Odtahovka se může pěkně prodražit, když ji město bude muset použít při blokovém čištění
22.05.2018
Foto: Facebook
Popisek: Kolik stojí odtahovka při blokovém čištění
Přeparkovat své auto před blokovým čištěním zapomíná stále více Pražanů. Meziročně počet odstraněných vozidel v rámci blokového čištění narostl o více než třetinu. Tento narůstající trend pokračuje i letos. Jedním z důvodů je to, že vozidla odstraněná na základě zákona č. 13 / 1997 musí být po uplynutí důvodu odtahu vrácena zpět na komunikaci, tedy na původní místo.
Ze zákona 7 dní před dnem čištění je oblast, kde se plánuje blokové čištění označena přenosnými dopravními značkami. Na nich je vyznačeno, kdy bude blokové čištění prováděno. V tuto dobu je v této oblasti zákaz zastavení a stání, z čehož plyne, že auta musíme přeparkovat někam, kde je to dovoleno. Když to neuděláme, pak přijde ke slovu odtahová služba. Ta, opět na základě zákona, provede nucený odtah. To znamená, že auto naloží na odtahové vozidlo a po pominutí důvodu, tedy vyčištění ulice, ho zase vrátí na místo, odkud bylo odstraněno.
Odtahovka auto odtáhne, ale zase přitáhne
„Snahou je vrátit vždy vozidlo přesně na místo, kde stálo. V některých případech to není možné, a tak nám zákon umožňuje ho vrátit na místo, které je na viditelném místě z místa, odkud bylo odstraněno,“ popisuje Libor Kousal, náměstek Správy služeb hl. m. Prahy, která odtahy v rámci hlavního města zajišťuje. To znamená, že auto zpravidla najdeme tam, kde jsme ho nechali. Jediné, co nás varuje, že s autem něco dělo je lísteček za stěračem, pakliže nám ho nějaký nenechavec nesebral.
Ale nemusí se to vyplatit
Řada řidičů tedy velmi často spoléhá na to, že se vlastně nic nestane. Ráno odejdou a auto stojí na svém místě, odpoledne se vrátí a auto je stále na svém místě. Překvapení nastane, až když přijde faktura. Řidič totiž nedostane pokutu za porušení zákazu zastavení a stání, ale majitel vozidla musí zaplatit jen fakturu za odtah. Ta v lepším případě činí 1 300 korun (technický úkon), v horším 4 050 korun, v případě zpětného odtahu. To určuje sazebník schválený Radou hl. m. Prahy v únoru roku 2013.
Takže v každém případě doporučujeme nespoléhat nato, že se zdánlivě nic nestalo, ale řídit se vždy dopravním značením.
Vložil: Štěpán Cháb