Místo moderního Krtka vznikly globální patálie. Je to zločin a kýč, kazící vkus dětí
29.03.2019
Foto: Facebook
Popisek: Krtek a panda. Není moc co dodat, že?
Tento týden si oddechli všichni, kdo si už od dětských let zamilovali okouzlující pohádkovou postavičku Krtka. Celé generace dětí bavil roztomilý hrdina se svými dobrodružstvími. Když ovšem jeho laskavý otec, kreslíř, animátor a režisér Zdeněk Miler zemřel, jeho vnučka Karolína nabyla dojmu, že starý dobrý Krteček už dětem nestačí a že by se z něj měl stát globální hrdina. Založila proto firmu, jejíž ambice byly skutečně nemalé a Krtek měl dobýt Čínu i Hollywood. Nyní vše ale nasvědčuje tomu, že půjde spíše o globální patálie.
Karolina Milerová totiž tento týden prohrála soud o licenci, na jejímž základě s celosvětově populární postavičkou Krtka čile obchodovala. Vzhledem k tomu, že jde o pravomocný verdikt, dostala se do velmi svízelné situace, protože projekty, které ve velkém rozjela, nyní bude muset s velkou pravděpodobností ukončit. Z rozhodnutí mají ovšem velkou radost ty firmy, které uzavřely smlouvy na základě platné licence a při využívání postavičky Krtečka se musely řídit přísnými pravidly. Jenže, kvůli počínání Karolíny Milerové se v poslední době často dostaly do složité situace, když jejich kvalitním výrobkům začaly konkurovat levné napodobeniny z Číny. Nakonec výrobky s motivem Krtka zaplavily naše i zahraniční obchody a zdaleka nejde jen o hračky, ale i suvenýry, oblečení pro děti, bytové textilie, nádobí, či kosmetické výrobky.
Krtek, jak ho známe... Foto Facebook
Nic moc?
Milerová si navíc svým vystupováním nedělala řadu nepřátel. V některých rozhovorech totiž sebevědomě a nepříliš lichotivě hovořila o díle svého dědečka. Nechala se slyšet, že původní Krtek již děti příliš netáhne. „Měla jsem mnoho jednání v Americe a vždy říkali nic moc. Je to pro ně zastaralé až nudné,“ stěžovala si před časem v rozhovoru pro server e15.cz. Aby toho nebylo málo, tvrdila ještě, že když dnes děti nemají animaci ve 3D, tak jim Krtek nerezonuje. Patrně nikdy neviděla žádné malé děti, které jsou i v jednadvacátém století při sledování původních pohádek s Krtečkem u vytržení. Každopádně to však s „modernizací“ populární postavičky myslela vážně.
A krtek po čínsku, tedy alespoň pozadí s ´hollywoodskými barvami a čínskými reáliemi´, jen porovnejte... Foto Facebook
Krtek po čínsku
Nepříliš zdařilým výsledkem její celosvětové expanze je například animovaný seriál Krtek a Panda, natočený v koprodukci s čínskou televizí CCTV. To, že znechutil milovníky starého dobrého Krtečka, nikoho nejspíše nepřekvapí, stejně jako jízlivé recenze filmových kritiků. Ale svůj názor tentokrát vyjádřili i čeští animátoři. Známá režisérka Michaela Pavlátová, která byla za svůj animovaný film Řeči, řeči, řeči v roce 1993 nominovaná na Oscara, Krtka a Pandu na serveru Lidovky.cz zhodnotila slovy: „Klasifikovala bych to jako zločin, podobné výplody děti kazí, vychovávají z nich mainstreamové milovníky kýče.“ Animátor Michal Žabka si zase myslí, že česko-čínský animovaný seriál Krtek a Panda je další promarněnou šancí pokračovat v něčem, co má ve světě zvuk.
A takto se - podle našeho názoru - právě cítí Krteček po výroku soudu... Foto Facebook
Podle názoru právníků ovšem bude muset být vysílání Krtka a Pandy zastaveno. Co bude následovat dále, zatím nikdo netuší. Nejspíše další a další soudní spory, protože licenční smlouvy na Krtka vydělávají ročně miliony a svých zákonitých práv se hodlají dožadovat všichni dědici Zdeňka Milera. A ten se nejspíše v hrobě obrací.
Vložil: Adéla Hofmanová