Měli nechat svlíknout Halinu! V kinech je nový český film. Je to zoufalost sama
26.01.2018
Foto: Facebook / Bioscop
Popisek: Klára Issová v roli české Bridget Jones
S patřičným mediálním humbukem se odehrála premiéra nová komedie Filipa Renče Zoufalé ženy dělají zoufalé věci, který vznikl podle jednoho z bestsellerů Haliny Pawlowské. Výsledek je však více než zoufalý a dokazuje, že jak Renč, tak Pawlowská mají to nejlepší za sebou. Nová česká komedie je navíc dalším příkladem toho, jak věci dopadají, když se dělají především pro peníze a kopírují úspěšné vzory.
Snad všechny reakce na tento snímek jej srovnávají s kultovním Deníkem Bridget Jonesové, ale samozřejmě jde jen o laciný český odvar, načančaný komerční snímek, plný product placementu a herců, kteří hrají ve všem. A i ti diváci, kteří si nedělali předem žádné iluze a těšili se „pouze“ na oddychový film, se tentokrát pořádně naštvali. Už je totiž docela uráží stupidní vtipy a pády, hloupé hlášky a obnažená těla.
Největší omyl
Jedním z největších omylů režiséra bylo obsazení Kláry Issové. Této jemné, štíhlé krásce zkrátka její životní průšvihy nikdo, na rozdíl od Bridget, moc nevěří. Velmi přesně popsala tento problém na populárním diskusním fóru ČSFD.cz Michli: „Pokud někde píšou, že byla hlavní role herečce ušita na míru, pak se nejedná o tento případ. Hlavní problém vidím v tom, že ač se hrdince nic nedaří, nevychází jí život podle představ, zažívá různé pády a krize, které řeší zákusky, alkoholem a hledáním toho pravého, tak na ní reálně nějaké starosti či problémy nejsou vidět. Stále free, hezká, štíhlá… Na scéně se musí objevit syn, aby si divák uvědomil skok v čase, totéž u oslavy s dortem a svíčkou. Ač podává Klára Issová slušný herecký výkon, tak bez těch kil a vrásek navíc to nějak nefunguje.“
Přesně tak. Kdyby Olinku hrála neokoukaná, oplácaná a nemotorná herečka, její trapasy by byly možná věrohodnější. Ale Issové nelze věřit téměř nic. Copak může někoho pobavit její zpověď u ohně, kde si stěžuje, že by chtěla zabít mámu, protože má radši trpaslíky než ji? Nebo její scénu před školní porotou? Velmi jízlivě reaguje na adresu hereckého obsazení jeden z diváků: „Renč tam měl nechat svlíknout Halinu.“
To je ale řachanda
Nad problematickým obsazením se zamýšlí také David Lancz ze serveru Týden.cz. Pozastavuje se třeba nad Matoušem Rumlem v roli manžela a především nad postavou Olinčiny matky. „Klára Issová je v osmatřiceti pořád kočka, ale dvaatřicetiletý Matouš Ruml vedle ní vypadá mnohem víc jako její syn než choť. A představa, že by čtyřiačtyřicetiletá Alice Bendová mohla být matkou Issové, je už vyloženě zcestná. Ani masky a líčení tomu věrohodnost nedávají,“ konstatuje. Ještě více ho ale rozčílily „komické“ scény. „A humor? Vedle nekonečně otravného glosování ve stylu Banánových rybiček (s pohledem do kamery přímo na diváky) je to hlavně o tom, že pořád někam padá - na stůl, z kola... Haha. To je ale řachanda,“ stěžuje si právem.
Definitivní úpadek?
Trapnost a ubohost Renčovy komedie drsně tepe i Cival na Moviezone.cz, který si myslí, že jde o známku definitivního Renčova úpadku a ptá se: „Bože můj, co je tohle zase na mizérii?“ Svoji stručnou kritiku končí slovy: „Je smutné, že jeden z nejprogresivnějších devadesátkových filmařů končí jako karikatura sebe sama... Trailer samotný je každopádně nesnesitelný a jindy šikovná Klára Issová vyloženě trapná.“
Vložil: Adéla Hofmanová