Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Kolem múzy českého filmu se pohybovali příživníci i velcí muži. A všichni ji milovali. Tajnosti slavných

20.11.2018
Kolem múzy českého filmu se pohybovali příživníci i velcí muži. A všichni ji milovali. Tajnosti slavných

Foto: ČT repro

Popisek: Ester Krumbachová, když kouření ještě nebylo tabu

FOTOGALERIE Ester Krumbachová se dodnes těší pověsti vynikající kostýmní výtvarnice. Málo se ovšem ví, že se stala skutečnou múzou několika vynikajících filmařů a na řadě filmů se podílela také jako autorka námětu, spoluscenáristka a měla na starosti celkové výtvarné pojetí. V unikátním dokumentu Věry Chytilové Pátrání po Ester jí vysmekli poklonu legendární režiséři, manželé a milenci i režisérka samotná.

Její soukromý život poodhalila v Pátrání po Ester i její bývalá kamarádka, herečka Květa Fialová. Vzpomínala, že jejím druhým manželem se stal režisér Svatopluk Papež. Byla to prý velká láska, ale zároveň šlo o velmi divoké manželství. „Já myslím, že Ester měla divoký všechno,“ glosovala tento vztah Fialová. A pak připomněla dalšího partnera Krumbachové, legendárního herce a režiséra Miroslava Macháčka, s nímž se setkala v divadle v Českých Budějovicích. Později oba odešli do Prahy a nějakou dobu spolu žili.

 

Duchovní guru

Jejím v pořadí třetím manželem se stal známý režisér Jan Němec. Ten se přiznal, že ho jako výtvarnice i žena Ester zaujala hned napoprvé. Během spolupráce na filmu Démanty noci se stala jeho duchovním guru: „Ten film by bez ní nebyl, takový jaký je.“ Začali spolu žít a vzali se, údajně kvůli bytu. A díky její povídce O slavnosti a hostech vznikl další vynikající film nové vlny. Ester při něm měla pod kontrolou každý detail. Jenže, po uvedení byl okamžitě zakázán a Němec již nesměl točit. Když se s Ester rozvedli, jeho další ženou se stala zpěvačka Marta Kubišová. Ta svoji předchůdkyni popsala jako velkorysou bytost: „Esterka to dávala dohromady. Ona byla ohromně velkorysá, svýmu rozvedenýmu manželovi domlouvala další manželku a svatbu.“

Souznění duší

Podobně chválil její velký talent i režisér Otakar Vávra, s nímž Ester spolupracovala na filmu Kladivo na čarodějnice. Prozradil, že se jako výtvarnice podílela i na prohloubení některých scén, které s odstupem času považuje v tomto silném snímku za nejpůsobivější. Také režisér Vojtěch Jasný se o ní vyjadřoval v superlativech. „To bylo souznění duší od začátku. Ester byla vzácná duše a taky velmi pěkná, charismatická žena.“ Popsal pak, jak vznikaly kostýmy pro film Všichni dobří rodáci. Krumbachová nedělala žádné návrhy, ale vybrala oděvy přímo od sedláků na Vysočině. A i v tomto případě ovlivňovala celkové výtvarné pojetí, třeba i odstín barvy oblohy či řadu rekvizit. Výsledkem jsou nádherné, nezapomenutelné scény.

Ideální spolupráce

Samotná Věra Chytilová přidala vzpomínky, jak společně točily Sedmikrásky. „My jsme se nudily filmem, tak, jak se tehdy dělal. A chtěly jsme si zkoušet a šlapat na novou půdu.“ Jejich spolupráci považovala za ideální. Připomněla i populární Faunovo velmi pozdní odpoledne. „Bavily jsme se na úkor mužské přetvářky, zbabělosti a snobismu. Tam jsme mohly uplatnit všechny svoje znalosti o mužských, o jejich hypochondrii, o jejich slabostech i silách, a všechny možné historky, které jsme znaly a prokomponovat to s Brdečkovým námětem. Prostě jsme se strašně nasmály.“ Zdůraznila také, že Faun je rovněž o účtování se životem, uvědomění si, kdo jsem vlastně byl, co jsem udělal a neudělal, proč jsem žil a jaký to mělo smysl.“

A kdo nebyl?

Zajímavé svědectví o ní podal i podstatně mladší filmový historik Michal Bregant. „O ní se nedalo přemýšlet bez velikého citu. Ester prostě byla bytost lásky. Když se ho Chytilová zeptala, zda do ní byl zamilovaný, odpověděl: „Kdo nebyl? Všichni víme, že kolem Ester se pohybovalo spousta hochů a panáčků, různých příživníků i velkých mužských. A všichni ji milovali.“ 

Pokračování zítra

Vložil: Adéla Hofmanová