Skvělá vzpomínka na první dámu českého filmu. Jak si podala Krause, ať nechodí do bordelů. Tajnosti slavných
05.02.2019
Foto: ČT
Popisek: Věra Chytilová v dokumentu Zlatá šedesátá
FOTOGALERIE Česká televize má to štěstí, že může mnoho legendárních osobností „oživovat“ díky bohatému archivu filmů, dokumentů a dalších pořadů. Tento týden tak učinila kvůli životnímu jubileu první dámy českého filmu Věry Chytilové, která se narodila před devadesáti lety. Kromě několika filmů (například Faunova velmi pozdního odpoledne či Panelstory) ČT reprízovala i talk show Jana Krause Uvolněte se prosím, v němž si bojovná Chytilová coby zarputilá feministka podala nejen Krause samotného, ale také jeho dalšího hosta, světoznámého výtvarníka Petra Síse.
Chytilová se v Uvolněte se, prosím předvedla ve skvělé kondici a se svou vyhlášenou jízlivou výřečností. Již po pár minutách bylo jasné, že to pohotový Kraus tentokrát rozhodně nebude mít jednoduché. Hned v úvod mu vyčinila, že se kvůli jeho bombastickému úvodu přestala uvolňovat. Čehož litovala, protože podle ní je tato show velice užitečným pořadem, v němž se lidé mohou opravdu uvolňovat. A také se nechala slyšet, že by chtěla prostřednictvím milionové sledovanosti říci lidem něco důležitého. Vzápětí vyzvala divačky, aby se vzpamatovaly.
Nechoďte do bordelů!
Podle ní je u nás totiž více žen než mužů a přesto nejsou nikde příliš vidět. Kraus se jí snažil oponovat s tím, že například prostituce je výsadou žen. Chytilová mu však ihned cynickou repliku oplatila: „Ale díky čemu? Že si muži žádají ženy. Nechoďte do bordelů,“ naléhala a vyzvala ho, aby tyto podniky pomohl zlikvidovat. Pak se prostořeká režisérka pustila do mužů (obzvláště fotbalistů) ještě ostřeji: „Muž je něco, co potřebuje nějakou věc strčit do dírky.“ Když Kraus mužské pokolení hájil s tím, že chlap je hravej jako kotě, odsekla mu: „Chlap je hravej, ale týrá ženy.“ Pak prozradila, že nebyla spokojená ve svém manželství, její manžel (kameraman Jaroslav Kučera) prý byl hodně žárlivý.
To je blbina
Její extempore vygradovalo, když poté na červené pohovce usedl světoznámý výtvarník Petr Sís. Ten zavzpomínal, že Chytilové dělal při natáčení kultovních Sedmikrásek asistenta režie. Režisérka si na to již ale nepamatovala a jeho vzpomínky smetla se slovy: „To je blbina.“ A stejně tak odmítla historku, týkající se plakátu k filmu Hra o jablko. Když návrh uviděla, prý mu řekla: „Vy kreslíte tak blbý obličeje, jako máte sám.“ Přestože Sísův zážitek zpočátku odmítla jako lež, nakonec tuto záležitost uzavřela slovy: „A ty jsi skutečně smrděl.“ Sís si ale pochvaloval, že poté, co neuspěl doma v Čechách, vydal se do Ameriky, kterou nakonec dobyl a už tam zůstal. Když posléze vyprávěl, že se v New Yorku uchytil díky kreslení vajíček, suše glosovala: „Prostě přes vajíčka se dostali všichni muži k ženám.“ Nakonec ale přiznala, že Sísovy knížky obdivuje a kupuje je svým dětem.
Uvolněte se prosím s Věrou Chytilovou natočila Česká televize v době, kdy jí bylo již šestasedmdesát let. V té době pokračovala ve své filmové tvorbě a ve stejném roce natočila strhující dokument Pátrání po Ester. O rok později měla premiéru její poslední hořká filmová komedie Hezké chvilky bez záruky, oceněná Českým lvem. Svoji režijní práci symbolicky završila příspěvkem do Cyklu České milování, nazvaným O láskách týraných. Letos v březnu tomu navíc bude pět let, co Věra Chytilová zemřela.
Vložil: Adéla Hofmanová