Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Pražský souboj s koloběžkami. Někteří by je nejradši poslali rekomando do pekla, jiní by si pro ně i do toho pekla zašli

22.10.2018
Pražský souboj s koloběžkami. Někteří by je nejradši poslali rekomando do pekla, jiní by si pro ně i do toho pekla zašli

Autor: Facebook / Lime

Popisek: V takovém Curychu jsou koloběžky Lime poměrně běžné...

FOTO Zelené elektrokoloběžky Lime obsadily Prahu. Jsou všude, na chodnících, opřené o domy. Můžete si je snadno půjčit, poté je zanechat, kde chcete, pochopitelně za určitý poplatek. Jsou ale tací, kteří se zlobí, v ulicích Prahy už prý není k hnutí a koloběžky a jejich řidiči situaci ještě zhoršují. Na druhou stranu jde překvapivě o zajímavý výdělek.

Americký startup Lime provozuje půjčování koloběžek ve Státech, dále pak třeba v Paříži a Lisabonu. Praha je první z postkomunistických měst, kde je možné si zelené vozítko zapůjčit. Firma zatím rozmístila po Praze několik koloběžek, ještě před tím podepsala memorandum s magistrátem o tom, jak by se měli řidiči koloběžek chovat. Používání koloběžky, tedy hlavně její parkování, je možné zatím pouze v Praze, a to ještě v určitých částech. Parkovat nemůžete jednak v nejužším centru, dále pak na periferiích.

Mobil, internet a kreditka

Koloběžky fungují bez nějakého provozovatele, se kterým byste museli přijít do styku, potřebujete pouze rozumět moderní technice, dále chytrý mobilní telefon, kreditku a dostatek peněz na účtě. Nejprve si stáhnete speciální aplikaci, ta díky zabudovanému chipu v koloběžce zjistí, kde se někde ve vaší blízkosti nějaká koloběžka nachází. Do aplikace si nahrajete z kreditky dostatečné finance, dojdete ke koloběžce, naskenováním QR kódu ji odemknete a stvrdíte podmínky služby. Koloběžku totiž může řídit jen ten, kdo má řidičské oprávnění, dále je povinná helma, nesmíte jezdit po chodníku, nebo jezdit příliš rychle z kopce. Poté, co vše svatosvatě slíbíte, se koloběžka rozsvítí a vy můžete vyrazit vstříc zážitkům.

Provoz koloběžky je levnější, než provoz stěhováka. A všimli si toho i tito dva mladíci, foto Instagram

Je to trochu o ústa

Napoprvé se musíte odrazit jednou nohou od země, poté ale už můžete naskočit, páčkou přidat pohon a frčet bez jakékoliv námahy. Koloběžka je poměrně stabilní, její konstrukce je celkem robustní, přesto se může zdát méně odvážnému a navyklému jezdci ne zcela bezpečná. Zejména tehdy, pokud se má proplétat mezi vozidly na silnici. Potom jde poněkud o ústa, ale na podobnou jízdu si lze jistě velmi brzy zvyknout. Jízda z kopce se nikdy nezrychlí na tu nejvyšší možnou rychlost, koloběžka se totiž sama zabržďuje. Její rychlost je omezena na 25 kilometrů za hodinu, její dojezd je zhruba třicet kilometrů, a to v závislosti na nabití koloběžky a také na hmotnosti jezdce.

Velmi kreativní způsob parkování, foto Facebook

Kdo se chce stát nabíječem?

Koloběžek je po Praze rozeseto zhruba tři sta, které jsou každý den nabité a připravené k jízdě, a to aniž by se americká firma o jejich nabití nějak starala. Koloběžky totiž představují i zajímavý byznys. Kdokoliv (pochopitelně starší 18 let) se může stát juicerem, což se do češtiny překládá trefně jako nabíječ. Stačí vyfasovat (původně si ji bylo možné zapůjčit, nyní ji musíte koupit) nabíječku, podle aplikace v mobilu si zjistit, kde se nachází chudinka vybitá kolobrnda, autem ji vyzvednout, nabít a zase vrátit. Za nabití jedné koloběžky dávala firma původně až 200 korun, nyní se odměna snížila zhruba na polovičku, stále jde o zajímavý přivýdělek.

Drahá sranda

O koloběžky je značný zájem, a to přesto, že svezení není právě levné. Za odemknutí koloběžky zaplatíte 25 korun a poté ještě dvě koruny za každou minutu svezení. S tím, jak přibývá koloběžek a jezdců na nich, ale přibývá i stížností. A to hlavně na jízdu po chodníku, koloběžka sice není nějak velké vozidlo, má omezenou rychlost, ale přes to může způsobit nepříjemné zranění. Dále si Pražané stěžují na to, že bezohlední jezdci parkují na nejnevhodnějších místech, kde koloběžka vadí pohybu. Pokud je koloběžka zaparkovaná a vy s ní pohnete, aniž byste ji odblokovali mobilem, začne pípat, což už jistě vylekalo spoustu nenechavců.

Na druhou stranu přibývá také vandalismu, dost těžko pochopitelného. Nabíječi prý koloběžky už zachraňovali ze stromů, z košů, jednu koloběžku kdosi celou přestříkal na šedivo, Instagram oběhla fotografie kohosi, kdo na koloběžce stěhoval pohovku. Jsou vidět tací, kteří jezdí na koloběžkách ve dvou, což je zakázané. Na druhou stranu ze Spojených států zná firma Lime mnohem horší případy ničení koloběžek, mnohdy cílených a hromadných. A stěžují si také městské části, společnosti Lime se s nimi prý stále nedomluvila na tom, kde budou jezdci parkovat, což prý Lime předtím slíbili. Hlavní tedy je, zda koloběžky nenaštvou Pražany a magistrát a jejich jezdci se naučí v husté dopravě koexistovat a zachovávat ohleduplnost. Je fakt, že koloběžky skýtají značnou svobodu v pohybu a byla by škoda, se o ni ochuzovat.

 

Vložil: Michaela Špačková

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace