Čau Andreji a Dane, k těm dálnicím... Aneb jak se v Čechách čaruje s čísly
13.01.2019
Foto: Facebook
Popisek: Dan Ťok, ministr dopravy ve vládě Andreje Babiše i druhdy Bohuslava Sobotky
Nejen v různých alternativních médiích, ale i ve veřejnoprávních, dnes a denně zaznamenáváme narůstající trend ovlivňování veřejného mínění s pomocí dezinformací a účelově upravovaných faktů. Názornou ukázkou se staly první novoroční Otázky Václava Moravce v České televizi. Údaje, které známý moderátor ve vysílání použil při debatě o výstavbě dálnic, zpochybnil premiér Babiš a ministr dopravy se poté snažil zkompromitovat Moravce i jeho pořad jako lživý.
Na předem očekávaný tvrdý souboj s premiérem Babišem se Václav Moravec snažil vyzbrojit neprůstřelnými argumenty. V diskusi, týkající se výstavby a údržby českých dálnic, použil údaje, získané z Ředitelství silnic a dálnic a Nejvyššího kontrolního úřadu. Z nich mimo jiné vyplynulo, že za uplynulý rok byly v České republice postaveny pouze necelé čtyři kilometry nových dálnic. Poté, co Moravec tyto oficiální údaje zveřejnil, ho premiér Babiš napadl, že nemá „dobrá čísla“ a dokonce ho vyzýval, aby se divákům veřejně omluvil.
Lži Václava Moravce?
Do konce pořadu (a ani později) se tak diváci veřejnoprávní stanice nedozvěděli, kdo tedy předložil skutečně „dobrá čísla“. Namísto toho i poté pokračovala mediální masáž. Ministr dopravy Dan Ťok dokonce na svém Twitteru zveřejnil komentář: „Proč se to jmenuje Otázky Václava Moravce? Lži Václava Moravce by bylo mnohem přesnější. Fakta měl k dispozici, nehodily se, tak si vymyslel jiná.“
Jeho reakce přece jenom vyvolává pochybnosti, kdo si v OVM vymýšlel a kdo říkal pravdu, a tak jsme se to snažili zjistit. Na naši žádost nám Ředitelství silnic a dálnic potvrdilo údaje, které v České televizi použil Václav Moravec. A na otázku, kolik bylo loni v ČR skutečně postaveno nových dálnic, nám tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Studecký zaslal aktuální údaje. Z nich vyplývá, že v roce 2018 u nás bylo otevřeno celkem 45 kilometrů silnic: z toho 26 kilometrů modernizované dálnice D1, 4 kilometry nových dálnic (!) a 15 kilometrů nových silnic.
Kouzlo interpretace s čísly
Celý spor spočívá v tom, že se premiér Babiš snažil divákům ČT podsunout, že mezi nově vybudované dálnice se řadí i prokletá D1. Tomu se moderátor právem divil a na svém Twitteru v návaznosti na Ťokovy invektivy i tvrzení premiéra Babiše, že je Ťok nejúspěšnějším ministrem dopravy, zveřejnil velmi zajímavou analýzu novináře Martina Jurici nazvanou „Čau Andrej a Dane, k těm dálnicím...“. Na několika grafech, znázorňujících, který ministr postavil nejvíce dálnic, v ní předvedl kouzlo interpretace s čísly. Spočítal, kolik metrů dálnic dokončili za každý den svého postu dosavadní ministři dopravy. Nejdéle působícím byl Milan Šimonovský (1512 dnů), za ním následují Dan Ťok (1488 dnů) a Aleš Řebíček (872 dnů). Nejvíce metrů dálnic však otevřel Babišem často vysmívaný Vít Bárta, v jehož éře bylo každý den dokončeno 234 metrů dálnic, zatímco v případě Dana Ťoka je to pouhých 88,7 metrů!
Je to lež, kluci
Zajímavý je rovněž graf, znázorňující, který z dosavadních jedenácti ministrů dopravy zahájil nejvíce metrů výstavby dálnic. První skončil Petr Bendl 228 metrů/den, druhý Zbyněk Stanjura 164 metrů/den a teprve třetí je Dan Ťok 127 metrů/den. „Tudíž, podle vašich vlastních dat je tvrzení, že nikdo nestavěl více a rychleji než Ťok, lež, kluci,“ komentuje grafy Martin Jurica. Ve svém příspěvku použil nejen metodiku hnutí ANO, ale i slovník premiéra Babiše a jeho píáristů.
P. S. Snažili jsme se na ministerstvu dopravy zjistit, proč ministr Ťok označuje diskusní pořad České televize Otázky Václava Moravce za lži. Na opakovanou žádost nám nikdo neodpověděl.
Vložil: Adéla Hofmanová