Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Královna swingu odešla na vrcholu slávy. Přesto sršela humorem do poslední vteřinky. Tajnosti slavných

16.03.2018
Královna swingu odešla na vrcholu slávy. Přesto sršela humorem do poslední vteřinky. Tajnosti slavných

Foto: ladkakozderkova.cz

Popisek: Laďka Kozderková v roce 1969

Již v patnácti vypadala jako zralá žena s pár kilogramy navíc, mnohonásobně to ale vyvažovala krásnou tváří. Jenže čím víc rozdávala kolem sebe radost, tím náročnější úskalí musela překonávat v soukromí.

K nekorunované královně českého swingu se osud zachoval mimořádně krutě. Již od teenagerských let to sice byl pořádný kus ženské, díky kouzlu osobnosti a nádhernému hlasu ale nikoho ani nenapadlo přemýšlet, jakou že asi musí vybírat konfekční velikost. Právě fyzické proporce přinesly nezapomenutelné Laďce Kozderkové první velké životní zklamání. Odmalička totiž toužila stát se baletkou. Brzy ale bylo všem okolo i jí samotné jasné, že má mnohem větší dispozice spíš k vrhu koulí. Přesto nakonec pevně zakotvila v uměleckém světě, a nebýt železné opony, mohla se stát hvězdou světového formátu. Přezdívka česká Barbra Streisand jí rozhodně náležela právem.

Na klouzačce:

Otec dirigent udával tón. Ve všem

Narodila se 26. června 1949 v Brně v rodině, v níž rázně udával tón tatínek. A nejen ten hudební. Známý skladatel a dirigent Ladislav Kozderka se věnoval hudbě od mládí stejně jako jeho tři bratři. Nejstarší František, zaměstnanec brněnské zbrojovky, uplatňoval svůj sametový baryton jako zpěvák alespoň ve chvílích volna. Richard vystudoval brněnskou konzervatoř a stal se violistou symfonického orchestru. A nejmladší Jiří se stal sólistou opery. Laďčin otec působil léta v brněnském rozhlase jako hudební redaktor, vedl orchestr a skládal. Díky účinkování v pražském Mánesu se také seznámil se svou první ženou Helenou. V roce 1941 se jim narodila dcera Alenka, o čtyři roky později Blanka, a pak ještě nejmladší Ladislava, která mu dělala mimořádným hudebním nadáním největší radost. Již v dětství absolvovala desítky pěveckých soutěží, nikdy se nenechala rozhodit trémou a díky absolutnímu sluchu od ní nikdy nikdo neslyšel jediný falešný tón.

Jarní víra
(ze seriálu Píseň pro Rudolfa III.):

S manželem Vlastimilem Bedrnou

S manželem Vlastimilem Bedrnou

Nápadníky odháněla maminka

Rozhlasoví posluchači ji poprvé uslyšeli v roce 1961. Její hravá písnička Na klouzačce rychle našla své publikum, a tak přibývaly další. Jejich autorem nebyl samozřejmě nikdo jiný než tatínek. První natáčení s orchestrem Gustava Broma si Laďka užívala, zatímco z tatínka lil v režii pot proudem. Už tenkrát suverénně swingovala, takže logicky zamířila po základní škole na brněnskou konzervatoř. již v patnácti letech vypadala spíš na pětadvacet, a tak nikdy neměla nouzi o ctitele. Na natáčení v brněnském rozhlase ji dokonce musela doprovázet maminka, protože ji muzikanti brali jako dospělou a leccos si k ní prý dovolovali. Po maturitě nastoupila na brněnskou JAMU a současně dostala hned několik nabídek na vystupování s velkými orchestry. Odvážně vykročila na dráhu popové zpěvačky a počátkem roku 1968 dostala první nabídku role v muzikálu Gentlemani, v němž si poprvé vyzkoušela žánr, který se později stal její doménou.

Tak už pojď
(ze seriálu Píseň pro Rudolfa III.):

Hlídač hlídal ve dne v noci

Právě v té době se seznámila s trumpetistou Tanečního orchestru Československého rozhlasu Richardem Kubernátem. Tatínek ho znal, a tak ho požádal, aby na jeho dceru dohlédl během tříměsíčního turné po Sovětském svazu. A Richard dohlížel opravdu důsledně… Při návratu se Laďka přivítala s tatínkem a sestrami na letišti větou: „Já vás všechny tak miluju, já čekám miminko.“ V červenci 1968 si osmnáctiletá Laďka vzala svého o čtvrt století staršího ‘hlídače‘ a v únoru 1969 mu porodila dceru Ladu. Manželství ale dlouho nevydrželo, rozvedli se již počátkem sedmdesátých let kvůli Richardově příliš velké lásce k alkoholu a drogové závislosti. Počínající normalizace nebyla pro muzikál právě příznivým obdobím, a tak Laďka zakotvila v Hudebním divadle Karlín. V její práci začalo převládat herectví nad zpěvem a obstát v silné konkurenci nebylo právě snadné, takže se prosazovala jen pozvolna. Jejím jednoznačným úspěchem se stala až v roce 1973 role dohazovačky Tekly v Gogolově Ženitbě, kterou se loučil se svým publikem legendární Oldřich Nový.

Maří Magdaléna:

S Milošem Kopeckým v komedii Zdeňka Podskalského Křtiny

S Milošem Kopeckým v komedii Zdeňka Podskalského Křtiny

Oddaný kamarád z divadla

Přední místo v souboru jí zajistila postava černošky Qeenie v muzikálu Loď komediantů. Když to v písni Já zas jen jeho ráda mám ‘rozbalila‘, legendární Karel Vlach za dirigentským pultíkem uznale pokyvoval hlavou. K této roli se váže i historka, jak se po představení ještě víc načernila, ověsila korálky a náramky, přisedla do auta k Vlastimilu Bedrnovi a nechala se vozit po Praze. Byla tak věrohodná, že policisté, kteří je zastavili, prý stoprocentně uvěřili jeho tvrzení, že veze z letiště opravdovou černošku z Harlemu. Přítel a kolega, kterého poznala během krátkého působení v divadle Rokoko, se stal v roce 1974 jejím druhým manželem a v roce 1976 se jim narodila dcera Vlastimila. Kvůli rodině pak Laďka nabídky na delší zájezdy odmítala a volno trávila nejraději na chatě nedaleko hradu Okoř, kde se scházela celá rodina. Jejich společnou vášní bylo vaření, takže bylo běžné, že Míla a Laďka večer po představení začali vařit. Laďčinými specialitami byly bramboráky a sekaná, kterou pekla na každou premiéru jak ve svém hudebním divadle Karlín, tak v divadle Na Zábradlí, kde byl v angažmá její manžel.

Hello Dolly:

Techtle, nebo mechtle

Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let začala konečně dostávat role, odpovídající jejímu talentu, a stále častěji se objevovala i ve filmu, televizi a rozhlasu. Účinkovala i v seriálech a nezapomenutelné jsou její kreace v různých písničkových parodiích a scénkách. Přímo legendárními se staly třeba Techtle mechtle s Jiřím Lírem z roku 1978, které se s léty proměnily ve skvost české silvestrovské zábavy, jenž nikdy neomrzí. Bylo jí všude plno, do karlínského divadla jezdili diváci z celé republiky především na ni. V roce 1982 zazářila v hlaví roli muzikálu Hello, Dolly! a o rok později ztělesnila jednu z ústředních postav muzikálu Zvonokosy. Obě inscenace byly vyprodány na měsíce dopředu a z repertoáru zmizely až kvůli jejímu předčasnému odchodu.

Techtle mechtle:

Konec na vrcholu slávy

Jakoby si osud chtěl vybrat daň za mimořádný úspěch, došlápl si na ni tím nejkrutějším způsobem přímo na vrcholu slávy. V roce 1984 Laďka onemocněla rakovinou děložního čípku. Zpočátku byla léčba úspěšná, herečka neztrácela optimismus a při ozařování bavila všechny kolem. Trpké zkušenosti se zákeřnou chorobou ale poznamenaly její tvorbu, v interpretaci šansonů se začaly náhle objevovat hlubší a vážnější tóny. Písní „Já už vím“, která zazněla v televizním pořadu Abeceda K+X, se vlastně se svými diváky rozloučila. Počátkem října 1986, kdy byl pořad vysílán, už byla natrvalo v nemocnici. Ještě se několikrát nechala ‘na revers‘odvézt do divadla na představení Zvonokos, roli cikánky Izergil v připravovaném muzikálu Cikáni jdou do nebe už ale nestihla. Zemřela 17. listopadu 1986 v pouhých 37 letech. Při přípravě prvního profilového alba trvala na tom, aby si mohla mezi písničkami povídat se svým přítelem Milošem Kopeckým, vydavatelství ale dlouho váhalo nad neobvyklým formátem, až to nestihlo. Profilové album nezapomenutelné Laďky Kozderkové Já už vím vyšlo až dva roky po její smrti a Miloš Kopecký k němu napsal: „To, co se stalo, nás nesmí rozteskňovat. Řekněme si, že odjela někam k moři a že se jednou vrátí.“

Já už vím:

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská