Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Kurt, nebo Jan? Národnostní guláš byl všude na škodu a smrt měl celý život v patách. Tajnosti slavných

25.04.2018
Kurt, nebo Jan? Národnostní guláš byl všude na škodu a smrt měl celý život v patách. Tajnosti slavných

Foto: repro/ČT

Popisek: Jan Pohan v seriálu Třicet případů majora Zemana

Takový osudový galimatyáš by nejlepší scenárista sotva vymyslel. Pro Čechy byl fašista, pro Němce česká svině… a esesák kvůli němu zachraňoval před kulkou českého podplukovníka. Navíc ani s válkou jeho těžké zkoušky zdaleka neskončily.

Jestli se pohádková Smrt mohla opravdu stát něčí kmotřičkou, pak byl jejím vyvoleným majitel sametového barytonu a urostlý chlap, který jakoby se pro uniformu narodil, ať již ztvárnil policisty různých šarží či vojáky a velitele rozličných armád. Ani ve filmografii Jana Pohana nechybí kontroverzní seriál Třicet případů majora Zemana, v němž si zahrál hned třikrát. Nejprve v desáté epizodě Josefa Babického, ve dvanácté se mihl jako šéf sodovkárny a až v dvacáté osmé, nazvané Rukojmí v Bella Vista, se zapsal do paměti diváků jako proradný James Spellman, jenž připravil o život v Jižní Americe národem milovaného saniťáka a později agenta československé kontrarozvědky, majora Jiřího Hradce. Fanoušci nezapomenutelného Tomáše Holého si ho ale spíš pamatují jako hajného Antoše ze šumavské filmové trilogie režiséra Václava Gajera o hajném Strakovi a jeho divokém vnuku Vaškovi. Život pro něj ale napsal tak divoký scénář, že by na něj i ten nejlepší scenárista sotva měl dostatek fantazie.

S Jarmilou Smejkalovou jako vyšetřovatel Janda v roce 1960 v detektivce Bílá spona

S Jarmilou Smejkalovou jako vyšetřovatel Janda v roce 1960 v detektivce Bílá spona

Štěstí ukončily výstřely

Narodil se 7. prosince 1930 jako Kurt Ferdinand Jüstl v Drahovicích u Karlových Varů jako nejmladší ze čtyř dětí. Jeho otec, který měl obchod s látkami, byl Němec, matka Anna Magdalena napůl Angličanka a napůl Češka. V roce 1933 se rodina přestěhovala do Prahy a krátce nato došlo k tragédii, jejíž příčiny a podrobnosti se herec nikdy nedozvěděl. Tatínek zastřelil maminku a potom obrátil zbraň proti sobě. Čtyři nezaopatření sirotci byli dáni k adopci, bohužel ale nikoli pohromadě. Bratr Fritz (Bedřich) se s pěstouny po válce nevyhnul odsunu, takže žil poté v Německu stejně jako sestra Marie. Sestra Markéta se dostala na Moravu a krátce po osvobození zemřela. Nejmladší Kurt zůstal ve starém sirotčinci pod pražským Petřínem a v roce 1935 ho adoptoval český podplukovník František Pohan. Noví rodiče sice po synovi toužili, nakonec ale na něj neměli čas, a tak Kurt nejvíc přilnul k babičce, která byla zřejmě v jeho dětství jediným člověkem, k němuž měl vůbec šanci vytvořit si hlubší citovou vazbu.

S Jaroslavem Marvanem jako nadporučík Lang v kriminálce Na kolejích čeká vrah

S Jiřím Sovákemjako nadporučík Lang v kriminálce Na kolejích čeká vrah

Esesák a podplukovník

Na československé důstojníky měli nacisté během druhé světové války obzvlášť spadeno, takže jejich pozornosti neunikl ani podplukovník František Pohan. V roce 1942 byl souzen v Berlíně říšským soudem, před nímž stanul překvapivě na jeho straně jako svědek voják v uniformě SS Fritz Jüstl. Byl to Kurtův bratr, který se chtěl Pohanovi odvděčit za to, že díky němu našel Kurt v Praze nový domov. Argumentoval tím, že se československý podplukovník ujal v Praze poloněmeckého dítěte, a díky tomu dostal Pohan ‘pouze‘ doživotí. Jenže v návaznosti na berlínský soud padlo ještě další rozhodnutí – když je mladý Pohan poloněmecké dítě, tak z něj uděláme celoněmecké. A tehdy již třináctiletý Jan, pro změnu už zase Kurt, putoval do dětského domova pro německé děti, soustředěné z celého Německa. Tam mu nadávali do ‘českých sviní‘ a neulevilo se mu ani po osvobození. Poté co se v roce 1945 stal definitivně Janem Pohanem a vrátil se k adoptivním rodičům, byl mu pro změnu vyčítán německý původ.

S Radoslavem Brzobohatým jako náčelník kriminálky v televizní detektivce Jiřího Svobody Rubikova kostka

S Radoslavem Brzobohatým jako náčelník kriminálky v televizní detektivce Rubikova kostka

Osudová uniforma

Nejprve se vyučil, pak vystudoval obchodní školu a k herectví se dostal poprvé během základní vojenské služby, když v Litoměřicích uváděl jako konferenciér vystoupení Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého. Poté získal angažmá v zájezdovém Vesnickém divadle a od roku 1960 byl členem hereckého souboru Filmového studia Barrandov. Před kamerou se začal objevovat koncem padesátých let. Poprvé si zahrál v roce 1958 milence nevěrné manželky hlavního hrdiny v psychologickém dramatu Václava Kršky Zde jsou lvi. Pak už většinou oblékal uniformy všeho druhu – policistů, vojáků a důstojníků českých i cizích armád. První důstojnické role ztvárnil ve filmech Bílá spona či Rychlík do Ostravy, podobný typ rolí mu vynesly i slavné filmové projekty Kdo chce zabít Jessii?, Kdyby tisíc klarinetů, Strach, Mezi námi zloději či Skok do tmy, v němž ztělesnil ruského navigátora. Jeho filmografie zahrnuje více než sto šedesát celovečerních filmů a televizních inscenací, mezi nimiž nechybí ani řada zahraničních, v nichž byl obsazován díky své perfektní němčině. A nemohl samozřejmě chybět ani v téměř třech desítkách seriálů, od Sňatků z rozumu přes Chalupáře a Zdivočelou zemi až po kriminální projekt televize Nova Policie Modrava, v němž stanul před kamerou naposledy. V devadesátých letech se stal jedním z nejžádanějších dabérů a v roce 2001 získal Cenu Františka Filipovského za celoživotní mistrovství v dabingu.

Se Soňou Norisovou během natáčení seriálu Policie Modrava

Se Soňou Norisovou během natáčení seriálu Policie Modrava

Dceru nakonec vychoval sám

Štěstí mu nepřálo ani v lásce. Poprvé se oženil velmi mladý, narodil se mu syn Jan, manželství se ale brzy rozpadlo. Harmonickou rodinu mu osud nedopřál ani po druhé svatbě. Jeho manželka byla letuška a měli spolu dceru Kateřinu. Jenže když byly holčičce tři roky, přišla jeho žena o život při letecké havárii v Kanadě a Pohan zůstal na výchovu sám. Měl se co otáčet, naštěstí neměl o práci nouzi, i když se hlavní role v českém projektu nikdy nedočkal. Až v posledních letech si konečně život vychutnával a trávil co nejvíc času na nádherné chalupě na šumavské Kvildě. Koupil ji, poté co propadl kouzlu tamní přírody během natáčení prvního filmu s Tomášem Holým Pod Jezevčí skálou. A na šumavské jaro se těšil i počátkem roku 2015, už se ho ale nedočkal. Zemřel v pátek 13. února 2015, bylo mu osmdesát čtyři let. Jediné, čeho prý litoval, bylo, že nikdy nedostal příležitost zahrát si v divadle. S jeho souhlasem zpracovala Lucie Konášová scénář pro film o klukovi, který nikam nepatřil, ale uměl se porvat se vším, co ho potkalo, a pro Jana Pohana v něm vytvořila postavu učitele němčiny. Těšila se, že mu ho předá jako dárek, převázaný mašlí. Bohužel to ale nestihla. „Odešel pokojně po naplněném životě,“ dodala jeho dcera Kateřina.

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská