Lidé médiím nevěří. Matador české žurnalistiky o tom, co sám za ta léta zažil
08.02.2018
Foto: Twitter
Popisek: Michal Klíma je synem slavného spisovatele Ivana Klímy.
V médiích od roku 1990, matador české žurnalistiky, bývalý generální ředitel mediálního domu Vltava Labe Media a.s., který nyní vlastní Penta Investmens. Hned po revoluci se chopil vedení Lidových novin... Michal Klíma. Kdo jiný by mohl opravdu zasvěceně promluvit o tom, co nám tu vzniká, když premiér země vlastní největší mediální vydavatelství. Jak by to mělo být a jak to je s Andrejem Babišem a jeho PR ve formě denního tisku a televizí?
„Pro mě je přijatelné i to, aby politik vlastnil noviny. Jen ty noviny musí jasně deklarovat, že hájí zájmy tohoto politika a ne se tvářit nezávisle,“ řekl Michal Klíma pro server Hlídací pes a přiznal, že nejlepší období pro české noviny bylo, když byly vlastněné zahraničními investory. „Nejlepší období českých médií bylo, když byly součástí zahraničních koncernů. Protože na jedné straně u nich byla znalost řemesla, odvětví a na druhé straně neměly žádnou vazbu na českou ekonomiku. Nebyly žádné jiné zájmy, které by tak či onak majitele vedly k tomu, aby nějakým způsobem ovlivňoval obsah.“
Když Bakala koupil Ekonomii...
Když Zdeněk Bakala koupil vydavatelský dům Ekonomia, byl Michal Klíma jejím šéfem. A protože Ekonomia se zaměřuje hlavně na téma ekonomiky, vznikl s novým majitelem problém. Zdeněk Bakala se totiž angažoval, a stále angažuje, v investicích na trhu. A právě o tom tituly Ekonomie musí psát. Jak se s tím Michal Klíma popasoval? „Přijali jsme zásadu – která se v Economii dodnes dodržuje – že je zapotřebí u každého článku, který se nějakým způsobem dotýká podnikání našeho majitele, tuto věc explicitně uvést. To znamená v každém článku, který se dotýká přímo Bakaly nebo oborů, ve kterých podniká a ve kterých tudíž byla redakce v konfliktu zájmů, se tento konflikt zájmů deklaruje v článku nebo pod článkem,“ prozradil v rozhovoru pro server Hlídací pes.
Jak psát o majiteli média?
Pro samotné redaktory musí být těžké psát o vlastníkovi novin. Když o něm napíší oslavně, jsou obviněni z úplatnosti, submisivity, když o něm napíší negativně, ohrožují svou práci, když o něm napíší neslaně nemastně, jsou za špatné reportéry. V rozhovoru pro server Hlídací pes to Michal Klíma shrnul na vlastním příkladu: „V případě Economie a pana Bakaly byla výhoda, že toho byznysu tolik neměl. A v případě Penty zase Deník nejsou ekonomické noviny, takže o byznysu se v něm tolik nepíše. Ale faktem je, že tento problém existuje a nedá se mu vyhnout. Podle mě je receptem pluralita médií. Nemůžeme očekávat, že všechna média budou mít ve všem stejný názor, stejný pohled na věc."
Strach z Babiše
Ale problémem současnosti je Andrej Babiš. On není jen majitelem média. On je velmi mocným oligarchou a zároveň vrcholným politikem. Podle Klímy má Babiš jako politik a oligarcha velký vliv i na konkurenci nebo inzerenty. Inzerenti mohou mít strach u Babiše inzerovat. Nebo u Babiše neinzerovat a inzerovat v jiných médiích. Toho lze zneužít, myslí si Michal Klíma.
Za zásadní považuje Michal Klíma v dnešní době veřejnoprávní média. „Považuji roli veřejnoprávních médií v této situaci za mnohem důležitější než kdykoliv v posledních třech dekádách. A velmi příjemným překvapením je pro mě fungování ČT pod Petrem Dvořákem. Přišel z komerční televize a byly obavy, že nebude příliš nakloněný nezávislosti v publicistice. Podle mě pod jeho vedením funguje televize v tomto směru velmi dobře. ČT a ČRo nesmí útokům, kterým čelí, podlehnout,“ řekl pro server Hlídací pes.
Zpochybňování důvěryhodnosti médií
Miloš Zeman, Andrej Babiš nebo Tomio Okamura rádi znevěrohodňují média. Obviňují je z podjatosti, lživosti, manipulace, odmítají s určitými redaktory komunikovat. Podle Michala Klímy, jak prozradil serveru Hlídací pes, to není až takový problém. Jelikož politici mají k médiím dvojaký vztah. Na jedné straně je potřebují, aby o nich bylo slyšet, ale zároveň jsou jim na přítěž, protože o nich říkají i to, co se politikům nehodí do krámu. Za daleko větší problém Michal Klíma považuje nedůvěru čtenářů.
„V dnešní době je nejpodstatnější posilovat důvěru čtenářů v média. Posilovat důvěru u konkrétního média a posilovat důvěru obecně v média. A to se nedá dělat jinak než kvalitním, důvěryhodným obsahem, který média vytvářejí,“ řekl v rozhovoru pro server Hlídací pes Michal Klíma a pokračoval: „Zásadní je důvěra lidí a ta se nevytváří 1 : 1 k tomu, co řeknou politici. Lidé politikům nevěří. Nejde to zjednodušit ve smyslu: nedůvěra v média je důsledkem jejich zpochybňování ze strany politiků. Nedůvěra v média je výsledkem celé řady aspektů, mezi kterými je třeba nedostatek profesionality na straně médií.“
Hlavní je, udržet si veřejnoprávní médium
„Na začátku 90. let existovala představa, že média jsou nezávislá a že všichni mají stejný pohled na věc. Ale tak to není. Je správné, když existují média pravicová, levicová, liberální, konzervativní. A pokud někdo chce, může si různé názory porovnat. A každé médium si může získat důvěru u svých čtenářů. I když patří oligarchovi. Záleží na tom, jak oligarcha do obsahu zasahuje. V dnešní době je nicméně strašně důležité, aby existovala média, která nepatří oligarchům, která jsou nezávislá z principu,“ končí rozhovor pro server Hlídací pes skepticky Michal Klíma.
Vložil: Štěpán Cháb