Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

O domov ji připravili nacisté, o lásku tragická havárie. Přesto dál rozdávala radost a smích. Tajnosti slavných

13.03.2019
O domov ji připravili nacisté, o lásku tragická havárie. Přesto dál rozdávala radost a smích. Tajnosti slavných

Foto: repro/pametnaroda.cz

Popisek: Aťka Janoušková

AUDIO/VIDEO Jejím hlasem k nám promlouvá nesmrtelná včelka Mája a její představitelka byla navzdory věku do poslední chvíle stejně čiperná jako ona. Přitom se nejmenší česká herečka celý život potýkala s problémy, které by nás nejspíš ani nenapadly. Třeba jen nastoupení do tramvaje pro ni znamenalo sportovní výkon.

Narvaná tramvaj, před otevřenými dveřmi hrozen nedočkavců. Přímo přede mnou holčička v béžovém kabátku, když na ni přišla řada, sotva dokázala zvednout drobnou nožku na první schod – a ve mně zafungoval mateřský reflex. Automaticky jsem ji popadla zezadu v podpaží a na ten příšerně vysoký schod ji vysadila. Vzápětí se ke mně otočila šíleně naštvaná tvář, která měla do podoby malého dítěte na míle daleko, a sjela mě pohledem – no, kdyby jím mohla zabíjet, mám to dávno za sebou. A ve mně by se krve nedořezal. Houby malá holčička – Aťka Janoušková! Byl to jen zlomek vteřiny, který vzápětí vystřídal úsměv. Na obou stranách. A nakonec jsme se do té příšerné tramvaje úspěšně nacpaly obě.

Zázračný doktor
(Witch Doctor – 1961):

Tak se odehrálo mé první setkání s jedinečnou herečkou, komičkou a dabérkou, mnohem dřív, než jsem se začala mezi známými osobnostmi pohybovat téměř neustále díky své profesi. A přiznávám, že jsem se ho paní Aťce nikdy neodvážila připomenout. Mimořádně si totiž zakládala na své samostatnosti. V posledních letech už vzhledem k věku většinou pracovní nabídky nepřijímala, jen tu a tam učinila výjimku. Přesto se ale nenudila. Byla totiž vášnivá čtenářka, ráda se dívala na televizi a hlavně se scházela s přáteli. Většinu života sice prožila sama, přesto říkávala, že doma jí samota nevadí. „Jsem na ni zvyklá. Navíc se pak přirozeně může všechno točit kolem mě,“ prohlásila kdysi v jednom rozhovoru.

V roce 1941 v představení Národního divadla Prsten

V roce 1941 v představení Národního divadla Prsten
(foto – repro/archiv/narodni-divadlo.cz)

Slibný start stopli nacisté

Drobná holčička se narodila 16. března 1930 v Praze a dostala jméno Vlasta, i když v té době ještě nikdo nemohl tušit, že jménu legendární bojovnice z českých pověstí nezůstane v životě nic dlužná. Ráda se smála a předváděla, odmalička milovala tanec a zpěv a ani skutečnost, že se vinou vrozené poruchy růstu zastavila její výška na pouhých 120 centimetrech, jí nevzala chuť do života. Divadlu brzy propadla a už během druhé světové války stanula poprvé na jevišti Národního divadla. V roce 1943 však byla její slibně nastartovaná kariéra násilně ukončena. Když měla začít zkoušet roli trpaslice Barborky v Zuzaně Vojířové po boku Zdeňka Štěpánka a Marie Glázrové, musela ze dne na den odejít. Anonym totiž udal řediteli, že je její maminka židovského původu. Vzápětí rodiče zatklo gestapo, oba skončili v koncentračním táboře, maminka v Osvětimi a tatínek v Dachau. Tehdy třináctileté gymnazistky se ujala tetička. Do školy už Aťka kvůli židovskému původu nesměla, a tak se alespoň učila soukromě němčinu, hrát na klavír, zpívat a tančit.

TV studio Sněženka:

Nejhorší je nevědět

Do konce války žila v pražské Krči a o rodičích neměla žádné informace. O nejhorších událostech svého života se dlouho zdráhala mluvit. Její otec, pražský klenotník Rudolf Janoušek, zahynul pouhých čtrnáct dní před příchodem amerických osvoboditelů. „V lágru ho prý nějak brutálně zkopali, potom k tomu dostal ještě tyfus a to byl konec...“ prozradila. Ještě větší šok, tentokrát však z radosti, zažila deset dnů po válce. „Na ten okamžik nikdy nezapomenu. Seděla jsem u klavíru a něco jsem si přehrávala. Najednou se otevřely dveře a v těch dveřích stála moje maminka,“ zavzpomínala pro server ahaonline.cz. Maminka Hedvika, které se podařilo přežít pochod smrti, se pak podruhé vdala, opět za klenotníka a od roku 1950 prvního předsedu družstva zlatníků Soluna. Kruté podmínky v Osvětimi ale její zdraví podlomily, a tak zemřela již v sedmdesáti letech.

S Emanem Fialou v roce 1955 ve hře Pozor nahráváme

S Emanem Fialou v roce 1955 ve hře Pozor nahráváme
(foto – repro/pametnaroda.cz)

Souboj s osudem

Díky svým znalostem nastoupila Aťka po válce jako cizojazyčná korespondentka do obchodní společnosti, ale táhlo ji to k divadlu. Začala hrát v Divadle E. F. Buriana, pak ji zlákala sólová dráha v revue orchestru Zdeňka Bartáka st., vystupovala s R. A. Dvorským, později s populárním konferenciérem Jiřím Popperem a Orchestrem Josefa Posledního. Její hlas zazníval často z Českého rozhlasu, zpívala, hrála ve filmu, dabovala, hrála divadlo pro děti, patnáct let spolupracovala s Josefem Zímou. Nejprve chtěla se svou vrozenou vývojovou vadou bojovat, lékaři jí nabízeli operaci, kamarád z divadla jí to ale nakonec rozmluvil. „Vysvětlil mi, že buď mě lidé budou brát takovou, jaká jsem, nebo ne. Pak jejich škoda,“ prohlásila. Hrála v bezpočtu představení, zejména tam, kde mohla uplatnit své přirozené nadání pro tanec a zpěv. Nejraději ale vzpomínala na dobu, kdy dělala s Emanem Fialou kabaret.

O krásném přátelství s hercem Emanem Fialou:

Nesmrtelná včelka Mája

Malý vzrůst ji odsoudil ke ztělesňování vedlejších, ale charakterově pestrých rolí. Před filmovou kamerou stanula poprvé v roce 1963, v psychologickém krimi dramatu režiséra Jiřího Sequense st. Deváté jméno, pamatoval na ni i Miloš Forman ve svém oscarovém hitu Amadeus. Mnohem víc příležitostí jí ale nabídla televize a dabing, svůj charakteristický hlas propůjčila dlouhé řadě pohádkových postaviček, mezi nimiž bezkonkurenčně kralovala slavná včelka Mája. Byla jednou z prvních českých dabérek a za své umění také obdržela v roce 2009 Cenu Františka Filipovského za celoživotní přínos dabingu. V devadesátých letech jejího hlasového umění hojně využívali i tvůrci televizních reklam.

Anděl v inscenaci Divadla Rokoko Veřejný deník Olina Houbičky – 1999

Anděl v inscenaci Divadla Rokoko Veřejný deník Olina Houbičky – 1999
(foto – vis.idu.cz/Viktor Kronbauer)

Mongolská tragédie

Její velká první láska se současně stala i poslední. Ukončila ji totiž nečekaná tragédie, s níž se nikdy nedokázala vyrovnat. Mužem jejího života byl kapelník a bubeník Josef Poslední. „Byli jsme společně v Alhambře a ještě v nějakých dalších podnicích, jezdili jsme po zájezdech a tak dále. A pak se stalo, že jsme šli do Alhambry a on se tam s někým z vedení pohádal, a tak jsme dostali výpověď. A Pepíček už to dál finančně neutáhl, všechno se začalo nějak hroutit,“ přiznala teprve nedávno Alici Bendové v pořadu TV Barrandov U tebe nebo u mě. „Takže potom šel do jiné kapely a já jsem začala jezdit s Jirkou Popperem do Německa. Tak jsme se profesně trošku opustili, ale náš vztah trval pořád dál. Musím říct, že to byl krásný vztah a trval hodně dlouho. A potom se stalo, že já jsem jela tehdy na dovolenou do Rumunska a on jel s kapelou do Mongolska.“ Odpoledne 21. srpna 1968 došlo v mongolských horách k tragické havárii autobusu, při níž zahynulo pět našich umělců. „To bylo příšerný, já jsem nevěděla, jak se z toho vůbec dostanu,“ zavzpomínala Aťka. „Samozřejmě jsem přežila, protože doma byla maminka a musela jsem fungovat, nedalo se nic dělat. Prostě jsou takové životní osudy. Ale ztratila jsem svou životní lásku.“

Oslava narozenin v cirkuse Bob Navarro King – 2017:

Energická panenka

Dokud neotevřela pusu, působila jako křehká panenka, respekt si ale zjednat vždycky uměla. „Jsem rezolutní povaha,“ říkávala. Život v osamění ji naučil vypořádat se s téměř každou záludností okolního světa, musela si prostě nějak poradit. „Za minulého režimu byl kumšt sehnat něco na sebe,“ připustila celoživotní problém. A například elegantní kostým se v dětské konfekci nesežene ani dnes, takže si veškeré oblečení musela nechávat ušít na míru. Největší problém představovaly hlavně punčochy a spodní prádlo. A také boty, které by neobula ani Popelka, protože Aťka měla velikost 28. O svůj vzhled nikdy nepřestala dbát a otevřeně přiznala, že podstoupila plastickou operaci očních víček a lifting. Časem si přizpůsobila svůj svět k výšce, v bytě v pražských Strašnicích měla upravené sociální zařízení i kuchyň. A kde úpravy nebyly možné, pomáhala si různými schůdky a štafličkami. Ještě před týdnem byla plná elánu, pak se ale náhle odmlčela. Poté co se jí přítel marně snažil čtyři dny dovolat, zalarmoval policisty. Jedinečná herečka, komička a dabérka Aťka Janoušková byla nalezena bez známek života v sobotu 9. března 2019, pouhý týden před osmdesátými devátými narozeninami.

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská