Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Blbec, nebo génius? S výrazem prosťáčka obratně těžil z hlouposti druhých. A ještě přitom byla sranda. Tajnosti slavných

29.06.2018
Blbec, nebo génius? S výrazem prosťáčka obratně těžil z hlouposti druhých. A ještě přitom byla sranda. Tajnosti slavných

Foto: repro/archiv ČT

Popisek: Václav Sloup

VIDEO Zazářil hned zpočátku, pak už se populární představitel bodrých a prostoduchých figurek Václav Sloup další velké role nedočkal. Každou malou ale přetvořil v nezapomenutelnou perlu. A mimořádný smysl pro humor ho neopustil do posledního okamžiku.

Rozhodně nebyl žádný intelektuál, každopádně ale ani bodrý prosťáček, i když si ho do této ‘škatulky‘ spousta lidí uložila díky řadě svérázných postav, které ztvárnil. U pamětníků k tomu významně přispěla jeho první velká role v tragikomedii režiséra Jaroslava Balíka z roku 1962 Blbec z Xeenemünde. Fanoušci foglarovek si ho zase spojují s postavou Mažňáka ze Záhady hlavolamu. A nejspíš úplně všem se vybaví jeho účetní JZD a amatérský malíř Láďa Brabec ze seriálu Chalupáři. A přitom jsme o jeho umění málem přišli – původně měl totiž na přání rodičů pokračovat v rodinné tradici.

Záhada hlavolamu:

Z nudy začal recitovat

Narodil se 1. března 1936 v Tlusticích u Berouna a původně měl převzít otcovu tesařskou dílnu. Nakonec mu ale víc zavoněla škola, a tak vystudoval klasické gymnázium a po maturitě začal pracovat v berounských slévárnách. Jeho životní dráhu nakonec nečekaně změnil představitel české proletářské poezie Jiří Wolker, jehož Baladu o námořníkovi se víceméně z nudy naučil zpaměti na vojně, aby se mohl zúčastnit recitační soutěže. Po návratu do civilu se přihlásil ke studiu herectví na pražskou DAMU. Byl přijat hned na první pokus a již během studia také poprvé stanul před filmovou kamerou. V roce 1959 si zahrál bezejmenného studenta ve válečném dramatu Jiřího Weisse Romeo, Julie a tma, natočeném podle stejnojmenné novely Jana Otčenáška, a ve slavném dramatu Karla Kachyni Král Šumavy ztvárnil vedlejší postavu kopečkáře. Do absolutoria se stihl objevit ještě v několika dalších projektech.

Blbec z Xeenemünde:

Blbec z Xeenemünde

Velký význam pro jeho další kariéru pak znamenal rok 1962, v němž nejenže úspěšně zakončil studia, ale zároveň se představil divákům jako Blbec z Xeenemünde. Ve válečné satiře na německý raketový výzkum, který probíhal za druhé světové války v Peenemünde, tehdy šestadvacetiletý Václav ztvárnil o deset let mladšího slabomyslného Bruna, kterého každý považuje za nevzdělaného blbce. Jenže tenhle blbec i génius v jedné osobě nakonec všem vytře zrak. Tato postava byla pro něj jakoby stvořená a nechtěně vytvořila prototyp jeho dalších filmových rolí. V divadle i ve filmu pak povětšinou představoval bodré a prostoduché muže, kteří někdy byli zneužíváni druhými, jindy naopak mistrně těžili z hlouposti ostatních. Současně dostal i první stálé angažmá – až do roku 1977 byl členem souboru Divadla Na zábradlí, kde zazářil v již tehdy legendárních představeních Zahradní slavnost, Král Ubu či Čekání na Godota.

O zatoulané princezně:

Užitečný předseda KSČ

Na dalších šest let pak zakotvil v Divadle S. K. Neumanna (dnešní Divadlo pod Palmovkou), kde se naopak vrátil ke klasice. V roce 1983 se stal členem souboru Divadla na Vinohradech, kde zazářil v mnoha krásných postavách. Přivedl si ho tam režisér Jan Grossman, který v něm objevil ideálního představitele titulní role pro svoji inscenaci Haškova Švejka. Přesto se mu nepodařilo mezi představiteli hlavních rolí zakotvit natrvalo, na to byla v souboru příliš velká přesila výrazných a populárních osobností. Význam jeho přítomnosti v divadle nespočíval ani tak v herecké práci, jako v jeho společenské činnosti. V roce 1986 převzal předsednictví divadelní organizace KSČ a právě díky němu mohli do souboru přijít kolegové, kteří byli do té doby nepohodlní režimu. Prosazování společensky otevřeného, občanského repertoáru a odmítání dramaturgického diktátu, které se začalo projevovat v druhé polovině osmdesátých let, o to se podle uznávaného dramatika a teatrologa Jana Vedrala přičinil právě Václav Sloup a bez jeho přispění by to nebylo vůbec možné.

Nováci:

Ta… ta… tabák, máš?

Od počátku sedmdesátých let sice pro něj už žádný filmový režisér nenašel další velkou příležitost, přesto točil několikrát ročně a účinkoval v řadě filmů různých žánrů. Z tohoto období stojí jistě za zmínku například jeho prohnaný lokaj Cyril v komediích Svatby pana Voka a Pan Vok odchází, možná si ho vybavíte jako řidiče Čahouna z rodinných dobrodružných snímků Na pytlácké stezce a Za trnkovým keřem. Po roce 1989 spolupráci s filmem omezil, zahrál si ale v řadě televizních inscenací. Ve své filmografii měl více než sto třicet postav a navíc ještě pětatřicet televizních seriálů. Stejně jako stovky kolegů se i on objevil v kontroverzních Třiceti případech majora Zemana a i tentokrát byl jeho koktavý blázen Heinrich z epizody Vyznavači ohně výrazný a nezapomenutelný. Ta… ta… tabák, máš? loudil na Zemanovi cigarety a kolegové si pak z něj prý dlouho kvůli tomu utahovali. Neminul ho ani nekonečný projekt televize Nova Ulice, v němž si zahrál hrobníka Miroslava Bartáka. Před filmovou kamerou stál naposledy v roce 2008 v komedii Dušana Kleina Svatba na bitevním poli.

Na své zdraví kašlal

Ženatý byl pouze jednou, o patnáct let mladší Alena mu porodila dceru Věru, s níž herec zůstal v kontaktu i poté, co se manželství rozpadlo. Od té doby žil sám na pražském Žižkově, léta trpěl těžkou cukrovkou a měl si pravidelně píchat inzulín. Jenže na to nedbal, na své zdraví zapomínal tak dlouho, až bylo málem pozdě. Lékaři na to přišli až poté, co o Vánocích v roce 2010 zkolaboval na návštěvě u dcery, která ho okamžitě odvezla do nemocnice. Lékaři ho sice dostali z nejhoršího, sám už ale zůstat nemohl, a tak mu Věra zařídila pobyt v domově seniorů v Libochovicích.  Zprvu se mu tam sice nechtělo, pak ale byl spokojený. Hlavně prý díky sestřičkám, které o něj láskyplně pečovaly a o nichž žertoval, že jsou jeho harém. Už sice špatně slyšel, humor ho ale do poslední chvíle nepřešel. Zemřel 20. července 2014 v Libochovicích, bylo mu sedmdesát osm let.

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská