Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Češi opět jako xenofobové. Diváci se Mostu řehtají, až padají pod stůl, ale smějí se sami sobě

11.01.2019
Češi opět jako xenofobové. Diváci se Mostu řehtají, až padají pod stůl, ale smějí se sami sobě

Foto: ČT

Popisek: Seriál Most: Jan Schmitzer a Martin Hofmann jako Juliš a hlavní hrdina Luděk

FOTO Velmi překvapivý je značný ohlas premiéry nového komediálního seriálu České televize Most. Zatímco předchozí projekt scénáristy Patra Kolečka a režiséra Jana Prušinovského Trpaslík většinou sklízel negativní ohlasy, nyní se diváci i kritici předhánějí v superlativech. Přitom i tentokrát jsou zde někteří „bílí“ Češi vysmíváni jako xenofobové a homofobové. Tvůrci Most reprezentují jako místo, kde se bojí bílí černých, Češi Němců, muži žen, heterosexuálové transsexuálů a Mostečáci Litvíňáků.

Samotní tvůrci přitom připouštějí, že osmidílný seriál, věnovaný fenoménu města Most, neodpovídá každodenní realitě a že jde o politicky nekorektní projekt. Hlavní postavou je outsider Luděk Říha (Martin Hofmann). Kvůli rasistické poznámce na adresu romské uklízečky dostal padáka, je zadlužený, hrozí mu exekuce, manželství se mu rozpadlo, a tak bydlí sám v zdevastovaném domě po rodičích. S několika kumpány se schází v hospodě, kde se nešetří vulgárními výrazy. Diváci jsou tímto sprostým buranem a jeho excesy okouzleni. Ani se nechce věřit, jak nadšené jsou třeba reakce na webu České televize. Většinou jde o hodnocení „výborně, super, paráda, jednička, absolutní dokonalost, to nemá chybu“. Mnozí se svěřují, že se smíchem padali pod stůl. Ale jen čas od času se někdo zamyslí nad tím, o čem vlastně Most pojednává.

 

Pro Martina Hofmanna je hlavní role v ambiciózním seriálu dosud největší televizní úspěch. A jak je vidět, tak mu účinkování v nekonečném seriálu Ulice neuškodilo, právě naopak  

Stydliví, homogenní Češi

Zatímco se téměř jeden a půl milionu koncesionářů královsky baví, nejspíše jim uniká, že tak činí na svůj účet. Potvrzují to i slova samotného režiséra Jana Prušinovského. Říká, že jsme dost homogenní země a tento seriál se ptá, co je to rasismus v českém prostředí. „Já si myslím, že je ten český rasismus specifický tím, že je hozený spíš přes ten strach z toho neznáma, přes tu stydlivost toho zjistit, co jsou ty lidi, kteří mají trochu jinou pleť než my, zač.“ A pak ještě dodal, že u nás máme jednu jedinou výraznou menšinu, která má trošku tmavší pleť a to jsou Romové. „Romové jsou tak specifická entita, že je pro nás dost těžký se s nima nějak potýkat,“ nechal se slyšet v nedávném rozhovoru pro Radiožurnál.

 

Hospoda je centrem společenského života

Fenomén Most

Prozradil také, že s místními Romy konzultoval svůj scénář a v některých momentech narazil. „Oni jsou dost hrdý,“ myslí si. Sám zase zasahoval do scénáře Petra Kolečka a aby se o Mostu dozvěděl více, začal do něj dojíždět. Prohlédl si některá zásadní místa, Chánov, přestěhovaný kostel, obchodní dům Central, zdejší autodrom či legendární restauraci Severka. Překvapilo ho, že většinou zela prázdnotou, v obrovském místě seděli tři lidé u piva, koukali na televizi a mezi sebou se nebavili. „Na základě těch vjemů, které jsem tam viděl, jsem začal ten scénář upravovat.“ Nakonec si prý toto svérázné město oblíbil.

 

Partička zleva: Luděk (Martin Hofmann), Eda (Michal Isteník), Čočkin (Vladimír Škultéty), Franta (Zdeněk Godla) a farář (Cyril Drozda)

Luďkova Pošta pro tebe

Autoři se však nevysmívají jenom českým xenofobům a homofobům, ale třeba také některým pořadům České televize. Hitem se stala ta pasáž prvního dílu Mostu, v níž je Luděk pozván do populárního srdcerváče Pošta pro tebe. Skutečný pošťák Ondra za ním dorazí až do hospody a chlapi u stolu tento pořad sice drsně, ale dost výstižně charakterizují: „Ty vole, hele, to jen z tý soutěže, jak jim tam dávají jednoduchý otázky a dělají z nich debily.“ Rom Franta varuje Luďka, ať do Pošty nechodí, že tam na něj bude čekat nějaký „nemanželský parchant nebo teplej brácha“. Jeho prognóza se nakonec naplní.

Když Luděk dorazí do studia a Ester Janečková se ho vyptává, kdo by tak na něj mohl čekat, dozví se, že půvabná blondýnka za zdí je ve skutečnosti jeho transsexuální bratr Pavel. Xenofob a homofob Luděk samozřejmě nezklame. Napřed si divákům před obrazovkami postěžuje, jak těžký je život s romskou komunitou v Mostu. Poté co spatří Pavla (alias sestru Dášu - hraje ji Erika Stárková, mluví Jan Cina), se na ni ve výbuchu zlosti rozkřikne: „Když jsi vole ujetej, vychýlenej, tak se s tím jdi někam schovat, do díry. Náš táta se obrací v hrobě.“ A pak ji před zraky diváků zmlátí. Na rozdíl od něj je přeoperovaný brácha Pavel vykreslen jako kladná postava.

Vložil: Adéla Hofmanová