Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jednou a dost, tvrdí sex symbol osmdesátek. Muži, kteří se ke mně přiblíží, jsou v mých očích nepoužitelní. Tajnosti slavných

17.12.2018
Jednou a dost, tvrdí sex symbol osmdesátek. Muži, kteří se ke mně přiblíží, jsou v mých očích nepoužitelní. Tajnosti slavných

Autor: repro/archiv ČT

Popisek: Jana Šulcová ve filmu Kotva u přívozu

Prožila velkou studentskou lásku a po čtvrt století ještě větší zradu. A ještě k tomu měla čím dál méně práce. Z obrovského pádu na dno se nakonec dokázala vzchopit a od té doby bojuje sama. Muži kolem ní totiž nestáli za nic.

Jedna z nejkrásnějších českých hereček patřila od počátku sedmdesátých let k neobsazovanějším, v ‘osmdesátkách‘ se pak stala sex symbolem. Její současná filmografie čítá více než sto padesát titulů a jednotlivé postavy snad ani není nutné připomínat. Bez té, která jí přinesla největší popularitu, Kateřiny Horákové z komedie století S tebou mě baví svět, si dodnes neumíme žádné vánoční svátky představit, pravidelně zůstává jen otázkou, která že z televizí nám ji uchystá tentokrát. Jana Šulcová ale říkává, že právě ji moc ráda nemá.

Kateřina Horáková v komedii století S tebou mě baví svět

Kateřina Horáková v komedii století S tebou mě baví svět
(foto – repro/archiv ČT)

Zaujala již ve škole

Slavná herečka Jana Šulcová se narodila 12. února 1947 v Praze, a přestože z umělecké rodiny nepochází, tato profese jí od dětství nedala spát. Hrávala s bratrem loutkové divadlo, ve škole recitovala a organizovala různá vystoupení. Mimo jiné byla i členkou Dismanova rozhlasového dětského souboru a na gymnáziu hrála se spolužákem Vítězslavem Jandákem divadlo. Mohla nabídnout nejen talent, ale i osobní šarm a fyzické půvaby, takže již během studií na DAMU získala první filmové a televizní role. Objevila se například v televizní pohádce Křesadlo a režisér Juraj Herz ji obsadil do svých filmů Kulhavý ďábel a Spalovač mrtvol. V roce 1969 se stala členkou Městských divadel pražských a počátkem sedmdesátých let začala její kariéra nabírat na obrátkách.

V divadle DAMU Disk v roce 1969, ve hře Františka Langera Periférie

V divadle DAMU Disk v roce 1969, ve hře Františka Langera Periférie
(foto – vis.idu.cz/Vilém Sochůrek)

Kráska z televize

Mimořádně velký prostor dostávala na obrazovce, během celé kariéry byla převážně televizní herečkou. Její popularitu vytvářely televizní seriály, které měly mimořádnou sledovanost. Diváci si ji zamilovali díky úspěšnému projektu Byl jednou jeden dům, v němž si zahrála luxusní prostitutku, slečnu Klabíkovou, v normalizačním seriálu Nejmladší z rodu Hamrů zase ztvárnila nenaplněnou romantickou lásku hlavního hrdiny. Až do konce osmdesátých let šla z role do role a v žebříčcích popularity se pravidelně umísťovala do pátého místa. Byla považována za spolehlivou a výkonnou, většinou hrála kladné postavy, s nimiž se fanoušci dokázali snadno ztotožnit. Zpočátku to byly romantické křehké dívky a sympatické holky, časem se jí podařilo plynule přejít k mladým elegantním maminkám s noblesním chováním. Jednou z mála výjimek byla postava psychopatické narkomanky v televizní hře Panenka. Byla krásná, ale do hlavy jí to nestouplo. „Spíš to člověka trochu zavazuje, například nemůžete jít nenalíčená pro mléko. Stále a nepřetržitě musíte být upravení, což je vyčerpávající. Zvlášť když točíte, zkoušíte, doma máte dvě děti a ještě rekonstruujete dům,“ přiznala v rozhovoru po server čas.sk.

S Petrem Haničincem v rodinné komedii Marie Poledňákové Kotva u přívozu (foto – repro/archiv ČT/Jaromír Komárek)

S Petrem Haničincem v rodinné komedii Marie Poledňákové Kotva u přívozu
(foto – repro/archiv ČT/Jaromír Komárek)

Studentská láska

Provdala se za spolužáka ze stejného ročníku na DAMU Oldřicha Víznera a narodily se jim dcery Tereza a Rozálie. Jejich manželství bylo léta vzorem pro mnohé rodiny a stránky časopisů plnily fotografie spokojené rodiny. Po více než dvacetiletém soužití ale přišel nečekaně krach. Vízner se totiž počátkem devadesátých let zamiloval do kolegyně, o čtvrt století mladší Vendulky Křížové, a rodinu opustil. Z toho, co provedl, měl ale tak špatné svědomí, že opouštěné manželce dokonce nechal dům po svých rodičích. Jana však říkávala, že to udělal nejspíš proto, že byl na jeho údržbu příliš nešikovný a líný. S takovou zradou se dlouho nemohla vyrovnat, nakonec jí ale přece jen pomohl čas. „Nemůžete trpět věčně,“ říká. „Víte, já jsem Vodnář, takže jsem z toho nakonec vyšla silnější než předtím. Vodnáři se strašně dlouho třepou v bahně, ale potom vstanou a jsou na tom lépe než dřív. Je to úžasné znamení.“

Lady Chilternová v komedii Oscara Wilde Ideální manžel – divadlo Rokoko 1986; v roli barona Chilterna Ladislav Frej 

Lady Chilternová v komedii Oscara Wilde Ideální manžel – divadlo Rokoko 1986; v roli barona Chilterna Ladislav Frej
(foto – vis.idu.cz/Martin Poš)

Peníze, sex a mindráky

Začínali tak, že Jana byla ta úspěšnější, ona letěla na filmový festival do Monte Carla, natáčela v Indii... „To muži těžce nesou. Ale já si to neuvědomovala, byla jsem přesvědčená, že je lepší herec než já a že to ví. Podvědomí je ale zákeřné... Kdysi jsem řekla, že život je o penězích, sexu a o mindrácích. Je to v každé divadelní hře, v každém uměleckém dílu. Mindráky člověka hrozně brzdí, ale má je každý.“ Pak přišel rok 1989 a po Janě Šulcové jakoby se slehla zem. Její obdivovatelé a diváci se mohli jen dohadovat, kam na téměř deset let zmizela. Její nastupující životní krizi ještě umocnily proměny televizního a filmového trhu, které způsobily velký úbytek pracovních příležitostí. Jana se rozhodla řešit svou situaci svérázně – alkoholem. O této etapě svého života mluví velmi otevřeně. Množství alkoholu se zvyšovalo, do toho užívala antidepresiva. Není divu, že se brzy přihlásily zdravotní problémy, které se stupňovaly. Když byla úplně na dně, vážila necelých čtyřicet kilogramů, dá se říci, že bojovala o život. Během několika měsíců se zhroutil celý její osobní i pracovní život.

Hitlerova manželka Eva Braunová v představení divadla Rokoko Summit/Dámská schůzka na nejvyšší úrovni 

Hitlerova manželka Eva Braunová v představení divadla Rokoko Summit/Dámská schůzka na nejvyšší úrovni
(foto – vis.idu.cz/Martin Poš)

Jak se chytá druhý dech

V roce 1992 musela po třiadvaceti letech opustit Městská divadla pražská, takže pokud jí to zdravotní stav vůbec dovolil, hostovala alespoň na scéně Divadla bez zábradlí. Nakonec ji zachránili lékaři, pomoc dcer a především její vlastní vnitřní síla a odhodlání bojovat. Trvalo to nějakou dobu, ale podařil se jí návrat do normálního života. Dnes již léta abstinuje, je vyrovnaná, umí se radovat z každodenních maličkostí a má krásný vztah s dcerami. Po náročných životních peripetiích nabrala druhý dech, výrazně zhubla a omládla. Začala zase pravidelně vystupovat na divadle, především v divadelní společnosti Háta. A konečně si na ni zase vzpomněli i filmoví režiséři, takže si zahrála mimo jiné například sousedku Hradskou v komedii Doktor od jezera hrochů či v dramatu Jana Prušinovského Kobry a užovky. Svoji postavu, matku alkoholičku, ztvárnila tak přesvědčivě a skvěle, že za ni sklidila nominaci na Českého lva.

V seriálu Případy 1. oddělení

V seriálu Případy 1. oddělení
(foto – archiv ČT/ Jana Rabenhauptová)

Trápení na pokračování

V posledním roce jakoby se ale osud rozhodl, že Janu znovu vyzkouší. Sotva oslavila sedmdesátiny, a už se na ni začala hrnout série zdravotních komplikací. Loni v zimě musela podstoupit operaci kyčle, při níž dostala umělý kloub. Po náročném chirurgickém zákroku se bála na umrzlé pražské chodníky vyjít, a tak odhodila eleganci a jen se opatrně šourala s pomocí chodítka. Vzápětí začala trpět kvůli poruše štítné žlázy dvojím viděním, kvůli němuž zhruba před půlrokem spadla ze schodů tak nešťastně, že si zlomila ruku. A s příchodem letošního podzimu ji začala krutými bolestmi sužovat páteř. Dokonce strávila několik týdnů v Domově svatého Karla Boromejského v pražských Řepích, kam za ní docházel fyzioterapeut. Ulevilo se jí, bohužel ale jenom na pár týdnů, pak se začaly bolesti vracet. Před pár dny dokonce musela odvolat účast na jedné vernisáži, na niž se velmi těšila.

S Viktorem Limrem v komedii Divadelní společnosti Háta Klíče na neděli

S Viktorem Limrem v komedii Divadelní společnosti Háta Klíče na neděli
(foto – repro/divadlohata.cz)

Tvrdohlavá dáma se nevzdává

Dalšího partnera si už nenašla, nestála o to. Namísto nich věnuje svou lásku pejskům, které považuje za nejlepší přátele a partnery. „Muži, kteří se ke mně přiblíží, jsou v mých očích nepoužitelní,“ přiznává. „Mám občas pocit, z toho, co kolem sebe vidím a slyším, že jsou nepoužitelní úplně všichni muži. Asi jim teď trochu křivdím, ale zkoumat to nehodlám.“ Ani nedávná série trablů ji nezlomila, a pokud to jenom trochu půjde, rozhodně nemíní pověsit dvoje ‘řemeslo‘ na hřebík. Dokonce ji zase uvidíme po tříleté přestávce znovu na filmovém plátně, již na 10. ledna 2019 je totiž naplánovaná premiéra filmu režisérky a scenáristky Olgy Dabrowské Cena za štěstí, v němž má hrát jednu z hlavních postav.

Cena za štěstí
(teaser trailer):

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace