Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Vojta Dyk jako svůdník zklamal. Táňa Vilhelmová triviální románek nezachránila

15.02.2018
Vojta Dyk jako svůdník zklamal. Táňa Vilhelmová triviální románek nezachránila

Foto: ČT

Popisek: Vojta Dyk v Dívce za zrcadlem

Málokterý televizní film byl očekáván s takovým napětím jako nový snímek režisérky Andrey Sedláčkové Dívka za zrcadlem. Stal se totiž dalším, již pátým pokračováním volného cyklu o jejím alter ego, Renatě Soukupové. Z celé série však je však nejméně přesvědčivý. Kritici se shodují, že autorka se stále točí v bludném kruhu, diváky zase zklamal Vojtěch Dyk v jedné z hlavních rolí.

Nezasvěcení jedinci  by mohli filmy a romány Andrey Sedláčkové považovat za inteligentnější verzi červené knihovny. Ne každý totiž ví, že příběhy, o nichž píše, či natáčí filmy, skutečně prožila a jsou tak její největší inspirací. Příkladem jsou její zážitky z emigrace do Francie, v níž zakusila skutečně perné chvíle.  Atraktivní, rozmazlená princezna, toužící  stát se filmařkou,  musela v Paříži zpočátku vykonávat podřadné práce, aby se uživila. Azyl získala přesně v den, kdy  vypukla listopadová revoluce a  ona se nemohla vrátit domů. A když se jí to konečně podařilo, doma se setkala s velmi negativními reakcemi bývalých spolužáků. Toto dramatické období svého života zachytila ve filmu  Můj otec a ostatní muži.

 

Životní paradox

A právě postava jejího otce, společně s hlavní hrdinkou Renatou Soukupovou, celé autobiografické sérii dominuje. Teprve v době emigrace se totiž dozvěděla šokující zprávu, že působil u StB a že pracoval jako elitní špión, aniž o tom měla léta potuchy. S tímto mimořádně bolestným traumatem se  postupně vyrovnává v Opravdová lásce,  v Krásném čase a konečně i v Dívce za zrcadlem. Největším paradoxem autorčina života je, že zatímco utekla před komunistickým režimem,  nejdůležitější muž jejího života byl jedním z jeho aktérů.  Jakkoliv jde o zápletku zajímavou a napínavou, opakovat ji  znovu a znovu již nic nového nepřináší. Když v předchozím snímku nechala otce zemřít, byl to nejlepší možný konec, tím spíše, že jej velmi přesvědčivě hrál Ladislav Mrkvička. 

Špion, nebo sňatkový podvodník?

Vzkříšení této postavy v Dívce za zrcadlem s pomocí Vojtěcha Dyka (často připomínajícího více než špióna komunistické rozvědky sňatkového podvodníka), bylo dost nešťastným rozhodnutím. Sama autorka se tak vystavuje podezření, že  natáčí nové a nové „alibi“, v němž se snaží  minulost svého nejbližšího příbuzného ospravedlnit. A také alibi pro sebe sama. Prozíravě totiž do scénáře napsala dialogy, v nichž  Renata, společně se svým dalším osudovým mužem, disidentem Ivanem (Oldřich Kaiser), řeší, zda toto téma minulosti dnes bude ještě někoho zajímat.

Zájmem diváků byla nejspíše nakonec  zklamaná. Zatímco se v rozhovoru pro ČT nechala slyšet, že by se jí líbilo, kdyby  televizní premiéru Dívky za zrcadlem  sledoval alespoň jeden a půl milion diváků, nakonec si ji pustilo pouze  906 tisíc z nich.  Nedělnímu večeru kralovala premiéra dalšího dílu kriminálky Dáma a král v televizi  Nova. 

Triviální románek

Na rozdíl od prvních dílů celé série působí Dívka za zrcadlem příliš vykalkulovaně a spíše evokuje  romantické komedie o ženách v pokušení s banálními milostnými trojúhelníky a zbytečnými  erotickými scénami. Škoda, že se Andrea Sedláčková nedržela zásady, že se má v nejlepším přestat.  Zbytečně se vystavila zlomyslným reakcím, že její nový film je triviálním románkem,  natočeným především proto, aby měli jeho aktéři na složenky. Nebo kritice některých rozčilených diváků, že v ČT vznikl další počin, který  splachuje do WC jejich povinné televizní poplatky.

Vložil: Adéla Hofmanová