Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

To je nejhůř placená filmová profese. Scenáristka veleúspěšné Marie Terezie o zákulisí

06.02.2018
To je nejhůř placená filmová profese. Scenáristka veleúspěšné Marie Terezie o zákulisí

Foto: ČT

Popisek: Mirka Zlatníková s Františkem Lotrinským - Vojtou Kotkem

EXKLUZIVNĚ Pozoruhodný scénář k televiznímu filmu Marie Terezie napsala Mirka Zlatníková, novinářka, editorka a šéfredaktorka, která je spjatá s několika významnými ženskými časopisy. Možná právě pro to pojala Marii Terezii hlavně jako love story, nikoliv jako zaprášený výsek z historie. A možná právě proto měl film takový úspěch…

Marii Terezii mnozí z nás vnímají jako kohosi velmi tradičního, někoho, kdo sice zmodernizoval vzdělávací systém, ale kdo lpěl spíše na starých pořádcích. Pro Mirku Zlatníkovou je to ale moderní žena: „Dokázala si na svou stranu získat ´voliče´, přestože žádné neměla, pochopitelně. Její poddaní ji milovali a věřili jí. Byla vynikající herečka. Historici se shodují, že její projev před uherským sněmem nebyl žádný výbuch zoufalství, ale vykalkulované herecké vystoupení. Používala moderní diplomatické postupy, nenechávala se strhnout emocemi,“ konstatovala pro Krajské Listy.cz Mirka Zlatníková. 

Střední část jejího života mě nebavila

Film Marie Terezie zobrazuje úsek ze života panovnice, kdy je ještě mladá, štíhlá a krásná. Mirka Zlatníková zvolila tento úsek schválně: „Psala jsem ho zhruba rok a půl. Když jsem dostala možnost její příběh zpracovat, bylo mi od počátku jasné, o čem psát nechci: O tlusté paní, co dělala reformy, zavedla povinnou školní docházku a založila mravnostní policii. Střední část jejího života by mě moc nebavila, konec jejího života nebyl zas příliš lákavý pro televizi, takže jsem začala hledat nějaký vyprávěcí klíč k počátku jejího panování.“ 

Jak se píší scénáře?

Pro Mirku Zlatníkovou byla Marie Terezie druhým scenáristickým počinem, nejprve napsala spolu s kolegou Radkem Bajgarem Teorii tygra, ještě před tím vytvořila scénář k seriálu Dokonalý svět, který popisoval prostředí jí blízké, vydavatelství módních časopisů. Uživit se psaním scénářů není zdaleka snadné. „Scénáře můžete psát dvojím způsobem: Buď tak, že ho napíšete a pak nabízíte na trhu. V tom případě se stáváte loutkou: To, že vám za něj někdo zaplatí slušné peníze, se rovná šanci na výhru v loterii.  Druhá možnost je, že scénář píšete jako zakázku pro konkrétního producenta. To je fér hra: Na začátku se s ním domluvíte, co a za kolik jste ochotni napsat. Já, protože v tomto okamžiku pracuju se skvělým producentem, si nemám důvod stěžovat. Moje podmínky jsou velmi dobré. Pravdou ovšem je, že v Česku je scenáristika v přepočtu peněz na hodinu nejhůře placenou filmovou profesí. Daleko za zvukaři, osvětlovači, vlásenkáři, klapkami, asistentkami, řidiči….  To je strašná anomálie.“ 

Budou další díly Marie Terezie?

Nicméně zdá se, že další práce na scénáři je pro Mirku Zlatníkovou na spadnutí: „Hned po realizaci jsme začali uvažovat o dalším koprodukčním projektu, opět historickém,“ uvedla. Ačkoliv se mnoho diváků bouřilo, že příběh Marie Terezie skončil v nejlepším, na další pokračování to spíše nevypadá, i když… „Do plynulého pokračování Marie Terezie se pouštět nebudeme, z důvodu, který jsem už říkala. Přesto jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že bychom se k ní přece jen nějakým způsobem vrátili.“

 

Každá z nás by si měla nechat svoje jméno

Mirka Zlatníková je novinářka, která se může pochlubit, že má na své povolání „papír“, vystudovala žurnalistiku. V roce 2000 se jí podařilo vrhnout na trh časopis Marianne, který byl čistě originálním českým časopisem. Tři roky tento časopis také vedla. Médiím zůstává věrná doposud. Působila také jako šéfredaktorka Elle, ředitelka redakcí vydavatelství Hachette Filipacchi, spolu s kolegyní z založila vlastní vydavatelství Easy Publishing, které později zakoupilo vydavatelství Astrosat (nyní Vltava Labe Press), včetně jejího „dítěte“ magazínu Kondice.

 

Zmiňovaných úspěchů se jí podařilo dobýt ještě pod jménem Mirka Vopavová. Před časem se ale po rozvodu vrátila ke svému dívčímu jménu, což svým čtenářkám ozřejmila: „Svatba je krásná věc, přesto si myslím, že by si každá z nás měla nechat svoje jméno. Když ztratíte svoje rodné jméno a časem sama sebe, ztratí i váš manžel holku, kterou miloval. Na počest tomuto zjištění jsem si vzala zpátky svoje jméno. Jmenuju se a už vždycky se budu jmenovat Mirka Zlatníková.“ 

Vložil: Michaela Špačková