Do mostů se vrazila miliarda, jenže nikdo neví, kam se vypařila. TSK to má snad někde v šanonu, prý
17.01.2018
Foto: ČT
Popisek: Trojská lávka se zřítila a po přečtení článku nabydete nejspíš dojmu, že je záhada, proč se toho nezřítilo více
Více než před měsícem se v Praze zřítila lávka pro pěší do Vltavy. Hrozí snad něco podobného i jiným lávkám a mostům? MF Dnes se snažila dopídit, kolik na opravy mostů vlastně Praha dává a na které mosty konkrétně, leč, nepodařilo se. A důvod? Tak ten je kuriózní, obzvláště v roce 2018.
Částka, kterou město investovalo do mostů, na první pohled ohromí: „Mezi roky 2014 a 2017 jsme do mostních objektů investovali 1,2 miliardy korun. Myslím, že částka ukazuje, že jsme si stavu mostů vědomi,“ sdělil MF Dnes radní Petr Dolínek. Co konkrétně se z těchto peněz financuje? Tak se novináři zeptali společnosti TSK Praha, která má mosty a lávky spravovat. Ta se ale vyjádřila, že vzhledem k tomu, že mají vše v papírové podobě založené v šanonech, není možné tyto informace dohledat. Poněkud šokující odpověď dává cosi tušit o tom, jak to asi na TSK vypadá a o jak byrokratickou a zastaralou firmu asi půjde.
Radši staví nové, než opravují
TSK pouze „pustila“ informaci o tom, že za opravy Nuselského mostu utratila přes 260 milionů korun, dalších 66 milionů stála oprava mostu v Korunovační ulici, oprava Niederleho mostu na trati Libeň – Vršovice. Další provozní výdaje činily 693 milionu korun, přitom loni se za opravy utratilo rekordně málo, jen 300 000 korun. Jak to tak vypadá, opravám mostů se nikdo příliš nevěnoval. A možný důvod? MF Dnes ho navrhl Adam Zábranský, předseda pražských Pirátů: „Každý politik raději staví nové dopravní stavby, než aby opravoval staré silnice a mosty – u těch se páska nestřihá.“
Most má vydržet sto let
To, že se do údržby mostů investuje málo peněz, tvrdí i známá milovnice mostů a hlavně expertka a soudní znalkyně Miloslava Pošvářová: „Předepsaná životnost mostu je minimálně sto let. Od toho by se měla odvíjet údržba objektu, která by na století měla odpovídat čtyřnásobku pořizovací ceny,“ sdělila MF Dnes. Miloslava Pošvářová už krátce po zřícení lávky kritizovala TSK: „TSK musí mít protokol z hlavní nebo mimořádné prohlídky mostu podle ČSN 73 6221. To není žádná nezávazná zpráva. Je to protokol. A stejný protokol musel být po provedení opravy v roce 2012. To je povinnost podle této normy. A v tom protokolu z roku 2012 z mimořádné prohlídky musí být napsáno, že je lávka bezpečná. Jinak by po ní nemohl být provoz zahájen,“ sdělila a dodala: „Na korozi výztuže lan upozorňovaly provedené prohlídky. Majetkový správce měřil průhyby. K ničemu. Jak si může někdo myslet, že geodetické měření zajistí bezpečné sledování, aniž by provedl podrobnou diagnostiku? To mě hlava nebere. Ocelová lana totiž praskají rychle a bez varování. Dalším problémem mohou být opravy a poškození lan při bourání a betonáži mostovky. Hlídal opravy někdo?“
Korodovala lana
Miloslava Pošvářová říká, že systém péče o Trojskou lávku selhal: „Nelze tvrdit, že je konstrukce mostu v pořádku, když k tomu nejsou výsledky. Pokud to nevím určitě, je třeba most zavřít.“ Dále hovoří o stavu nosných lan, který byl velmi špatný: „Pokud korodují lana, která jsou zásadním nosným systémem, je to vážný problém. Musí být známo, jak korodují, kolik nosných lan není funkčních atd. To nevíme ani po zřícení lávky.“
Kontrola je špatná
Trojská lávka byla postavena v roce 1984, vydržela tedy jen něco málo přes třicet let: „Když je most nebo lávka navržena, podle norem má minimální životnost 100 let. Pokud má životnost projektovanou menší, musí být řečeno proč a musí být předepsáno, jak tu provizorní konstrukci kontrolovat. Co je její kritické místo. Co sledovat,“ apeluje Miloslava Pošvářová. Podle ní nebylo správné už pořízení lávky: „Je zarážející, že si Praha koupila za cenu trvalé lávky lávku provizorní. Věděl to vůbec majetkový správce nebo Magistrát? Nevěděl.“ Miroslava Pošvářová nepovažuje za dobrý jak systém oprav, tak systém kontroly mostů, situace je prý vážná: „Kdo nyní kontroluje zařazení mostů, jejich stav? Opět stejná firma, která má licenci na všechny mosty v Praze? Ano, opět stejná firma kontroluje samu sebe. Magistrátu to nevadí. Má vůbec Magistrát zřízen kontrolní mechanismus, jak funguje správa majetku mostů? Nemá. Správa majetku neexistuje.“
Vložil: Michaela Špačková