Začínal jako bigbíťák a holky okouzloval mušketýrskou vizáží. Ta mu vydržela, i když… Tajnosti slavných
05.02.2018
Foto: repro/Supraphon
Popisek: Jiří Helekal
AUDIO/VIDEO …výrazně sice změnila barvu, ale i Dumasovi mušketýři, kteří byli ve skutečnosti čtyři, postupně stárli. Přesto našli svoji ‘parketu‘ stejně jako někdejší hvězda legendárního divadla Semafor.
V podstatě je vyučený muzikant, právě proto prý umí tak dobře krást písničky – tvrdí o sobě s nadsázkou zpěvák, skladatel, všestranný hudebník a příležitostný herec Jiří Helekal. Dost totiž přehání. Na kontě má nejen celou řadu úspěšných písniček, které stvořil pro sebe, ale skládal i pro další interprety, mimo jiné i pro Evu Pilarovou, Věru Martinovou či Ivetu Bartošovou. V mládí získával srdce fanynek nejen muzikou, ale také nádhernými vlasy a vždy perfektně upravenými vousy a podmanivým pohledem. Ten mu zůstal, mužná ozdoba zbělela, přesto zůstal snad nejdokonalejším českým mušketýrem vůbec. Tuto vizáž ale naplno zužitkoval až po letech, kdy mu producenti muzikálu Tři mušketýři Michal David a Oldřich Lichtenberg svěřili roli Porthose.
Mávám vám:
Sourozence zabila žloutenka
Narodil se 13. února 1947 v Praze a měl o tři roky staršího bratra, který ale zemřel v pouhých třiapadesáti letech na rakovinu. Po něm ještě maminka porodila o tři roky později dvojčata, jenže se narodila se žloutenkou a tenkrát se s ní ještě lékaři nedokázali vypořádat. „Možná to takhle dopadlo dobře, protože kdyby žrali jako já, tak nás matka neuživila,“ povzdychl si před časem v talk show F. R. Čecha pro Český rozhlas Dvojka. Nezřízený apetit byl jedním z darů, které dostal do vínku od Matky přírody. Zatímco věrný kamarád Čech si dal na zájezdu guláš a dva rohlíky, Jirka spořádal porce dvě a k tomu pečiva celou hromadu – a jeho postavu to nikdy nepoznamenalo.
Král:
Místo Čecha rozšlapal skříňku
Stejně tak byl mimořádně temperamentní, když ho ale popadl vztek, nikdy to neodnesl protivník, ale vyřádil se raději jinak. „Místo abys mi jednu natáhl, tak jsi zdemoloval železnou šatní skříňku. Úplně jsi ji rozšlapal. A kytaristi Kališ s Reinerem na to koukali a říkali: Člověče, představ si, kdyby jednou nešel na tu skříňku, ale na tebe…“ zavzpomínal Čech. A Jiří na to konto přiznal, že třeba minutu mlátil vztekle do polštáře, když mu něco při cvičení nešlo, a pak zase mohl v klidu pokračovat. „Ale na starý kolena jsem se už zklidnil,“ dodal.
Je krásné pro lásku žít
(s Janou Robbovou):
Mexický zloděj před oběšením
Už ve škole začínal s dixielandem a díky nespornému hudebnímu talentu by přijat na pražskou konzervatoř, kde hrál především na housle, a pak ještě dva roky na violoncello. Dokáže ale bravurně zahrát prakticky na cokoli, skvěle umí na kytaru, klavír, flétnu, banjo, basu, akordeon… Přesto ho ze školy vyhodili, a tak si musel odkroutit dva roky na vojně. Začínal jako bigbeatový muzikant již v roce 1963 se skupinou Komety, v době, kdy v ní hráli Vladimír Mišík, Radim Hladík i nezapomenutelný bubeník Miroslav Žižka. První profesionální angažmá mu nabídli v roce 1968 Shut Up Františka Ringo Čecha a kamarád František ho vzal jednoho dne s sebou i do divadla Semafor. Zpočátku ale žádný extra dojem neudělal. „Byl jsem řepák z lesa a tam byli všichni trošku do intelektuálna. A když mě viděl pan Balcar, říkal: Ten pan Helekal vypadá jako mexickej zloděj před oběšením.“
Zítra ráno:
Vystřihne klidně i menuet
Konzervatoř nakonec dokončil, úspěšně vystudoval skladbu i aranžování. „Jsem v podstatě vyučený skladatel, a proto tak dobře umím krást písničky,“ říká s nadsázkou. „Napíšu i třeba menuet, kdyby na to přišlo…“ Externí skupina divadla Semafor Shut Up si předurčila rovněž samostatnou zájezdovou činnost, kterou zahájila 27. ledna 1969 v Ostravě uvedením pořadu The Shut Up Present George King Helekal. Přízvisko král zvolil Čech pro Helekala po vzoru ‘tygra z Walesu‘ Toma Jonese, z jehož repertoáru Jiří s oblibou čerpal, a vystavoval tak na odiv podobnou barvu hlasu i jeho nadprůměrný rozsah. S Jonesovou převzatou skladbou I‘ll Never Fall In Love Again, s českým textem Jiřího Grossmanna Mávám vám, také v roce 1969 debutoval na singlu Supraphonu.
Láska č. 1:
Prý mu chyběla koncepce
Lépe než při koncertech se mu dařilo v představeních divadla Semafor, v nichž mohl uplatnit i svůj komediální talent. Po spojení s doprovodnou skupinou Proměny v roce 1973 ho ale pohltil střední proud s na tehdejší poměry četnými výjezdy do sousedních zemí a veřejností sledovanými písničkovými festivaly, ale i bezkoncepčností a roztěkaností. A právě to bylo podle hudebních kritiků důvodem, proč mu vyšlo debutové album, nazvané jednoduše 18, až v roce 1981. Na velkých akcích bylo nejúspěšnější jeho účinkování na Děčínské kotvě v roce 1980, kdy obsadil v hlavní soutěži třetí místo. V osmdesátých letech začal spolupracovat především se skupinou Maximum Petra Hanniga a častěji také skládal pro pěvecké kolegy.
Osmnáct:
Miss ekonomia
Kamarád František Ringo Čech mu vlastně vybal i ženu jeho života – v Bratislavě ho totiž kdysi upozornil na krásnou Miss ekonomia Zdeňku. Jiří na něj dal a opravdu za ní šel. „V Praze jsme si dali první rande, kde jsem jí tvrdil, že vůbec nepiju. To jsem měl v sobě asi sedm piv z nervozity…“ přiznal. „Vzali jsme se za půl roku. Já jsem tak neuvěřitelně zahořel, mám ji dodneška.“ Před čtyřmi lety společně zvládli i její boj s rakovinou prsu. Pomoci jí nemohl, od toho byli lékaři, tak ji alespoň vozil na všechna vyšetření, snažil se být oporou a dělat jí radost. „Ona je borec. My jsme byli zdrcený, ale ona nás povzbuzovala. Říkal jsem si: Kdo by mě buzeroval, že jsem špatně odhodil fusekle a nesundal na záchodě prkýnko?“ Prozradil poté deníku Blesk.
Kde jsou dívky:
Vilmin šarmantní milenec
V posledních letech se Jiří Helekal významně uplatnil v muzikálech, kromě již zmíněných Tří mušketýrů ztvárnil například Caesara v Kleopatře, otce hlavní hrdinky v Angelice či zpěváka v populárním retro projektu ze šedesátých let minulého století Rebelové. Hraje v Čechově prozatímním divadle a s dcerami Anetou a Kateřinou vystupuje pod hlavičkou skupiny Helekaly family. Tu a tam se objeví i před filmovou kamerou, naposledy v roce 2010 coby Vilmin milenec v úspěšné hořké komedii režiséra Jiřího Vejdělka Ženy v pokušení. A samozřejmě dál produkuje a skládá. Před třemi lety dokonce začal učit na konzervatoři zpěv a interpretaci. „Ale studentům jsem zakázal říkat mi pane profesore,“ dodává.

Vložil: Adina Janovská