Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Odešel jeden z nejvzdělanějších Čechů. Ale nebyla s ním nuda. Tajnosti slavných

19.03.2018
Odešel jeden z nejvzdělanějších Čechů.  Ale nebyla s ním nuda. Tajnosti slavných

Foto: ČT

Popisek: Zdeněk Mahler točil pro ČT

V sobotu zemřel, v požehnaném věku 89 let, známý český spisovatel, scénárista a muzikolog Zdeněk Mahler. Jeho tvůrčí činnost byla nesmírně rozmanitá, psal knihy, divadelní hry a podílel se rovněž na televizních a filmových scénářích, mimo jiné i na legendárním filmu Amadeus Miloše Formana nebo na rakouském televizním seriálu, věnovaném dynastii Straussů. Zvláštní pozornost věnoval tvorbě W. A. Mozarta, Antonína Dvořáka nebo Gustava Mahlera. Mimochodem, on sám byl vzdáleným příbuzným tohoto geniálního skladatele.

Svůj vlastní osud shrnul do vzpomínkové knihy, nazvané „… ale nebyla to nuda“, která výstižně charakterizuje jeho dlouhý a pestrý život.  Využil v ní své deníkové záznamy, které si   soustavně psal dlouhá léta a dokonce si kvůli nim musel pořídit speciální skříň. V šedesátých letech udělal šťastné rozhodnutí, když se rozhodl odejít na tzv. „volnou nohu“. Díky tomu byl sám sobě pánem a mohl si určovat, co chce či nechce dělat.  Pochvaloval si, že si mohl postavy svých příběhů volit svobodně. Klíčem však bylo, že šlo o postavy něčím inspirativní. 

Jen s koňakem

Byl například velkým obdivovatelem Emy Destinnové a napsal scénář k filmu Božská Ema, který tuto legendární operní divu připomněl široké veřejnosti. Je velmi rád, že se nakonec její podobizna ocitla na naší bankovce v hodnotě dvou tisíc korun, což svědčí o mimořádném významu této umělkyně a vlastenky. Svůj skvělý vypravěčský talent předvedl v mnoha televizních pořadech a vystoupeních. V populární talk show Všechnopárty před několika lety vyprávěl právě o Destinnové a publikum přitom řvalo smíchem.  Zároveň si ovšem neopomněl rýpnout do  debilizace současné  kultury.  V dalším rozhovoru pro Český rozhlas si posteskl, že si k televizi sedá s koňakem, aby to přežil. Ostatně, smyslem pro humor byl Zdeněk Mahler pověstný. Vždyť je také podepsaný pod námětem a  scénářem jedné z nejlepších českých komedií vůbec, Svatby jako řemen, kterou režíroval Jiří Krejčík.

 

Tajemství popularity

Tajemství jeho značné popularity vysvětlil v reakci na Mahlerovo úmrtí  hudební skladatel a publicista Lukáš Hurník. Podle něj mají Mahlerovy knihy a pořady  tu velkou cenu, že je napsal spisovatel a nikoliv historik, a proto jsou tak atraktivní. Uměl propojovat historické události a osobnosti velmi kreativním způsobem a často neváhal použít ani fikci. „Dokázal oslovit  lidi každého věku. Byl to moderní mediální člověk, který věděl jak se před kamerou chovat,“ uvedl Lukáš Hurník pro Radiožurnál.

 

Kauza Amadeus

Příkladem toho, jak Mahler kreativně zacházel s fakty, je jeho spolupráce na slavném filmu Miloše Formana Amadeus, v němž je postava údajného Mozartova soka Antonia Salieriho vylíčena v rozporu se skutečností. Je paradoxem, že  právě tak vzdělaný muzikolog, jakým Zdeněk Mahler byl, přiživil světově proslulým filmovým hitem mýtus o tom, že  Salieri Mozarta  otrávil a že on sám byl neúspěšným skladatelem. Přitom se řada jeho oper se s velkým úspěchem hrála na světových operních scénách a oba skladatelé spolupracovali na společných dílech, nemluvě o tom, že  Salieri Mozartovi mnohokrát pomohl. V jednom rozhovoru Zdeněk Mahler  přece jenom zalitoval, že film Amadeus postavil Salieriho do špatného světla.

Vložil: Adéla Hofmanová