Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Do mostů se vrazila miliarda, jenže nikdo neví, kam se vypařila. TSK to má snad někde v šanonu, prý

17.01.2018
Do mostů se vrazila miliarda, jenže nikdo neví, kam se vypařila. TSK to má snad někde v šanonu, prý

Foto: ČT

Popisek: Trojská lávka se zřítila a po přečtení článku nabydete nejspíš dojmu, že je záhada, proč se toho nezřítilo více

Více než před měsícem se v Praze zřítila lávka pro pěší do Vltavy. Hrozí snad něco podobného i jiným lávkám a mostům? MF Dnes se snažila dopídit, kolik na opravy mostů vlastně Praha dává a na které mosty konkrétně, leč, nepodařilo se. A důvod? Tak ten je kuriózní, obzvláště v roce 2018.

Částka, kterou město investovalo do mostů, na první pohled ohromí: „Mezi roky 2014 a 2017 jsme do mostních objektů investovali 1,2 miliardy korun. Myslím, že částka ukazuje, že jsme si stavu mostů vědomi,“ sdělil MF Dnes radní Petr Dolínek. Co konkrétně se z těchto peněz financuje? Tak se novináři zeptali společnosti TSK Praha, která má mosty a lávky spravovat. Ta se ale vyjádřila, že vzhledem k tomu, že mají vše v papírové podobě založené v šanonech, není možné tyto informace dohledat. Poněkud šokující odpověď dává cosi tušit o tom, jak to asi na TSK vypadá a o jak byrokratickou a zastaralou firmu asi půjde. 

Radši staví nové, než opravují

TSK pouze „pustila“ informaci o tom, že za opravy Nuselského mostu utratila přes 260 milionů korun, dalších 66 milionů stála oprava mostu v Korunovační ulici, oprava Niederleho mostu na trati Libeň – Vršovice. Další provozní výdaje činily 693 milionu korun, přitom loni se za opravy utratilo rekordně málo, jen 300 000 korun. Jak to tak vypadá, opravám mostů se nikdo příliš nevěnoval. A možný důvod? MF Dnes ho navrhl Adam Zábranský, předseda pražských Pirátů: „Každý politik raději staví nové dopravní stavby, než aby opravoval staré silnice a mosty – u těch se páska nestřihá.“ 

Most má vydržet sto let

To, že se do údržby mostů investuje málo peněz, tvrdí i známá milovnice mostů a hlavně expertka a soudní znalkyně Miloslava Pošvářová: „Předepsaná životnost mostu je minimálně sto let. Od toho by se měla odvíjet údržba objektu, která by na století měla odpovídat čtyřnásobku pořizovací ceny,“ sdělila   MF Dnes. Miloslava Pošvářová už krátce po zřícení lávky kritizovala TSK: „TSK musí mít protokol z hlavní nebo mimořádné prohlídky mostu podle ČSN 73 6221. To není žádná nezávazná zpráva. Je to protokol. A stejný protokol musel být po provedení opravy v roce 2012. To je povinnost podle této normy. A v tom protokolu z roku 2012 z mimořádné prohlídky musí být napsáno, že je lávka bezpečná. Jinak by po ní nemohl být provoz zahájen,“ sdělila a dodala: „Na korozi výztuže lan upozorňovaly provedené prohlídky. Majetkový správce měřil průhyby. K ničemu. Jak si může někdo myslet, že geodetické měření zajistí bezpečné sledování, aniž by provedl podrobnou diagnostiku? To mě hlava nebere. Ocelová lana totiž praskají rychle a bez varování. Dalším problémem mohou být opravy a poškození lan při bourání a betonáži mostovky. Hlídal opravy někdo?“ 

Korodovala lana

Miloslava Pošvářová říká, že systém péče o Trojskou lávku selhal: „Nelze tvrdit, že je konstrukce mostu v pořádku, když k tomu nejsou výsledky.  Pokud to nevím určitě, je třeba most zavřít.“ Dále hovoří o stavu nosných lan, který byl velmi špatný: „Pokud korodují lana, která jsou zásadním nosným systémem, je to vážný problém. Musí být známo, jak korodují, kolik nosných lan není funkčních atd. To nevíme ani po zřícení lávky.“

 

Kontrola je špatná

Trojská lávka byla postavena v roce 1984, vydržela tedy jen něco málo přes třicet let: „Když je most nebo lávka navržena, podle norem má minimální životnost 100 let. Pokud má životnost projektovanou menší, musí být řečeno proč a musí být předepsáno, jak tu provizorní konstrukci kontrolovat. Co je její kritické místo. Co sledovat,“ apeluje Miloslava Pošvářová. Podle ní nebylo správné už pořízení lávky: „Je zarážející, že si Praha koupila za cenu trvalé lávky lávku provizorní. Věděl to vůbec majetkový správce nebo Magistrát? Nevěděl.“ Miroslava Pošvářová nepovažuje za dobrý jak systém oprav, tak systém kontroly mostů, situace je prý vážná: „Kdo nyní kontroluje zařazení mostů, jejich stav? Opět stejná firma, která má licenci na všechny mosty v Praze? Ano, opět stejná firma kontroluje samu sebe. Magistrátu to nevadí. Má vůbec Magistrát zřízen kontrolní mechanismus, jak funguje správa majetku mostů? Nemá. Správa majetku neexistuje.“ 

Vložil: Michaela Špačková