřovská těžce zraněná a v bezvědomí. Nikdy se už neprobrala a po třech měsících v kómatu zemřela 18. srpna 1976, pouhé dva měsíce před svými čtyřiadvacátými narozeninami. Některé prameny ale uvádějí, že zemřela o týden dřív. Přestože její skromná filmografie čítá pouhých osm titulů, do dějin české kinematografie se zapsala natrvalo. A pro diváky navždy zůstane temperamentní Věrkou z Holek z porcelánu.

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská