Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Na tom pražským mostě, problémek nám roste... který z těch 130 spadne první? Magistrát to ví už roky

23.01.2018
Na tom pražským mostě, problémek nám roste... který z těch 130 spadne první? Magistrát to ví už roky

Foto: Facebook / Miloš Čermák

Popisek: Libeňský most je pro jistotu již pár dnů zavřený. ´A pak že město je pro auta, a ne pro lidi. Například tohle je velmi velkoryse pojatá lávka pro pěší a cyklisty,´poznamenal ke snímku uštěpačně tradičně vtipný publicista Miloš Čermák.

Matěj Stropnický s prohrou Zelených ve volbách rozhodně nehodil flintu do žita. Politicky se angažuje neustále. Nyní si vyžádal od Technické správy komunikací podrobnosti stran technického stavu mostů v Praze. Ze zprávy vyplývá, že 130 mostů je v šesté ze sedmi kategorií. Přičemž sedmá kategorie je určení mostů k demolici. Šestá je jen předstupeň. Uzavření Libeňského mostu je tedy pouze vrcholek ledovce. Budou následovat další. A budou následovat?

Ondřej Profant z Pirátské strany už v květnu roku 2016 podal trestní oznámení na neznámého pachatele v souvislosti se zanedbanou údržbou Libeňského mostu. Podle Pirátů totiž Technická správa komunikací nechala stav Libeňského mostu dlouhodobě zhoršovat, ačkoliv z četných posudků věděla, že musí odstranit příčiny jeho degradace - zejména zabránit vnikání vody do mostu vozovkou. Stav nečinnosti trval prakticky doposud, kdy se Libeňský most musel uzavřít kvůli havarijnímu stavu. Přičemž vedení města v roce 2016 uvažovalo o demolici mostu a o výstavbě nového. Demolici zabránily různé spolky a politická uskupení. K opravám ovšem vedení města a ani TSK nesáhlo.

Matěj Stropnický má podrobnosti o dalších mostech

V té nejhorší kategorii jsou podle zjištění Matěje Stropnického tři mosty. „Z výše zmíněných 130 mostů je 23 v tom druhém nejhorším stupni a 3 v tom úplně havarijním - ty poslední tři jsou už zavřené. Zřícená Trojská lávka byla mezi 23 mosty ve stupni šest, kde je také například Libeňský most nebo most Palackého. V kategorii pět jsou ovšem všechny tyto mosty: Barrandovský, Jiráskův, Mánesův, Legií, Čechův nebo Hlávkův!“ píše Matěj Stropnický. Vedení města očividně čeká na nějakou další katastrofu, při které zemřou lidé. Pak, možná, začnou jednat.

Dolínek tvrdí, že peníze do oprav šly

Radní pro dopravu města Prahy Petr Dolínek pro iDnes uvedl, že do oprav mostů šlo 1,2 miliard korun. Na dotaz iDnes, kde jsou peníze na opravy mostů, mluvčí Technické správy komunikací doslova uvedla: „Technicky to není možné zjistit. Všechny smlouvy máme v šestnácti šanonech a pro vyčíslení bychom museli přijmout další čtyři lidi, kteří by prošli všechny dokumenty.“ Aneb vítejte v době šanonů, i když žijeme v době počítačů. Kocourkov.

Je libo trochu polemiky? Té se vám dostane ze všech stran. Od podlahy se k věci postavil web D-Fens, který se všeobecně věnuje automobilismu a s ním spojenou problematikou: „Stačí to porovnat s všudypřítomnou šikanózní kampaní, kterou úředníci vyhlásili občanům a firmám. S něčím natolik neškodným jako je osobní auto musíte každé dva roky na technickou a emisní kontrolu, které se neustále plíživě zpřísňují. Musíte na tuto kontrolu, i když je auto ještě v záruce. V mezičase mezi kontrolami může řidiče buzerovat policie, jejíž kontrolní pravomoci také kontinuálně rostou a dosáhly již zcela absurdního rozsahu. Sám řidič podléhá od určitého věku kontrolám zdravotního stavu, ale most, po kterém tohle všechno jezdí, může klidně shnít veřejné správě pod rukama, protože úředníci mají papíry v šanonech a obtěžuje je v tom něco hledat, museli by přijmout 4 lidi, aby prohledali 16 šanonů a zjistit tam něco, co měli mít od začátku po ruce.“

Jdeme do nich, píše Stropnický

Matěj Stropnický je stavem mostů šokovaný. Ve svém textu se pídí po vinících. Na vině může být, podle Stropnického, Technická správa komunikací, která nebyla schopná podat zprávu. Nebo je na vině Petr Dolínek, že o stavu mostů věděl, ale prostě informaci nepředal dál. „Budu zjišťovat, kdo je ten, kdo věděl a neinformoval / nenavrhl nápravu. Může to být tak, že neinformovala TSK vedení města. Ale také tak, že TSK informovala Dolínka a ten neinformoval vedení města. Každopádně se nedělo nic, ani ta příprava projektů není,“ uvedl Stropnický. A hned učinil tři kroky k nápravě stavu: 

1/ Připravit soupis plánu oprav mostů ze schválených 1,3 miliardy na letošek

2/ Připravit soupis plánu oprav mostů z extra 170 mil, které žádají po zřícení lávky

3/ Připravit pro všechny tři kategorie špatného stavu přehled, v jaké fázi příprav projektů rekonstrukce TSK je

Ale bude to stačit? Dočkají se Pražané dalšího pádu některého z mostů? Ano, opravy nejsou politicky populární. Populární je přestřihávat stuhy u nových projektů, opravy se většinou setkávají s negativním přijetím. Viz například kauza Matěje Hollana z Brna, který se ve své funkci radního pro dopravu v Brně stal terčem mnoha nejapných žertů a politických akcí na jeho poškození. Rozkopané Brno se lidem nelíbilo. Líbily by se jim víc padající mosty?  Mimochodem, zajímá-li vás, co vše je v Parze zavřeného, podívejte se sem - zajímavé čtení. 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb