Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Její hity bodují dodnes, na ni ale kdekdo už zapomněl. Ke své škodě byla totiž příliš skromná. Tajnosti slavných

05.06.2019
Její hity bodují dodnes, na ni ale kdekdo už zapomněl. Ke své škodě byla totiž příliš skromná. Tajnosti slavných

Autor: repro/youtube.com

Popisek: Edita Štaubertová

AUDIO/VIDEO Zpravidla působila, jako kdyby stála na pódiu poprvé, i když si její písničky už dávno zpívala celá republika. Patřila k hvězdám ‘zlatých šedesátých‘, pak se ale něco stalo…

Zdaleka jsem nebyla jediná, koho už v dětství inspirovala jedním ze svých nejslavnějších hitů. I mě totiž tenkrát učila tancovat charleston babička a byla zpočátku úplně stejně odmítavá jako herečka Elena Hálková, první manželka Zdeňka Štěpánka, která ztvárnila babičku v jednom z mála videoklipů kdysi populární zpěvačky Edity Štaubertové. Natočen byl sice už v roce 1961, televizi ale moji rodiče pořídili teprve pár měsíců před osudovým srpnem 1968, takže jsem ho poprvé viděla až za hodně, hodně dlouho díky internetu. A mezitím Edita kamsi zmizela. Její písničky mě ale provázely dětstvím díky jednomu z prvních českých magnetofonů, téměř nezničitelné legendě Sonet Duo, vážící poctivých deset kilogramů, a tatínkově vášni pro populární hudbu. A věřte nevěřte, ten magnetofon, také z roku 1961, hraje dodnes.

Babičko, nauč mě charleston:

Od opery k popu

Zpěvačka, v jejíchž písničkách se zrcadlí proměna hudebního stylu na přelomu padesátých a šedesátých let, se narodila 21. listopadu 1940 v Praze. Nejprve vystudovala dvouletou obchodní školu a očekávalo se, že za ní navždy zapadnou dveře některé ze zaprášených kanceláří. Zpěv ji ale zřejmě lákal mnohem víc, protože ho další dva roky studovala na pražské konzervatoři u operního pěvce Karla Leisse, který byl svého času pěveckou hvězdou Československého rozhlasu. Zpívat začala s amatérským souborem a odvážně se zúčastnila i prvního ročníku soutěže Hledáme nové zpěváky. Mnohem větší vliv než opera měli pak na její projev dirigent, hudební dramaturg, sbormistr a skladatel Harry Macourek a excelentní klavírista, skladatel, hudební aranžér, scenárista, režisér a korepetitor Karel Mareš.

Zlaté střevíčky:

Hvězda Alhambry

V roce 1959 byla přijata do Studia mladých zpěváků Československého rozhlasu a už tenkrát musela být opravdu dobrá, protože se jí v roce 1961 podařilo získat na základě konkurzu angažmá v pražském revuálním divadle Alhambra. Klasický pražský music hall měl kořeny již v dobách první republiky a v padesátých a šedesátých letech patřil k nejvyhledávanějším zábavným nočním podnikům. Vystupovala v něm řada populárních a velmi kvalitních umělců, od zpěváků přes tanečníky a komiky až po artisty. Edita ve Varieté Alhambra vystupovala šest let, současně ale byla i populární tváří různých domácích i zahraničních estrád. Navíc externě spolupracovala s televizí i rozhlasem a zahrála si ve filmech. Přesto nikdy nepřestala působit jako nesmělá a trošku ztrémovaná holčička. Byla taková opravdu, nebo to byla image? To už nám nejspíš nikdo neprozradí.

Dominiku:

Jediná role

Před kamerou se mihla poprvé už v roce 1961 v televizní hudební komedii ŕežiséra Zdeňka Podskalského Ztracená revue. Zábavný pořad v rytmu charlestonu, oplývající množstvím režijních nápadů, v němž měl hlavní slovo jedinečný Miloš Kopecký, byl v roce 1962 oceněn na mezinárodním televizním festivalu v Montreux Stříbrnou růží a Cenou kritiky a zároveň získal na televizní přehlídce v Alexandrii Zlatou sluneční loď. Edita si v něm zazpívala v rytmu cha-cha písničku Po kom to dítě je, kterou ale po ní vzápětí převzala Yvetta Simonová. Podskalský si na Editu vzpomněl i o šest let později, tentokrát s postavou pouliční zpěvačky, když plánoval obsazení svého dalšího úspěšného hudebního projektu, romantické komedie s písničkami Karla Hašlera Ta naše písnička česká. Až režisér Josef Mach se o rok později polepšil, když na ni konečně pamatoval s opravdovou rolí, postavou Čačalovy ženy v komedii Objížďka. Záměrem bylo vytvořit jakousi českou variantu francouzských Zvonokos, povedlo se mu to ale jen napůl.

Kde máš vlasy, Véno:

Podskalský na ni pamatoval

V televizi Edita často spolupracovala s režiséry Zdeňkem Podskalským, Jánem Roháčem, Stanislavem Strnadem a Alexejem Noskem, kteří byli v šedesátých letech spolehlivými pilíři tvorby zábavných pořadů. Mimo jiné vystupovala také v populárním pořadu Babiččina krabička, hudebním pásmu, v němž oblíbení herci a zpěváci připomínali divákům pod taktovkou scenáristky Dagmar Novotné a režiséra Zdeňka Podskalského nesmrtelné šlágry z dob dávno minulých. Nejčastěji zpívala s orchestry Slávy Kunsta a jedinečného Karla Vlacha, kterému přátelé láskyplně přezdívali kaučukový dědek, později nepohrdla ani dechovkou. Pod křídly umělecké agentury PKS a Pragokoncertu se účastnila úspěšných zábavných estrád, s nimiž se podívala i do Maďarska, východního Německa a Polska. A pak se zřejmě něco stalo.

Náhodou:

Samota v ústraní

S nástupem normalizace najednou o ní nebylo vidu ani slechu. Jestli se ‘provinila‘ vůči tehdejšímu režimu a sklidila za to trest v podobě zákazu, nebo dala dobrovolně přednost rodinnému životu, to se už nejspíš také nikdy nedozvíme. Naposledy se mihla před kamerou v roce 1971 v bezejmenné roli v další Podskalského hudební komedii Alfons Karásek v lázních. A pak jakoby se po ní slehla zem až do devadesátých let, kdy se jedinkrát objevila v pořadu ostravského televizního studia Legendy populární hudby. Novinář, spisovatel a textař Ondřej Suchý se před pár lety úplnou náhodou dozvěděl, že žila s dcerou, v ústraní a skromně v pražském Motole. Edita Štaubertová zemřela v sedmdesáti letech v listopadu 2010. Kam se odstěhovala její dcera, se Suchému zjistit nepodařilo. Editiny písničky ale žijí dál.

Charleston v pekle:

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace