Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Milá ČT, pracky pryč od klasiků, když je nehodláš natočit, jak se patří. Ale chrtíš jak Harpagon. A špioni z BIS… Zápisníček A.V.

10.12.2018
Milá ČT, pracky pryč od klasiků, když je nehodláš natočit, jak se patří. Ale chrtíš jak Harpagon. A špioni z BIS… Zápisníček A.V.

Autor: Ondřej Vanča

Popisek: Zápisníček, ilustrační fotomontáž. Na snímku dvojice detektivů, inspirovaná, lépe to říci nelze, knížkami Hany Proškové - malíř Horác v podání Davida Matáska a kapitán Vašátko - Viktor Preiss

FOTO Jsem už pamětník, marná sláva (ročník ´62). A taky celoživotní náruživý čtenář – začalo to myslím Kocourem Mikešem o prázdninách po první třídě a ještě to neskončilo. Takže co mne zaujalo nejvíce na velkolepých plánech naší milé veřejnoprávní České televize na letošní jaro? Tři detektivní televizní filmy Případ dvou sester, Případ dvou básníků, Případ dvou manželek. Jedná se o druhý triptych na motivy povídek, jak píše ČT, naší významné krimi spisovatelky šedesátých a sedmdesátých let Hany Proškové; první část uvedla již v roce 2013 pod názvy Případ pro rybáře, Případ pro malíře a Případ pro lyžaře. Mám ráda Proškovou, byla to nekorunovaná královna české detektivky 60. – 80. let. A na telku nekoukám, takže jsem ty první tři příběhy neviděla. Jenže.

Již FTV Prima mě ale vytočila svým Kapitánem Exnerem, kdy skvělé detektivní příběhy Václava Erbena (to byl pro změnu král české detektivky dob normalizačních) zbavila veškerého kouzla, půvabu a detektivní logiky. Jak to udělala? Jednoduše. Přesadila je do současnosti, kdy zápletky tudíž již takřka nedávají smysl. Vyčítat ale soukromé televizi, že šetří, je blbost. Ale televizi, tučně krmené z koncesionářských poplatků? Tam to smysl dává. Perfektní smysl. 

Na Primě z kapitána Exnera zbyl jen historický auťák. Ke všemu jaguár, v knížkách měl stařičkou, opečovávanou a naleštěnou mercedesku... Foto Prima

Retro my netočíme, my totiž šetříme. Ale na co?

ČT totiž udělala s Proškovou némlich totéž… Hana Prošková napsala detektivek mnoho, proč jste vybrali zrovna těchto šest, ptá se redaktor na stránkách ČT dramaturgyně, scenáristky a režisérky Lucie Bělohradské: „Vybrala je scenáristka Jana Knitlová, která celý tento nápad do České televize přinesla a sama napsala čtyři díly. Já pouze dva, vždy ty poslední. Požadavkem televize bylo, aby příběhy byly přeneseny do současnosti,“ odpověděla Bělohradská. Po důvodu již tazatel raději nepátral, ale ten je nasnadě. Peníze, love, prachy, děngi, mergle, chechtáky. Kdyby to totiž ČT natočila jako retro, což jediné dává smysl, ostatně, retro je teď velká móda tak zvané Quality TV (viz třeba Stranger Things s Winonou Ryder, kterému dali již třetí sérii, letos má nominaci na čtyři zlaté Glóby a vloni kraloval cenám Emmy), stálo by je to nepoměrně více. Ale vyplatilo by se to, o tom jsem skálopevně přesvědčená.

Vašátko a Horác v Případu dvou sester, který bude ČT dávat na jaře. A já se jen modlím, že tento ´případ´ není ve skutečnosti Proškové Křivý prostor. Proč? Vysvětluji dále...

A proč nelze přenést Proškovou (nebo Erbena) do současnosti, když třeba takový Shakespeare – ne že bych to chtěla srovnávat, proboha - se dočká minimálně jedné současné adaptace ročně? Easy, jsou to detektivky. Na něž se v 60., 70. a 80. letech stávaly mimochodem obrovské fronty ve čtvrtek před knihkupectvími (pro mládež - nové knihy se tehdy dostávaly na pulty jednotně ve čtvrtek), vycházely ve statisícových nákladech a lidé je milovali. Koneckonců, vycházejí dodnes… Detektivka je postavená na zápletce, detektivní zápletce, která musí dávat smysl. Tudíž je více než jiné příběhy svázána s realitou. A ta normalizační byla jiná než ta dnešní. A protože jak Prošková, tak Erben vytvářeli skvělé, pravděpodobné a propracované zápletky, trefně vycházející z tehdejší reality, psali tak dobré knížky, což čtenáři oceňovali. Jenže ty zápletky jsou nepřenosné, i když se scenárista postaví na hlavu a odstrkuje ušima, což dámy Knitlová a Bělohradská zjevně učinily.

Případ dvou básníků uvidíme na jaře, foto ČT

Nejde jen o mobily a internet

Ona to přiznává mezi řádky sama Lucie Bělohradská: „V době, kdy je Prošková psala, neexistovaly mobilní telefony, internet nebo email. A tak se velká část jejích příběhů s těmito novými vymoženostmi techniky ve své fabulační výstavbě prostě rozpadne,“ řekla. Dám příklad. Jedna z mých oblíbených detektivních novel Proškové (ona psala spíše delší povídky, novelky, takže všechny vycházely a vycházejí dodnes v různých výborech) je Křivý prostor. Když opominu nenapodobitelnou atmosféru tehdejší ´Prahy magické´, centra s křivolakými uličkami, malými krámky a hospůdkami, podivuhodnými, svéráznými postavičkami, rozpadajícími se domy pod lešeními a liduprázdnými ulicemi za soumraku, která novelám dává chuť a vůni, je zde příběh: Malíř Horác (Hana Prošková všechny své detektivky nechala řešit dvojicí Horác a Vašátko, což byli dost nepravděpodobní kumpáni, Vašátko byl nadporučík, později kapitán bezpečnosti na kriminálce, Horác malíř se sklony k depresím, značně ošuntělého zjevu, se známostmi všude možně, včetně tehdejšího kriminálního polosvěta) navštíví kamaráda Vašátka, který bydlí v centru; odehrává se to, pokud se dobře pamatuji, někde v okolí Uhelného trhu a slavná hospoda U dvou koček tam také má svou roli. Kouká zamyšleně ven a zaujme ho zvláštní prostor v okně naproti, zdá se mu nějaký divný, křivý.

Praha 70. let, foto Ed Sjimons

V domě naproti Vašátkovi žijí dvě staré sestry, sdílejí malý byt společně celý život, škorpí se, dělají si naschvály, ale nemohou bez sebe být. Když jsou tyhle staré dámy nalezené ve svém zamčeném bytě mrtvé, otrávené plynem, policie oficiálně případ uzavře jako sebevraždu. Jenže Horácovi to nedá, zpočátku čistě jen proto, že viděl z Vašátkova okna ten divný ´křivý´ prostor… A začne pátrat, později přesvědčí i Vašátka. Pokud byste si to chtěli přečíst, pozor, následuje spoiler.

Praha 70. let, foto Ed Sjimons

Součástí zápletky je například i pugét - z jediného květinářství poblíž. A rozuzlení přináší motiv - jak se ukáže, šlo o vraždu a nešťastnou náhodu, jíž zahynula sama vražedkyně; jednu ze sester pozval totiž jejich synovec k sobě do Švýcarska, aby mu dělala hausfrau a starala se mu o děti. Ta druhá to nemůže unést a tak se uchýlí až k vraždě. Výrazně jsem děj zjednodušila, Proškové Horác je totiž mimořádně empatický a lidé s ním mluví, z čehož vychází až filigránská drobnokresba dokonale odpozorované psychologie postav. Nicméně - jak tohle natočit dnes? Vždyť to nedává smysl. Od jediného květinářství v okolí, po to, že kapitán kriminálky bydlí v pražském centru. Na nynější tamní rekonstruované ultradrahé byty by neměl ani on a už vůbec ne dvě chudé důchodkyně, navíc, jak by Horác pozoroval dění v okně naproti – přes drahé žaluzie? A posunout děj někam jinam, do paneláku? Tyhle králíkárny nejsou tak blízko u sebe, aby šlo pozorovat dění v protějším okně. Pražské centrum také hraje v povídce významnou roli… A co motiv té ukřivděné staré paní, kterou bohatý, ale škudlivý synovec k sobě nepozval a která tu, v zadrátovaném Československu nechtěla zůstat sama? 

Křivý prostor natočil již Dušan Klein koncem osmdesátých let pod názvem Zrcadlo nenávisti. Vašátka hrál Rudolf Hrušínský, Horáce Jiří Bartoška

A co Četnické humoresky, ha?

Anebo, a to by bylo skvělé, kdyby se ČT plácla přes kapsu, natočila to jako retro a měla špičkovou detektivní sérii, kterou by mohla, jako třeba Četnické humoresky, dávat pořád dokola, možná i úspěšně prodat do zahraničí. Ono totiž, milá ČT, platí, že nejme tak bohatí, abychom si mohli dovolit levné věci, že. Lucie Bělohradská sice dodává: „Já jsem si tyto dva cykly pojmenovala Staromilské detektivky. A tak jsem je taky vedla. Antiakční, pomalé, o lidech. Spíš bych je nazvala psychologické drama s kriminální zápletkou. Vzhledem k tomu, že první triptych měl značnou diváckou sledovanost, neměla jsem důvod svůj přístup měnit.“ No dobře. Co ale je slušná divácká sledovanost? Milion poprvé a pak už jen sto tisíc při první repríze? Srovnejte si to s těmi Humoreskami, kolikrát se již zaplatily. Stokrát? Tisíckrát?

Případ pro rybáře z roku 2013, foto ČT

Ostatně, pokud se podíváme na ohlasy prvního triptychu podle Proškové z roku 2013, jsou slabé jak čaj.  Našla jsem k tomu 2, slovy dvě recenze. Jednu od poctivé Mirky Spáčilové, která se obětavě dívá na vše, a napsala, že „série se vyznačuje nadčasovostí a svým poklidným tempem i způsobem vyprávění ji lze srovnávat např. s Vraždami v Midsomeru“, ale také poznamenává, že „příběhům by slušelo spíše retro“. Takže žádná velká chvála. Eva Zajíčková z Práva svou recku nazvala rovnou ´Případ pro rybáře nezachrání ani Viktor Preiss´.

Televizní film Měsíc s dýmkou vznikl podle první novely Proškové s malířem Horácem už před padesáti lety. A je pořád dobrý. A stále reprízovaný, proč asi? Foto ČT

Klasický nedělní večer na ČT1?

Na CSFD.cz (týká se Případu pro rybáře) se pak můžeme dočíst na příklad: „Herci se snaží, režisérka maskuje stěží dostatečný rozpočet a na výsledek se dá zapomenout, ještě než skončí závěrečné titulky. Prostě klasický nedělní večer na ČT1.“ Anebo: „Tak nějak nechtěně jsem tento film shlédl a očekávám, že velmi rychle na něj i zapomenu. 78 minut vesměs nudy. Potencionální vrah sdělí klíčová fakta jedině Preissovi, do té doby mlčí, či říká nepodstatné věci, či nadává na nějaký komplot.. proč? Preiss, co je od něj náhodou kousek na rybách, ho jde zachránit. Pak příběh nabere na množství nových dat, ale opět  -  policie z výslechů neví nic, Preiss a jeho  kolega zjistí všechno, náhodou potkají všechny, určí vraha, k tomu stihnou chytit velké úlovky a jako bonus vyřešit i dlouho nevyřešený trestný čin... Jak prosté.“ V zásadě chápu pisatele s nickem giovanni3 – takhle to dopadá, když příběh, ukotvený v sedmdesátých letech, kdy u nás panovala naprosto jiná politická situace a z ní plynoucí reálie, se pokusíte přenést do současnosti. Milý pane řediteli Dvořáku. Já bych tato slova považovala za velmi vážný důvod k zamyšlení, zda není lépe preferovat kvalitu před kvantitou. Podle mne se to totiž ekonomicky vyplatí.

Řádně očtené, potrhané, ale stále oblíbené, foto av

Takže, milá, i mnou placená, byť nesledovaná ČT. Pokud hodláš takhle blbě šetřit po způsobu ´nějak ten čas zaplácnout musíme´, nech si napsat (a zaplať) nové scénáře, témat pro detektivní příběhy je dost a dost. A nesahej mi na Proškovou, protože ji tím… a jo, já to napíšu, prostě kurvíš.   

Hana Prošková bohužel již nežije, ani Václav Erben není mezi námi... Prošková pocházela z rodiny hudebního skladatele Bořkovce, expolitik Daniel Kroupa z ODA je její zeť a známý reportér Janek Kroupa vnuk. Foto Wikimedia

BIS coby užvaněný komentátor

Původně jsem Zápisníček zamýšlela jako sérii krátkých komentů k tomu, co se minulý týden událo. Jenže třeba tentokráte jsem narazila na své meze. Přímým direktem, čelem do zdi. Prezident označil BIS za čučkaře, zatímco europoslanec Zdechovský pravil, že podle Izraelců je naše BISka třetí nejlepší tajná služba v Evropě. Absolutně to nejsem schopna posoudit, a pokud bych byla, znamenalo by to, že je něco špatně a BIS vůbec není tajná služba. Takže – v tomto bez názoru. (Nejsem Brouk Pytlík, co ví všechno.)

BIS: Šéf Koudelka uprostřed za předsednickým stolem, foto Twitter

Jen si dovolím poznamenat, že ta veřejná část letošní zprávy BIS nepřináší žádná fakta, spíše se podobá rozvleklému novinovému komentáři, který semlel všechno možné, od údajného proruského (přesněji - stále prý prosovětského) vyučování dějepisu na školách po oblíbený boj proti dezinformačním webům, které mohou za vše, co se nám tu nevede. Ekonom Vladimír Pikora toto komentoval v Reflexu. Svůj článek nazval ´Jsem disident a ruský šváb!´ Píše zde: „Bohužel se ukazuje, že k tomuto naivnímu, černobílému rozdělování společnosti nepřispívají jen média, ale dokonce (!) i státní orgány. Tento týden jsem si přečetl zprávu BIS. Zpráva tvrdí, že jsou mezi námi i tací idioti, kteří nefandí EU, a tím ve své hlouposti slouží Rusku, jež je zneužívá. Aha, nechci euro, tudíž nefandím EU, tudíž jsem ruský šváb. To, že názor na ekonomickou výhodnost či nevýhodnost eura nemá s EU nic společného, ani to, že já nemám s Ruskem nic společného, nevadí. Jasné?“

Ekonom Vladimír Pikora, foto Facebook

A pokračuje: Cituji zprávu BIS: „Drtivá většina dezinformačních webů v českém jazyce je dílem českých (ideologicky motivovaných a přesvědčených o škodlivosti NATO, EU, USA, liberální demokracie či prvoplánově proruských) občanů, které nepodporují ruské entity. Tito aktivisté jen v rámci svých občanských práv a svobod šíří to, čemu věří, že je pravdivé. Jejich činnost je věcí diskuse a kritiky v rámci svobody slova a případně občanskoprávních sporů, čímž ovšem nijak nezpochybňujeme, že tito lidi a jejich webové projekty zneužívá ruská strana pro šíření propagandy a dezinformací či pro podporu jiných komponentů hybridní strategie.“ To je ale přímo katastrofální interpretace BIS! Sice připouští svobodu slova, ale mezi řádky říká, že je jen jeden správný názor a každý jiný je nebezpečný. „Správné“ je fandit EU a liberální demokracii. Fandit třeba brexitu nebo konzervatismu je „závadné“. Možná by šla slova BIS vykládat i tak, že nabádá k vedení občanskoprávních sporů s těmi, kteří mají jiné, tedy „závadné“ názory,“ končí Pikora. Mno, tak tohle podepisuji a nejen proto, že s nálepkou dezinformační a proruský web si i Krajské listy.cz užily svoje.

Tradiční vsuvka: A premiér Babiš zatím…

Novinky zjistily, že od doby, co premiér Babiš vstoupil do politiky, přijal jeho Agrofert na dotacích zhruba sedm miliard korun. Jde o částku za roky 2014 až 2017, kdy byl ministrem financí. Nejvyšší částku, přes dvě miliardy, inkasoval právě loni, kdy musel kvůli zákonu o střetu zájmů svoje zemědělské a chemické podniky převést do svěřenských fondů. Naopak na daních koncern loni zaplatil jen 739 milionů, což bylo nejmíň peněz od doby Babiše jako politika. Unikla též zpráva právní služby Evropské komise, která tvrdí, že šéf ANO je ve střetu zájmů, jelikož se ve své funkci může podílet na rozhodování o dotacích, které jeho někdejší firmy získávají… Jak to se zprávou dopadne, zda ji EK přijme a bude na jejím základě jednat, se dosud neví.

Oproti těmto cifrám jsou 50 mega, které Babiš prokazatelně získal podvodem na Čapí hnízdo, drobné. Původně zde stálo, že se divím, proč ty ´drobné´ ještě nevrátil, čtenář mne ale laskavě upozornil, že se mýlím, již je vrátili, a to letos v červnu: Společnost Imoba z koncernu Agrofert vrátila 50 miliónů korun, které v minulosti získala jako dotaci na projekt Čapí hnízdo, napsaly Novinky v červnu 2018. Foto Facebook

 

Máme tu advent, kdyby to snad někdo (slabozraký) přehlédl. Všichni zdobí jak o život a nejvíce se daří v noci, to ta výzdoba vypadá moc pěkně. Přes den je taková... ošumělá. Foto z pražského Václaváku Dan Veselý 

 

Zvířátko na konec poněkud povyrostlo. Ale ´mrazivé ráno u zubrů´ je prostě nádherná fotka, tohle v Zoo Praha fakt umějí 

 

 

Vložil: Anička Vančová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace