Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Česko stvořilo superženu. Nemůže dospat, jak se těší do práce, je chvíli údernicí, chvíli hospodyňkou, chytrou a vzdělanou

31.05.2019
Česko stvořilo superženu. Nemůže dospat, jak se těší do práce, je chvíli údernicí, chvíli hospodyňkou, chytrou a vzdělanou

Foto: ČT

Popisek: Průvodkyní celého pořadu je herečka Eva Vrbková, hotová superžena, stále sluníčkově naladěná

O tom, že jsou v Čechách velmi oblíbené různé televizní hobby magazíny, vůbec nelze pochybovat a nic na tom nezměnil ani fakt, že jejich někdejší král, Přemek Podlaha, už nežije. Má několik zdatných následovníků, kteří v jeho odkazu pokračují více či méně vkusně a zdařile. Je ale rozhodně zajímavé, že nejvíce podobných pořadů vysílá Česká televize. A to především s ohledem na fakt, že jsou tyto formáty plné reklamy či product placementu, přičemž je veřejnoprávní kanál v jejich vysílání dosti limitovaný. Přesto se snaží propašovat tento účinný marketingový nástroj, kam se dá.

Jedním z neviditelnějších příkladů je magazín ČT ´Všechno, co mám ráda´, vysílaný teprve od loňského roku. I když mu nelze upřít, že působí na rozdíl od některých konkurenčních hobby show esteticky (místy až kýčovitě) a nechybí v něm ani některé dobré nápady a recepty, je též zdrojem jízlivého výsměchu, především od diváků, kteří rozhodně všestrannými domácími kutily nejsou. 

Česká superžena

A zatímco třeba téměř devadesátileté Jiřině Bohdalové, moderující další podobný pořad ČT ´Hobby naší doby´, nelze upřít značnou míru věrohodnosti, protože je vyhlášenou kuchařkou i kutilkou, moderátorka všeho, co má ráda (Eva Vrbková) svým výkonem pravidelně provokuje k tomu, že si na ní diváci zgustnou. Ostatně, inspiruje je i samotná ČT tvrzením, že jde o magazín, cílený na chytré, vzdělané, sebevědomé a moderní ženy napříč Českou republikou. A pak vyjmenovává, co taková moderní česká superžena zvládne: „Eva vaří, pere, uklízí, maluje, tapetuje, stará se o zahradu, bazén, vyrábí dárky, natírá nábytek, zpracovává úrodu z přilehlého lesa i zahrady, griluje, rekonstruuje, zatepluje dům, opravuje omítky, mění podlahy, řeší havárie, připravuje rodinné oslavy, prostírá slavnostní tabule, zdobí dům, aranžuje květiny, nakupuje, zjednodušeně řečeno, řeší vše, co řeší většina žen doma. “

 

Roste nám tu problém - podle názoru KL by se na tento pořad měl podívat někdo z Asociace klinických psychologů ČR. Hrozí zde totiž vážné nebezpečí, že se české ženy budou pokoušet být též tak dokonalé, což logicky nemají šanci zvládnout, z čehož upadnou do depresí; něco podobného, jako když adolescentky napodobují modelky z časopisů a vyrobí si tak anorexii či bulimii. Foto ČT

Zvládá zkrátka vše

Vůbec přitom nepřehání, protože moderátorka toto vše opravdu zvládá! A navíc se chlubí, že ani nemůže dospat, jak se na těší na to, že bude celý den makat na zahradě, vařit, šít, vyrábět nábytek, atd., atd. Bez problémů se převléká z montérek s nářadím u pasu a holínek, kdy připomíná spíše než moderní a vzdělanou ženu socialistickou údernici, do kuchyňské zástěry. Kultovní už jsou momenty, kdy hovoří o svém partnerovi Honzovi, který ovšem, jak je zřejmé, v domě nedělá téměř vůbec nic, zatímco ona zvládne i ty nejtěžší úkoly. Nejvděčnějším terčem je ovšem product placement, za který ČT inkasuje nemalé částky. Často se dokonce nelze ubránit podezření, že podobné formáty vznikají především z tohoto důvodu.

 

Podnět Radě České televize? Taková žena nemůže v reálu existovat :-)

Reklama v celofánu s mašličkou

Někteří diváci dospěli k názoru, že je moderátorka tohoto „bydlenkovského pořadu, zabaleného do celofánu s mašličkou“ záměrně šedou myškou, aby vynikla co nejvíce právě reklama, kterou autoři amatérsky nedokáží činit alespoň trochu skrytou. Jistý Kulyk velmi trefně popsal (na spontánní divácké databázi CSFD.cz), jak ona neskrytá reklama vypadá: „Díky ní můžeme sledovat surrealistické rozhovory se sousedem co, jdouc kolem s informací, že nemá čas na kávu, mezi řečí Vrbkové umyje okna, vytře, vydrhne hajzl a za táhlých záběrů na produkty lajfhajt povysvětluje, jak pospíchá. Ta si pak kydne za comp a velice návodně nadatlí adresu zásilkáče, na kterém objedná svému životnímu zoufalci šusťákovku. Patrně proto, aby to netřískalo do očí, si následně „moderátorka“ okope zarostlý drn.“

 

Jako uruguayská telenovela

Jiní zase agilní moderátorce nevěří její sluníčkovské naladění. Nepřirozeně rovněž působí také její kamarádi a sousedi (scény, kde se z ničeho nic objeví, vážně stojí za to). „Samozřejmostí je pokec s náhodnou kolemjdoucí z energetické společnosti, která dohodí lepší tarif elektřiny a plynu. Celé to je spontánní a uvěřitelné jak uruguayská telenovela,“ glosuje na ČSFD.cz Kalidor.

Vložil: Adéla Hofmanová