Konečně pravda o České televizi. Kdo na ní profituje?
03.03.2018
Foto: TV Barrandov
Popisek: Kauzy Jaromíra Soukupa; tentokráte si majitel a mnohonásobný moderátor celkem naběhl na vidle
Jednu věc nelze soukromé televizní stanici Barrandov upřít. I když její svérázný program rozhodně nepatří k nejsledovanějším, vyvolává bezprecedentně největší pozornost. Na mušku si jej berou nejen mediální rady a novináři, ale také imitátoři, kteří s oblibou parodují generálního ředitele a moderátora TV Barrandov Jaromíra Soukupa. Tento týden způsobil další poprask, když další díl svého pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa věnoval fungování a financování České televize.
Jenže, neuplynul ani týden a Rada pro rozhlasové a televizní vysílání již obdržela kvůli Kauzám, věnovaným České televizi, nejméně patnáct stížností. To ovšem není zdaleka poprvé, Rada stížnosti, týkající se právě TV Barrandov, řeší neustále. Je však především její vinou, že přes opakované porušování zákona touto stanicí vůči ní prozatím ještě výrazněji nezasáhla a umožňuje, aby svým vysíláním stále šířila nepravdivé informace.
Televizní fake news
Navíc tentokrát Jaromír Soukup fatálně přestřelil. Více než hodinu a půl trvající kanonáda na adresu České televize obsahovala řadu zcela nepravdivých, v lepším případě nepřesných nebo zavádějících informací. A potvrdila se tak mimo jiné skutečnost, na níž Krajské listy upozorňují stále. Totiž že největším šiřitelem „fake news“ jsou televizní stanice a nikoliv malé, údajně dezinformační servery. Žádné jiné médium nemá na veřejnost tak masový vliv, jako právě televizní kanály.
Kdo na tom profituje?
Tým, který na Kauzách J.S. spolupracoval, hrubě podcenil přípravu a namísto toho, aby zveřejnil ověřená fakta, podstrčil divákům množství dehonestujících útoků. Navíc zjevně nepočítal s tím, že je Česká televize bude průběžně vyvracet na svém Twitteru. Soukup například obvinil jednoho z šéfů České televize Milana Fridricha, že podniká v příbuzné živnosti, jenže ve skutečnosti ji Fridrich ukončil již před deseti lety. Nebo se navážel do skutečnosti, že pod ČT patří společnost Člověk v tísni, která do ní již ale nepatří dávno. ČT upozornila i na zajímavý fakt. Když se Soukup zmiňoval o příjmech ČT za reklamu, zapomněl uvést, že z reklamy na ČT profituje zejména agentura Médea, tedy agentura samotného Jaromíra Soukupa. A co se hospodaření ČT týká, tak ta diváky odkázala na podrobné informace, umístěné na jejím webu, které auditovala renomovaná společnost.
Pomoc právního státu
Česká televize navíc na svém Twitteru uvedla také celkové stanovisko k pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa. V něm uvádí: „Česká televize se nehodlá zapojovat do nedůstojných mediálních přestřelek. Budeme se chovat racionálně a s ohledem na dobrou pověst instituce a jejich zaměstnanců. Využijeme všechny možnosti právního státu k obraně před nepravdivými a manipulativními pomluvami.“
Sliby, chyby
Je ovšem na škodu, že ČT dokáže proti dezinformacím bojovat pouze v případě, že se dotýkají jí samotné. Když jsme na skutečnost, že také veřejnoprávní televize šíří prostřednictvím politiků nepravdivé informace a ptali jsme se, jak je to možné a co proti tomu hodlá dělat, odpovědi jsme se nedočkali. Kdyby proti těmto způsobům ČT sama, třeba i s pomocí Rady pro rozhlasové a televizní rady bojovala důsledněji, nemusela by se sama stát jejich obětí. Vždyť pro početné zázemí, jímž disponuje, není nic jednoduššího, než na twitterovém účtu vyvracet i další lži, které zazní v jejím vysílání. Třeba při předvolebních kampaních. Jen tak mimochodem, vláda, která byla na obrazovkách ČT neustále prezentována jako údajně nejúspěšnější, nesplnila desítky důležitých slibů. Je hodně smutné, že tak důležitou práci ve prospěch veřejnosti, musí vykonávat nezávislé, soukromé weby.
Vložil: Adéla Hofmanová