Dostane učitel nástupní plat 50 tisíc? Jestli ne, tak nazdar hodiny. Komentář Štěpána Chába
komentář
20.12.2018
Foto: Repro z filmu Obecná škola
Popisek: Tak kolik půjde na učitelské platy? Rozhodně málo, to můžeme konstatovat rovnou
V okamžiku, kdy dostane pokladní v supermarketu na platu víc, než nastupující učitel, můžeme se rozloučit se školstvím. Takový stav prožíváme teď. Učitel, který dostane každý měsíc jen 25 000,-, je opravdu maximálně motivovaný k tomu, aby se snažil, aby se stal součástí nesmírně potřebné reformy školství. Každý rozumný člověk, který se dopracuje k vysokoškolskému titulu (a to i přes pedagogickou fakultu), má pozici učitele skutečně na posledním místě při výběru svého dalšího povolání. Je to logické, natolik podhodnocenou práci musí dělat jen nadšenec nebo blázen. Nikdo jiný.
Polovina učitelů je v předdůchodovém věku. Mnoho učitelů už je dokonce v důchodovém věku, ale přesluhují, protože za ně škola nemá náhradu. Mladí absolventi hledají své uplatnění v jiných oborech, protože prakticky ve všech dostanou víc, než před katedrou. Vlastně u všech pracovních pozic, kde je požadované vysokoškolské vzdělání, dostanou minimálně o 40 % víc. A přitom stav je doslova alarmující. Polovina učitelů je těsně v před důchodem. Za pět let hodí většina z nich vidle do sena a půjde na zasloužený odpočinek. Tři čtvrtiny mladých učitelů opouští školství do tří let od nástupu. Neustálý stres, velká zodpovědnost, tlak ze strany vedení, státu i rodičů. A za to všechno almužna.
Zvedneme platy
Pro politické strany je to vždycky velké téma – zvedneme platy učitelům. A ke zvedání dochází stejně, jako třeba u důchodců. Uplivnutí do toho močálu bídy, kterým jde plat učitele nazvat. Zvednutí platu, které ani vzdáleně nereflektuje zvedající se ceny zboží a služeb. Takže i učitel prostě tře bídu a je výplatu od bezdomovectví. K tomu absurdní požadavek státu, že učitel musí mít pedagogické vzdělání, takže případný držitel Nobelovy ceny za fyziku prostě nemůže fyziku učit.
A ano, pokud se mluví o zvedání platů učitelům, nemůže se mluvit o jednotkách procent. Musí se začít u 100 %. Protože v okamžiku, kdy se učitelské řemeslo stane, zcela po zásluze, elitním zaměstnáním s nástupním platem 50 000,-, můžeme se těšit na reformy, kvalitní lidi ve školství a zároveň i skutečnou snahu vzdělat (a ne pouze traumatizovat) děti. Dobře zaplacený člověk dobře pracuje. A dobře placené místo přitahuje kvalitní lidi.
10 % a šlus
Od ledna se učitelé dočkají zvýšení platu o 10 %. Motivace nulová, když vezmeme v potaz skokové zdražení elektřiny, a tím pádem i drtivé většiny všeho ostatního. Učitelům se tak vlastně nepřidá vůbec. Jen se nechají na pozici přežívajících a deprivovaných a demotivovaných. Protože člověk, který musí řešit své peníze a neustále plánovat, aby se vešel do měsíčního rozpočtu vlastní domácnosti, prostě kvalitní práci odvádět nebude.
Učitel v Praze
A teď si vezměme učitele na státní základní škole v Praze. Nájem? Od 15 000,- výš. A 15 000,- je zpravidla za špeluňku na Černém mostě. Učitel dostane svých 25 000,- a po uhrazení nájmu, služeb a složenek mu zůstane, no, podobně jako důchodci – tisícovka na jídlo na celý měsíc. Jít do hypotéky? Vždyť by každá banka poslala učitele s takovým platem k šípku. Ocitl by se na černé listině chudých, kterým je příliš rizikové půjčit. Takový člověk, neustále deprivovaný nedostatkem, má učit a naučit děti. To radši půjde ke korporátu, kde si vydělá podstatně víc. Bude mít na bydlení. Bude mít i na jídlo. A rozhodně v práci nebude zažívat tolik stresu. Dokud nebudou učitelé brát dvojnásobek celorepublikové průměrné mzdy, nebudeme mít kvalitní školství.
Vložil: Štěpán Cháb