Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Rozvod, nevěra, ztráta dítěte, nezaměstnanost. Osudy hrdinů ´Manželských etud´ nejsou šťastné

23.01.2018
Rozvod, nevěra, ztráta dítěte, nezaměstnanost. Osudy hrdinů ´Manželských etud´ nejsou šťastné

Autor: ČT

Popisek: Manželské etudy: Vladimír

Česká televize odvysílala již čtyři ze šesti dílů dokumentárního seriálu Manželské etudy, a to již po 35 letech. Jedno z nejpozoruhodnějších českých dokumentaristických děl toho vypovídá hodně nejenom o jednotlivých párech, ale i o celé naší společnosti.

Rozvody, nevěra, ztráta kontaktu s vlastními dětmi, nezaměstnanost, s tím vším se museli hrdinové časosběrných dokumentů vypořádat. Režisérce Heleně Třeštíkové se podařilo nevídané, páry, které si v osmdesátých letech vybrala (prý jí daly matrikářky tipy) a které svolily k natáčení, dokázala sledovat až do dnešních dnů. V některých případech sice ne oba z páru, jeden z partnerů si další natáčení nepřál. Heleně Třeštíkové se toho podařilo dosáhnout silou své osobnosti a také svou laskavostí. S některými ze svých protagonistů je totiž stále v kontaktu a zcela jistě nikdo z nich neměl pocit, že by ho režisérka snad nějak zneužívala pro svou slávu.

Začalo to zkoumáním časté rozvodovosti

„V roce 1980 jsem byla zaměstnána jako režisérka v Krátkém filmu a byla jsem oslovena dramaturgií, zda bych měla zájem pustit se do experimentálního časosběrného projektu sledování několika mladých manželských párů od momentu jejich svatby po dobu šesti let. Ihned jsem s nadšením souhlasila, protože jsem se už předtím pokoušela o jiný časosběrný projekt, což bylo další sledování dítěte, jehož narození jsme zaznamenali ve filmu „Zázrak“ z roku 1975. (Z toho pak daleko později vznikl film Soukromý vesmír). Tématem nového projektu mělo být zjišťování toho, co mladá manželství ovlivňuje, protože v té době byla považována za velký problém častá rozvodovost mladých párů,“ uvedla Helena Třeštíková svůj tehdejší záměr. 

Rozpad kvůli nevěrám

Jako první jsme mohli v televizi vidět doplněný příběh Ivany a Pavla. Dvojice, ve které je za toho aktivního právě Pavel, zatímco Ivana působí poněkud ušlápnutě a smutně. Hned na začátku dalšího natáčení se Helena Třeštíková dozví, že i tento pár se rozpadl. Pavel byl prý Ivaně opakovaně nevěrný. Pár spolu nadále žil, ale pouze coby spolubydlící. Naštěstí se Ivana rozhodla, že nebude truchlit a našla si nového přítele, se kterým sdílí svou vášeň pro ´army´ a kterému pomáhá provozovat  army park. Vypadá to, že se jí konečně podařilo urvat trochu toho štěstí pro sebe, bohužel prozrazuje, že se svou jedinou vnučkou se moc nevídá. Prý bydlí daleko: „Jedu tam hodinu a půl!“ stěžuje si. To Pavel je nadšeným dědečkem, bohužel mu to ale nevydrží. Se synem Dominikem se rozkmotří a o vídání se s vnučkou přijde. I jeho příběh působí poněkud smutně. 

Bez dcery nemůže žít

Nejdramatičtějším že šestice příběhů je ten Marcelin. Ta sice začala natáčet Etudy v páru se svým manželem Jiřím, ten ale natáčení záhy odmítl. Pár se ostatně celkem brzy po svatbě rozešel a příběh Jiřího se stal tím vedlejším. Marcelu totiž postihlo to největší neštěstí, které se může rodiči stát. Přišla o svou dceru Ivanu, což je pro její další směřování to nejpodstatnější. Marcela se totiž se smrtí dcery nedokáže vyrovnat a nemůže se ani naučit, jak bez ní žít, spíše jen přežívá. Sama říká, že žije jen pro svého druhého syna, jinak by prý spáchala sebevraždu. Ačkoliv se jí podaří (a také díky soucitu televizních diváků, které její příběh chytl za srdce a začali jí spontánně finančně pomáhat) najít si byt v Praze, má dostatek známých a také koníčky, nedokáže se v životě bez milované Ivany pořádně zorientovat a je stále velmi nešťastná: „Není den, abych na ni nepomyslela,“ svěřuje se. 

Nebyla se synem, když to potřeboval

Ačkoliv se Marcela snaží neustále bojovat, pracovat, do práce posílá i syna, její psychická nepohoda ji vždy dostihne, a tak několikrát skončí v léčebně v Sadské. A to dokonce i v době, kdy syn Tomáš  leží v nemocnici poté, co ho srazila tramvaj. To jí ale syn vyčítá: „Když jsem ji nejvíce potřeboval, tak tady nebyla,“ stěžuje si. Navíc prý Marcela hraje automaty, a tak přichází o peníze. A tak se odstěhuje a Marcela zůstane zcela sama: „Pomalu si zvykám na to, že jsem přišla o obě děti,“ poplakává. Syn Tomáš, který trpěl v dětství poruchou soustředění, si ale dokáže najít byt i práci a vypadá, že si své místo v životě zřejmě najít dokázal. Právě on je tak v Marcelině příběhu to nejpozitivnější. Jejich vzájemné vztahy jsou však na bodu nula, Marcela se však na konci filmu svěří s tím, že vyhlásila insolvenci a začala své dluhy splácet. A tak je možné, že se se svým synem dá znovu dohromady. 

Většinou se rozešli

V cyklu uvidíme ještě dva další příběhy. Bude velmi zajímavé pozorovat, kam se za ta léta hrdinové posunuli, i když to asi mnohdy nebude právě příjemné. Většina z párů se totiž rozešla. Nicméně právě takový je život bez všech příkras. Pokud se Helena Třeštíková rozhodne pověsit už natáčení párů na hřebík, nemusíme zoufat. Štafetu totiž převzala její dcera, filmová producentka a pražská radní Hana Třeštíková, která natáčí Manželské etudy: Nová generace. 

Dosud odvysílané příběhy 

Ivana a Pavel 

Ivana a Pavel se brali kvůli dítěti, dlouho rekonstruují zanedbaný byt po babičce a bydlí u rodičů. Pavel pracuje jako závozník a žije svými koníčky – hokejem, fotbalem a hlavně divadlem, které amatérsky hraje. Ivana ho v tom podporuje, stará se o dítě a o domácnost. Časem přibude k synovi ještě dcera. Po revoluci Pavel učiní koníčky svým zaměstnáním. Vede kulečníkovou hernu a pořádá turnaje. Obě děti se věnují kulečníku. Ivana se stará o domácnost. Po čase se manželství rozpadne a oba si najdou nové partnery. Přes Ivaninu počáteční hořkost jsou stále v přátelském kontaktu. Dcera Růženka se stává známou tanečnicí. 

Marcela a Jiří 

Nejdramatičtější životní příběh. První rozvedená dvojice už po dvou letech od svatby. Marcela žije sama s dcerou, Jiří bydlí u rodičů a oba neúspěšně hledají nového partnera. Tragická smrt dcery, se kterou se Marcela nedokáže vyrovnat. Jiří pak další natáčení odmítl, Marcela se neustále potýká se stále novými příkořími osudu. Její syn, kterého má s druhým partnerem, je problémové dítě. Má málo peněz a propadá se do dluhů. Tomáš postupně dospívá a vztahy mezi nimi se čím dál tím víc komplikují. 

Zuzana a Stanislav 

Tento při svatbě nejmladší pár, i poté dál bydlí každý zvlášť u svých rodičů. Zuzana se stará brzy po svatbě o narozené dítě a Standa jde na vojnu. Dostanou nový byt a narodí se jim druhé dítě, chvíle klidu a pak nečekaný rozvod. Standa je velmi aktivní, naučí se perfektně německy, živí se technickými překlady a zabývá se svými koníčky. S novou ženou postaví nízkoenergetický dům. Zuzana propadá pasivitě a sledování seriálů v televizi, hlavně odmítá další natáčení. Syn Honza je aktivní po tátovi, který stále překládá, kutí a vynalézá. 

Zuzana a Vladimír

Jako jediný pár se neberou kvůli dítěti, to se narodí až tři roky po svatbě. Bydlí u rodičů a staví si svépomocí byt. Vladimír chce být slavným fotografem a na té vizi intenzívně pracuje. Zuzana ho v tom podporuje. Postupně přijdou tři dcery, Zuzana se o ně stará a Vladimír žije bohémským životem. Po revoluci odjíždí pracovat do Ameriky. Zuzana jako zodpovědná matka drží rodinu při zemi. Manželství se hned vzápětí rozpadává. Vladimír se po letech vrací do Čech, stále fotografuje, pořádá výstavy a žije ve svých snech.

Vložil: Michaela Špačková

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace