Kolem múzy českého filmu se pohybovali příživníci i velcí muži. A všichni ji milovali. Tajnosti slavných
20.11.2018
Foto: ČT repro
Popisek: Ester Krumbachová, když kouření ještě nebylo tabu
FOTOGALERIE Ester Krumbachová se dodnes těší pověsti vynikající kostýmní výtvarnice. Málo se ovšem ví, že se stala skutečnou múzou několika vynikajících filmařů a na řadě filmů se podílela také jako autorka námětu, spoluscenáristka a měla na starosti celkové výtvarné pojetí. V unikátním dokumentu Věry Chytilové Pátrání po Ester jí vysmekli poklonu legendární režiséři, manželé a milenci i režisérka samotná.
Její soukromý život poodhalila v Pátrání po Ester i její bývalá kamarádka, herečka Květa Fialová. Vzpomínala, že jejím druhým manželem se stal režisér Svatopluk Papež. Byla to prý velká láska, ale zároveň šlo o velmi divoké manželství. „Já myslím, že Ester měla divoký všechno,“ glosovala tento vztah Fialová. A pak připomněla dalšího partnera Krumbachové, legendárního herce a režiséra Miroslava Macháčka, s nímž se setkala v divadle v Českých Budějovicích. Později oba odešli do Prahy a nějakou dobu spolu žili.
Duchovní guru
Jejím v pořadí třetím manželem se stal známý režisér Jan Němec. Ten se přiznal, že ho jako výtvarnice i žena Ester zaujala hned napoprvé. Během spolupráce na filmu Démanty noci se stala jeho duchovním guru: „Ten film by bez ní nebyl, takový jaký je.“ Začali spolu žít a vzali se, údajně kvůli bytu. A díky její povídce O slavnosti a hostech vznikl další vynikající film nové vlny. Ester při něm měla pod kontrolou každý detail. Jenže, po uvedení byl okamžitě zakázán a Němec již nesměl točit. Když se s Ester rozvedli, jeho další ženou se stala zpěvačka Marta Kubišová. Ta svoji předchůdkyni popsala jako velkorysou bytost: „Esterka to dávala dohromady. Ona byla ohromně velkorysá, svýmu rozvedenýmu manželovi domlouvala další manželku a svatbu.“
Souznění duší
Podobně chválil její velký talent i režisér Otakar Vávra, s nímž Ester spolupracovala na filmu Kladivo na čarodějnice. Prozradil, že se jako výtvarnice podílela i na prohloubení některých scén, které s odstupem času považuje v tomto silném snímku za nejpůsobivější. Také režisér Vojtěch Jasný se o ní vyjadřoval v superlativech. „To bylo souznění duší od začátku. Ester byla vzácná duše a taky velmi pěkná, charismatická žena.“ Popsal pak, jak vznikaly kostýmy pro film Všichni dobří rodáci. Krumbachová nedělala žádné návrhy, ale vybrala oděvy přímo od sedláků na Vysočině. A i v tomto případě ovlivňovala celkové výtvarné pojetí, třeba i odstín barvy oblohy či řadu rekvizit. Výsledkem jsou nádherné, nezapomenutelné scény.
Ideální spolupráce
Samotná Věra Chytilová přidala vzpomínky, jak společně točily Sedmikrásky. „My jsme se nudily filmem, tak, jak se tehdy dělal. A chtěly jsme si zkoušet a šlapat na novou půdu.“ Jejich spolupráci považovala za ideální. Připomněla i populární Faunovo velmi pozdní odpoledne. „Bavily jsme se na úkor mužské přetvářky, zbabělosti a snobismu. Tam jsme mohly uplatnit všechny svoje znalosti o mužských, o jejich hypochondrii, o jejich slabostech i silách, a všechny možné historky, které jsme znaly a prokomponovat to s Brdečkovým námětem. Prostě jsme se strašně nasmály.“ Zdůraznila také, že Faun je rovněž o účtování se životem, uvědomění si, kdo jsem vlastně byl, co jsem udělal a neudělal, proč jsem žil a jaký to mělo smysl.“
A kdo nebyl?
Zajímavé svědectví o ní podal i podstatně mladší filmový historik Michal Bregant. „O ní se nedalo přemýšlet bez velikého citu. Ester prostě byla bytost lásky. Když se ho Chytilová zeptala, zda do ní byl zamilovaný, odpověděl: „Kdo nebyl? Všichni víme, že kolem Ester se pohybovalo spousta hochů a panáčků, různých příživníků i velkých mužských. A všichni ji milovali.“
Pokračování zítra
Vložil: Adéla Hofmanová