Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Charismatický prcek šel léta na dračku. Osud ho nutil skončit, pak se ale stal zázrak. Tajnosti slavných

10.06.2019
Charismatický prcek šel léta na dračku. Osud ho nutil skončit, pak se ale stal zázrak. Tajnosti slavných

Foto: repro/archiv Supraphon

Popisek: Petr Spálený

AUDIO Nemusel by ani otevřít pusu – publikum jeho hity ochotně odzpívá za něj. Kudrnatý prcek a knírem a sametovým barytonem patří ke stálicím, které se sice nikdy dlouho neudržely na nejvyšších příčkách hitparád, přesto vydržely na scéně půl století. V dnešních ukázkách se úmyslně vracím k jeho někdejším hitům, které už poněkud zarostly mechem. Každopádně ale stojí za připomenutí.

Jeho zpěv často připomínal spíš melodickou recitaci nebo zpívané pobrukování. Jeho sametový hlas je ale neobyčejný, i když on o své výjimečnosti nikdy přesvědčený nebyl. „Podle mě je každý člověk obyčejný,“ prohlásil kdysi na chatu serveru idnes.cz  a dodal: „Chlapci z mojí kapely mají oblíbenou básničku: My jsme ta mexická junta a nechceme mít v čele takového špunta.“ Když to ale charismatický prcek s knírem a podmanivým hlasem i očima rozbalil, fanynky šílely a ani je nenapadlo přemýšlet, o kolik cenťáčků je nejspíš menší. Petr Spálený se prostě stal ztělesněním pořekadla, že velikost muže rozhodně nesouvisí s jeho výškou.

Zlý znamení
(s Yvonne Přenosilovou – 1967):

Rock’n‘roll v Lucerně

Narodil se 22. března 1944 v Praze a hudba si ho připoutala už v dětství, kdy nadšeně poslouchal maminku, hrající na klavír. A nebyl sám. Stejně na tom byl i jeho o dva roky starší bratr Jan, který se později stal úspěšným skladatelem a textařem. Již v době, kdy se učil knihařem, začínal Petr hrát na bicí v beatové skupině Hell´s Devills. nahrávka jeho debutu V roce 1961 debutoval s Crossfire v pražské Lucerně se dokonce stala ceněnou hudební antikvitou. V rock’n‘rollové skupině Crossfire se poprvé ve své kariéře sešel se Zdeňkem Rytířem, Ladislavem Kleinem a Pavlem Petrášem a v jejich repertoáru převažovaly skladby Elvise Presleye, The Shadows a Cliffa Richarda. Během základní vojenské služby, kterou si odkroutil v Klatovech, přidal v armádním souboru k bicí soupravě i kytaru a flétnu. Po roce byl za kázeňský přestupek převelen k silničnímu vojsku, které bylo tehdejším pokračovatelem praporů PTP. Po návratu do civilu absolvoval Silvestra 1965 již jako zpěvák ve skupině The Hippopotamuses (později zkráceno na The Hipp‘s – Hroši), jejímž frontmanem byl jeho bratr. Původní obsazení skupiny tvořili Jan Spálený (baryton saxofon, trombon), Petr Spálený (zpěv), Václav Matoušek (kytara), Jan Hauser (bass), Pavel Krejča (melophone) a Pavel Lébl (bicí).

Co jsem zač – 1968:

Konečně profík

Počátkem roku 1967 dostal první nabídku profesionálního angažmá v pražském Divadle Apollo, jehož soubor tvořily tehdejší špičky populární hudby, od Karla Gotta přes Karla Hálu a Yvonne Přenosilovou až po jeho budoucí první manželku Pavlínu Filipovskou či dnes již téměř zapomenutou Sally Sellingovou, plzeňskou rodačku s výrazně černošskými rysy, jejímiž rodiči byli americký voják a Romka. Jenže Gott právě odjížděl s orchestrem Ladislava Štaidla na roční zájezd do Las Vegas, a tak The Hipp´s s Petrem Spáleným nabídku přijali. Změnil se název kapely na Apollobeat a částečně i obsazení skupiny: Jan Spálený (kapelník, skladatel, aranžér a multiinstrumentalista), Pavel Krejča (skladatel, aranžér, melophone, elektrická mandolína), Josef Švehla (trumpeta, zpěv), Vladimír Bár (Hammond varhany, piano, zpěv) a Miroslav Žižka (bicí nástroje), později přibyl ještě kytarista Jan Prokeš.

Klíče od Kremlu – 1968:

Zeť herecké legendy

Po okupaci v roce 1968 Divadlo Apollo zaniklo, a tak Apollobeat dál koncertoval samostatně a počátkem sedmdesátých let byl jednou z nejúspěšnějších kapel na naší scéně. Změnil název na Apollo, měl velký úspěch v prodeji gramofonových desek a získal první Zlatou desku. V roce 1971 nahrál první živé album Petr v Lucerně a Spálený se dokonce umístil na druhé příčce ankety Zlatý slavík. Současně s raketovým vzestupem potkal Petr svoji první osudovou ženu, herečku a zpěvačku Pavlínu Filipovskou. Stal se zetěm herecké legendy Františka Filipovského a narodily se jim dcery Johana a Pavlína. Jenže Pavlína ztratila po porodu dětí o manžela zájem, a tak co mu chybělo doma, hledal jinde. A do jeho profesionálního i soukromého života vstoupila jedna z ‘girls‘ divadla Semafor, dívka s historicky nejkratšími sukněmi Miluše Voborníková. Společně uvedli v Divadle Rokoko úspěšnou hudební komedii Dlouho, dlouho spím. Libreto tenkrát napsal Zdeněk Svěrák s Miloněm Čepelkou, režie se ujal Jiří Menzel a představení se dočkalo mimořádného počtu repríz.

Já měl už dávno plout – 1968:

Dlouhodobá nevěra

Zpočátku jeho vztah s Miluškou vypadal jako dlouhodobá nevěra, k Pavlíně se postupně donášely různé zvěsti, které brala jako fámy a pomluvy, nebo si jich snažila nevšímat. Trpělivost jí vydržela neuvěřitelných šest let. Když už ale o Petrových záletech věděla celá Praha, došla jí trpělivost a vyhodila ho. A tak šel za svou láskou. S Miluškou se oženil, mají spolu dceru a na více než čtyři desetiletí propojili i své kariéry. Jejich soužití ale komplikovaly vážné zdravotní problémy. Nejprve přišla Miluška po vážné autonehodě částečně o sluch, s vážným handicapem se ale dokázala tak mistrovsky vyrovnat, že její výkon nikdy nepoznamenal. Petra začaly sužovat vážné potíže až ve vyšším věku. Se skupinou Apollo vystupoval nepřetržitě dvacet let a během té doby jí prošla řada dalších vynikajících hudebníků. V roce 1987 přijali Petr s Miluškou nabídku angažmá v Divadle Jiřího Grossmanna a v roce 1995 se vrátili i na koncertní pódia s Apollem.

To nebyl sen
(s Pavlínou Filipovskou – 1968):

Osudu musel ustoupit

Přibývající zdravotní obtíže vyvrcholily v roce 2011 kolapsem během koncertu v Brně. Vystoupení nedokončil, protože dostal křeč do obličeje a neovládal obličejové svaly. Lékaři měli dokonce podezření na mrtvici, později ale zjistili, že šlo naštěstí pouze o následek přepracování. Později se ale přidaly urputné bolesti krční páteře, kvůli nimž musel na operaci. Do těla mu zavedli šrouby, ani to ho ale bolestí nezbavilo, a tak delší cesty na koncerty většinou proležel. Nechtěl, aby ho někdo litoval, jeho žena ale potvrdila, že než si stoupl k mikrofonu, hodně si vytrpěl. Miluška, která je původní profesí zdravotní sestra, o něj láskyplně pečovala, přesto ho ale nakonec bolesti donutily přerušit kariéru. Tenkrát si myslel, že končí definitivně. Jeho nesmrtelné hity ale zněly dál, mimo jiné i píseň Až mě andělé, která má zvláštní osud – díky emotivnímu textu se často hrává na pohřbech. „Popravdě, to jsem nečekal. Byla to písnička pro divadelní představení Miloslava Šimka, který mi dal básničku Josefa Fouska a já jsem ji zhudebnil a později také nazpíval,“ dodal Petr.

Blame On Me – 1969:

Velkolepý návrat

S vážným neurologickým onemocněním páteře bojoval dva roky, během nichž vlastně jen ležel, bral léky a spal. Po odmlce, k níž ho donutily zdravotní potíže, se pak najednou něco změnilo. Jakoby zázrakem nabral před Vánocemi roku 2017 druhý dech. Znovu začal vystupovat a na jaře pak opět vyrazil se skupinou Apollo Band na turné. Mapoval během něj neuvěřitelných padesát let svého působení na hudební scéně a jako host koncertů nemohla chybět ani jeho věrná životní partnerka Miluška Voborníková. V pátek 22. března oslavil pětasedmdesátiny a pracovní kalendář se mu už zase plní. Jestli patříte k jeho fanouškům, můžete se s ním setkat například již tuto sobotu v Hradci Králové, v populárním klubu U Letců. Letošní šňůru ale má rozplánovanou až do konce října, stačí jen mrknout na jeho webové stránky ZDE.

Dalajláma – 1970:

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská