Otázka stojí jinak – hledáme historickou pravdu, bolševickou pravdu nebo protibolševickou pravdu? Bandera ve svém působení v Organizaci ukrajinských nacionalistů prosazuje násilnou politiku. Chce organizaci militarizovat a zvýšit počet násilných akcí. Šestkrát byl za své násilné akce zatčen. A ano, všechno se to dělo s heslem – nezávislost Ukrajině. A také je potřeba brát v úvahu, kým byl zatýkám a proti komu bojoval.
Nejde zlehčovat Sovětským svazem uměle vyvolaný hladomor na Ukrajině, kterému padlo za oběť 20 milionů lidí. A rozhodně jsem to v textu neudělal. Ale zároveň s tím nejdou zlehčovat zločiny banderovců na Volyni, kde během necelé půlky roku padlo za oběť jejich nacionalismu přes 100 tisíc lidí. A právě o Volyňském masakru byl původní text a reagoval jsem jím na skutečnost, že Porošenko udělil všem dosud žijícím banderovcům status veterána. Jinak řečeno – uznal jejich přínos pro zemi. A je přínosem vyvražďovat civilisty? Protože to je ta problematická část banderovců. Nikoliv to, že vedli válku proti sovětskému komunismu a jeho tyranii.
Ano, může se to brát jako odboj ve válečném stavu. Ale nemá se týkat odboj hlavně vojenských a státních aparátů? Je v pořádku vyzdvihovat vrahy? Ano, slyším i argument, že je to obdobné, jako s vyhnáním sudetských Němců z pohraničí. Může být. Ti, kteří se uchýlili z naší stany k bestialitě, jsou vinni. A kdyby si jakýkoliv český politik vzpomněl, že jim dodatečně udělí status veterána, zcela vážně by se mělo uvažovat nad tím, že ho zbavíme funkce a místo ní dostane svěrací kazajku. Protože bestialita při vyhánění sudetských Němců z pohraničí je neomluvitelná. Stejně jako bestialita masakru na Volyni. Češi se mstili, Ukrajinci se mstili. Obojí je neomluvitelné. Pochopitelné, ale neomluvitelné. Msta sama je pochopitelná, ovšem bestialita už pochopitelná není, podotýkám.
Připadá mi, jako kdybych od vás dostal nálepku proruského štváče, který se chytil ruských notiček a jede nastokrát omílanou propagandu. Ale i já četl Černou knihu komunismu, vím o bestialitě komunismu. Vím o hladomoru na Ukrajině, vím, že komunismus se na Ukrajině vyřádil opravdu neskutečným způsobem. Ale zároveň u toho se ptám, jestli není naše lokálně česká antikomunistická hysterie trochu slepá? Protože u odporu ke všemu sovětskému, s elegantním přechodem k odporu ke všemu ruskému, začínáme relativizovat zločiny velmi početné skupiny nacionalistů, která bez kouska svědomí vyvraždila přes 100 tisíc civilistů. Uznat jejich status veterána, protože byli bojovníky proti komunismu? Ale co ta Volyň? Co to bezcitné a dlouhodobé, tedy promyšlené, vykonávané bez afektu, vyvražďování civilního obyvatelstva? Protože i to dělali. A to z nich dělá válečné zločince, nikoliv veterány. Přijde mi, že otázka národního hrdiny Stepana Bandery je v naší zemi tak trochu bojem pro a proti ruského postoje a tudíž tak nějak zapomíná na některé okolnosti.
Samotný Bandera byl tváří a velitelem ukrajinského nacionalismu a je tedy nepřípustné, aby se stal národním hrdinou. Sám se účastnil mnoha vražedných akcí, za jeho přítomnosti ve vedení odboje, tedy s jeho vědomím, probíhaly pogromy na židovské obyvatele. Za Volyň samozřejmě nenesl vinu, jelikož v tu dobu dlel v koncentračním táboře, ale jeho vina je i přesto nepřekonatelná. Pokusím se o příklad z úplně jiného soudku – za zmršení vkusu může Walt Disney, nikoliv tisíce animátorů, kteří v jeho práci pokračují. Disney je emblémem společnosti Walt Disney, stejně jako Hitler Třetí říše a, konec konců, Klaus české privatizace. Jde o to, že uznáním Bandery za národního hrdinu se relativizují zločiny všech banderovců. A tam je ten problém. On stál v čele zla, které bojovalo proti zlu, ale zlo banderovců nelze zpochybňovat jen proto, že bojovali proti sovětskému komunismu a že nám takový boj konvenuje.
S tím, že ani noviny Haaretz o Banderovi nepíší nikterak kriticky, bych si dovolil polemizovat. Stačí si na zmíněném médiu zadat do vyhledávání jméno Bandery a dočkáte se několika desítek článků, které Banderu věru neobchází a netvrdí, že to byl nakrknutý skautík, který se chtěl jen zbavit komunismu. Pod jeho velením umírali civilisté, normální lidé. Bandera byl prostě krvežíznivá bestie par excellence. Komunistická propaganda je fajn, ale kvůli jejímu potírání začít potírat i historické souvislosti a fakta a odvolávat se pak na ukrajinské historiky? Něco na způsob toho, kdybychom na školách učili české dějiny podle Tomáše Krystlíka, který vše české snad až pudově nenávidí a přesto si hraje na historika.
A co je zvláštní? Po propuštění z koncentračního tábora se Bandera neohrazoval proti masakru ve Volyni. Snažil se řídit banderovce z exilu i s vědomím toho, že to byli masoví vrazi z pomsty.
Reakce redakce
Čili toto psaní v zeleném rámečku... Tak ta je rozličná. Neb redakce Krajských listů.cz nejenže není názorově jednotná, naopak – byť malá, je názorově rozrůzněná, jak to jen jde, a navíc, názorová uniformita není vyžadována. Čili ´reakce redakce´ je eufemismus, je to reakce toho člena redakce, který je pod článkem podepsán… Tento oznam dáváme dosud pod každou reakci, aby bylo jasno jak v poledne na rovníku.
|