Múza českého filmu k sobě dokázala přilákat, koho si zamanula. Měla nespočet manželů i milenců. Tajnosti slavných
19.11.2018
Foto: Repro z dokumentu Pátrání po Ester
Popisek: Ester Krumbachová
FOTOGALERIE I když se narodila před pětadevadesáti lety, dodnes se o ní ve filmové branži vyprávějí legendy. A nelze se čemu divit. Krásná Ester Krumbachová byla bohémkou v pravém slova smyslu. Byla nekonformní, mimořádně inteligentní, střídala partnery, ráda se napila a pak ztropila scénu. Do konfliktu se dostala i se svou spolupracovnicí, režisérkou Věrou Chytilovou. Ta se po letech pokusila ve svém dokumentu Pátrání po Ester zjistit, kým vlastně tato výjimečná žena byla.
Její životní příběh je obzvláště aktuální nyní, kdy si připomínáme mnoho smutných okamžiků našich dějin, které se Ester zásadně dotýkaly. Jako dívka částečně židovského původu čelila pronásledování a přesto se statečně zapojila do protinacistického odboje. Následovala odplata, zatčení, věznění a nucené práce. Ani později to neměla lehké a sama se chlubila, že vystřídala snad všechna povolání, ale často třela nouzi s bídou a trpěla hladem.
Hvězda nové vlny
Nakonec se prosadila díky svému nespornému výtvarnému talentu. Absolvovala vysokou uměleckoprůmyslovou školu a brzy nato začala navrhovat divadelní a filmové kostýmy. Netrvalo dlouho a byla z ní jedna z nejvýraznějších osobností ´české nové vlny´, jak se filmům Chytilové, Formana, Menzela a dalších začalo v šedesátých letech říkat. Jako výtvarnice se podílela na mnoha slavných filmech, k těm nejznámějším patří Kdyby tisíc klarinetů, Ucho, Všichni dobří rodáci, Démanty noci, Svatba jako řemen, Kladivo na Čarodějnice, O slavnosti a hostech, Ovoce stromů rajských jíme, Valérie a týden divů či Sedmikrásky. A nepřehlédnutelné kostýmy vytvořila i pro několik vynikajících televizních inscenací, z nichž patrně nejznámější je Kočár nejsvětější svátosti v hlavní roli s Janem Werichem. V některých případech měla na starosti celkové výtvarné pojetí. Příkladem je groteska Věry Chytilové Faunovo velmi pozdní odpoledne. Sama režírovala nezapomenutelnou tragikomedii Vražda ing. Čerta, k níž si napsala i scénář. Mimochodem, nemálo diváků se inspirovalo atraktivními interiéry, které Ester pro tyto snímky vytvořila.
Na indexu
Ale jak už to u nás bývá, ten, kdo měl problémy v době okupace nacisty, je měl i v éře okupace ruské. Ester Krumbachová se tentokrát ocitla na indexu právě kvůli své spolupráci na filmech, které skončily v trezoru. A také za svoje kritické postoje vůči srpnové invazi. Na celých dvacet let tak měla ve filmové branži utrum. Omezená možnost pracovat u ní vyvolávala depresívní stavy, z nichž utíkala k alkoholu a milostným eskapádám. Ostatně, ty pro ni byly typické od samého počátku. Na životní partnery štěstí neměla, rozpadlo se její první manželství s architektem Boleslavem Písaříkem i četné další vztahy. A tak hledala dál, často mezi mnohem mladšími muži.
Pátrání po Ester
Její složitou životní cestu se v roce 2005 snažila zachytit ve svém celovečerním dokumentu ´Pátrání po Ester´ její přítelkyně a kolegyně Věra Chytilová. Ta navzdory dlouholetému kontaktu zjistila, že ji vlastně vůbec nezná. Režisérce se podařilo shromáždit celou řadu unikátních svědectví lidí, kteří se s touto výjimečnou ženou setkali. Téměř všichni se shodovali na tom, že byla velmi krásná, velmi talentovaná a velmi chytrá. Ale také velmi nekonvenční a až krutě upřímná. Jedna její kamarádka, výtvarnice Marie Jančová, vzpomínala, jak se spolu přestaly na více než rok stýkat kvůli rozdílným názorům na Lenina. Teprve díky pátrání se Chytilové podařilo zjistit, kolik měla vlastně Ester manželů. První z nich, Boleslav Písařík, vyprávěl, že se s Ester poprvé setkal v hospodě, když šla pro pivo a společně pak tři dny popojížděli po různých restauracích. „Ester měla takové fluidum, že když si přála, tak k sobě přilákala, koho jí napadlo,“ uvedl. Prozradil také, že se rozešli kvůli tomu, protože Ester dávala přednost svým uměleckým zájmům, navíc měl práci na Slovensku, zatímco ona působila v Praze.
Pokračování zítra
Vložil: Adéla Hofmanová