Tentokrát se Hřebejk netrefil. Namísto dalších Pelíšků natočil divácký propadák
25.09.2018
Foto: ČT
Popisek: Aňa Geislerová v jedné z hlavních rolí série
Když Jan Hřebejk anoncoval, že třídílná rodinná sága Zahradnictví bude dějově předcházet jeho legendárnímu filmu Pelíšky, vyvolal tím přirozeně zvědavost a velká očekávání. Ta se však tentokrát nenaplnila. Diváci nejsou z největšího filmového projektu loňského roku příliš nadšeni a většina kritiků jej nemilosrdně popravila. Platí to i o šestidílné televizní verzi, kterou právě vysílá Česká televize. Stejnojmenná minisérie se dokonce stala jedním z největších propadáků nové sezóny.
Málokdy se totiž stane, aby nedělní premiéra filmu českého hitmakera nedokázala oslovit ani milion diváků. Tím spíše, že ji konkurence na jiných kanálech rozhodně nepřevyšuje. Podle kritiků se opět potvrdilo, že do stejné řeky nelze vstoupit dvakrát. Často se shodují na tom, že některé scény jsou neúnosně zdlouhavé, samoúčelné, nejsou dodržována pravidla žánru, atd. Připouští ovšem, že zdařilá je (jako ve většině Hřebejkových projektů) výprava či kamera. Pochvaly se alespoň dočkali někteří herečtí protagonisté, především Martin Finger jako zarytý antikomunista Kraus. Možná bylo chybou zdůrazňovat, že Zahradnictví dějově souvisí s Pelíšky. Diváci tak nutně srovnávají nesrovnatelné, například Martina Fingera s Jiřím Kodetem, Aňu Geislerovou s Emílií Vášáryovou nebo nudné rodinné scény, které zůstaly ve stínu geniálních Pelíšků. Výjimkou jsou jen okamžiky, kdy rodinným slavnostem kraluje skvělá Sabina Remundová.
Proč Zahradnictví?
A někteří se také logicky zamýšlejí nad tím, proč se vlastně tato sága jmenuje Zahradnictví, když toto téma hraje ve filmové i televizní verzi zcela okrajovou roli. Jan Hřebejk to vysvětluje tím, že šlo vlastně o pracovní název a ten nakonec zůstal. Scénárista Petr Jarchovský původně hlavní děj do rodinného zahradnictví směřoval, ale postupně se nabalovaly další postavy, vyžadující větší prostor. A tak nakonec vznikly tři díly: Rodinný přítel, Dezertér a Nápadník. „Ale já jsem věřil tomu, že je to natolik lidský a upřímný a ty postavy mají takový oblouky, že to unese,“ vysvětloval v zajímavém rozhovoru pro stanici Vltava. Přiznal se přitom, že největší výzvou pro něj byl Rodinný přítel a také, že byl z celé trilogie nejtěžší. „Nejvíc jsem se s ním navyšíval,“ pochlubil se. Mimochodem, postava rodinného přítele v podání Ondřej Sokola byla paradoxně jako jediná z těch hlavních zcela vymyšlená.
Další Učitelka?
V rozhovoru zmínil, že podobný projekt je velmi náročný, ostatně, náklady na jeho realizaci činily více než 120 milionů a z toho polovinu spolykala výprava. A velmi těžké také bylo najít ideální představitele pro postavy, které Petr Jarchovský napsal. „Nemáte moc na výběr,“ postesknul si s tím, že takový objev, jako se povedl Petrovi Zelenkovi, když v padesátiletém Miroslavu Krobotovi objevil jednoho z nejlepších herců u nás, se podaří tak jednou za dvacet let. „Pro mě by bylo nejlepší natočit nějakou další Učitelku,“ pochvaloval si naopak obsazení hlavní role ve filmu, který je prozatím jeho vůbec nejúspěšnějším v zahraničí. Podle něj úspěch tohoto či onoho filmu je zcela nevypočitatelný a nedá se předem odhadnout. Od Učitelky vůbec nic neočekával, protože se původně natáčela jako slovenský televizní film, a tolik kritizovaná Svatá čtveřice se nakonec stala hitem na zahraničních festivalech. „Když jsme natočili film Nevinnost, mysleli jsme si jaká to není festivalovka, ale nikde nám to nevzali.“
Netrefili jsme se do vkusu
Režisér připouští, že se v případě Zahradnictví divákům částečně netrefili do vkusu a možná prý tato trilogie nepatřila do kin. „Jsem rád, že nejsem producentem, to bych byl asi z toho zoufalej víc… Věřili jsme tomu, ale nepodařilo se nám to prodat tak, jak jsme si přáli,“ přiznal v rozhovoru pro stanici Vltava.
Vložil: Adéla Hofmanová