Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Říkali jí česká Sophia Loren a chlapy musela odhánět. Jenže tak dlouho vybírala, až přebrala. Tajnosti slavných

30.01.2018
Říkali jí česká Sophia Loren a chlapy musela odhánět. Jenže tak dlouho vybírala, až přebrala. Tajnosti slavných

Foto: repro/ČT

Popisek: Marie Drahokoupilová v roce 1971, v krimikomedii Štěpána Skalského Touha Sherlocka Holmese

Zástupy mužů jí ležely u nohou, ženy pro změnu obdivovaly její eleganci a šarm. Lásku nakonec našla za železnou oponou, štěstí jí ale nepřinesla a zdálo se, že nejspíš zůstane do smrti sama. V poslední době se ale přece jen začalo blýskat na lepší časy.

Pro své půvaby bývala velmi často srovnávána s jednou z nejslavnějších italských filmových hvězd Sophií Loren. Ta česká ale měla ještě něco navíc – díky ní konečně stanula na tuzemských jevištích a před kamerami nefalšovaná femme fatale. Záhadný úsměv, jakoby tajuplný a neustále mírně zastřený pohled velkých čokoládových očí, bezchybné křivky a perfektní umění konverzace učinily z Marie Drahokoupilové ideální představitelku luxusních milenek či tajemných a nebezpečných žen. Pro někoho představovala idol krásy, elegance, inteligence a duchaplnosti, pro jiné ohrožení. Lhostejná ale nebyla nikomu.

Za všechno může Forman

Narodila se 12. června 1941 v Praze, jako jediná dcera významného stavebního inženýra, a podle jejích vlastních slov jí rodiče navzdory mimořádně pohnuté době dokázali dopřát přímo přepychové dětství. Lásku k divadlu a herectví v ní probudila maminka, která bývala v mládí nadšenou ochotnicí a mimo jiné se velmi dobře znala s Jiřím Plachým a Hanušem Theinem. Marie již od druhé třídy recitovala básničky, hrála v divadelním kroužku a stala se členkou Dismanova dětského rozhlasového souboru. Ke své první filmové roli se dostala úplnou náhodou, během studia na gymnáziu v v pražské Kubelíkově ulici si zahrála v roce 1957 první malou roli v komedii Ivo Nováka Štěňata, na jejímž scénáři se podílel i tenkrát teprve začínající Miloš Forman. A o jejím dalším osudu bylo rozhodnuto. Podala si přihlášku na DAMU, přestože byl tatínek proti. Jeho návrh studovat medicínu brala jako z nouze ctnost, kdyby ji na herectví nepřijali. Jenže přijali. Jejími profesory byli Vlasta Fabianová, Vítězslav Vejražka či Luboš Pistorius, spolužáky například Iva Janžurová či Miroslav Nohýnek. A absolventským představením se stala hra 12, kterou pro její ročník napsal dramatik Pavel Kohout takříkajíc na tělo.

Nádherná femme fatale

Po absolutoriu v roce 1963 dostala umístěnku do divadla v Karlových Varech, opravdu hrát ale začala až v oblastním divadle v Kolíně, na jehož jevišti strávila dvě sezóny. Středočeské město s jedinou divadelní scénou jí ale bylo malé. Odmalička byla zvyklá na bohatou kulturní nabídku i profesionální možnosti hlavního města, a tak využila první příležitosti, která se naskytla, jenom aby se konečně dostala zpátky. Angažmá získala v libeňském divadle S. K. Neumanna, dnešním Divadle Pod Palmovkou, v jehož souboru zůstala až do svého odchodu z republiky v roce 1980. Současně začala od roku 1966 spolupracovat i s Československou televizí, pro niž vytvořila několik desítek postav. Do povědomí diváků se zapsala již v roce 1969 díky postavě Lenky Stříbrné v psychologickém dramatu Václava Gajera Flirt se slečnou Stříbrnou, podle knihy Josefa Škvoreckého Lvíče. Šla z role do role, muži kolem ní kroužili jako vosy. Okouzlila prý i nejednoho kolegu a režiséra, které a nakolik, to si nechává pro sebe. Jisté je pouze, že jejími partnery byli nějaký čas básník, spisovatel a dramatik Pavel Kohout a populární psycholog a sexuolog Miroslav Plzák. Krásná Marie si ale dávala načas. Až na prahu čtyřicítky dala konečně přednost lásce. Jenže…

Osudový festival

Radikální změnu přinesl do jejího života muž, s nímž se seznámila na filmovém festivalu v Karlových Varech – rakouský obchodní zástupce Ervin Neuhart. Tentokrát se opravdu zamilovala, v roce 1980 se za něj provdala a následovala ho do Vídně. Z divadla oficiálně odešla na volnou nohu, což v reálu znamenalo, že si užívala poklidného života reprezentativní manželky v domácnosti. K herectví se vracela spíš výjimečně, koneckonců většině režisérů se nejspíš ani nechtělo pálit si prsty a provokovat 'umělecký' dohled kvůli spolupráci herečkou, která měla trvalé bydliště za železnou oponou, i kdyby byla sebelepší. Z televize tudíž Marie zmizela úplně a léta jsme ji neviděli ani na jevišti či ve filmu. Další radikální zvrat nastal v jejím životě až počátkem devadesátých let. Rozpadlo se jí manželství, následoval rozvod a návrat do vlasti. Jenže se vracela už do jiného státu a jiné situace na filmovém a televizním trhu. Někdejší vazby byly zpřetrhány, a přestože se postupně začala znovu objevovat na obrazovce v malých rolích, na velkolepý comeback slečny Stříbrné nikdy nedošlo. A paní Marie otevřeně přiznává, že o něj ani příliš neusilovala. Neměla to totiž ani zapotřebí.

Utajený partner

I když jí umělecký svět neskládal k nohám lukrativní nabídky, nic jí v rodné Praze nescházelo. Díky majetkovému vyrovnání po rozvodu nemusela řešit existenční problémy, dokonce měla i kde hlavu složit – prostě se vrátila do bytu po rodičích na pražských Vinohradech. V roce 1993 se objevila ve snímku Ples upírů, o tři roky později v Králi Ubu a naposledy se podílela v roce 2012 na seriálu České televize Život je ples, v němž propůjčila hlas Žofii Zvonkové. Pak ji ale stále více trápily zdravotní problémy, podle přátel jí lékaři zjistili již po návratu do Čech svalovou atrofii, která se postupně zhoršovala. A tak si paní Madla, jak jí všichni říkají, začala raději užívat poklidného života důchodkyně a občas vyrazí za kamarády do Vídně. O svém bývalém manželovi prý ale nic neví. „Kapitola se uzavřela,“ prohlásila. Žije sice sama, loni na jaře ale přiznala, že má přítele, s nímž tráví spoustu času a je jim spolu dobře, i když nesdílejí jednu střechu nad hlavou. Prý jde o velmi známou osobnost, takže nejspíš právě proto nezapomenutelná česká femme fatale jeho identitu důsledně tají.

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská