Když poprvé viděla Marii Terezii, plakala dojetím. Celé Vánoce proseděla v teplákách
09.01.2018
Foto: Facebook Adély Vopavové
Popisek: Autorka scénáře Mirka Zlatníková
Za příjemným překvapením, které vyvolal koprodukční seriál české, rakouské a slovenské televize Marie Terezie, stojí především většině veřejnosti téměř neznámá Česka, novinářka a scenáristka Mirka Zlatníková. Přiznává se, že když ho viděla poprvé, plakala dojetím. Protože vypadal přesně tak, jak si ho představovala. Aby se scenárista tak stoprocentně potkal s režisérem rozhodně nebývá zvykem. Přesto vše musela v lecčems slevit a některé dějové linky obětovat.
Původně měl mít totiž seriál čtyři díly a měl se na něm podílet pouze německý distributor Beta film, ale postupně o něj projevili zájem také na Slovensku a v Rakousku. Ale to nakonec nebylo kvůli koprodukčním podmínkám možné. A tak musela obětovat celé dějové linky, například zajímavý příběh sestry Marie Terezie Marie Anny. Ta se ve skutečnosti zamilovala do bratra Františka Štěpána Lotrinského Karla, ale Marie Terezie jí to zpočátku zakazovala, přesto, že ona sama se vdala z velké lásky. Nakonec se však vzali. Ale i s tímto problémem si Mirka Zlatníková poradila a to, co se nevešlo do seriálu, vydala knižně.
Několik let života
V zajímavém rozhovoru pro server Seznam zprávy prozradila, že za seriál o Marii Terezii vděčí koprodukčnímu snímku ČT o Janu Husovi i tomu, že Češi mají rádi historické příběhy. Lituje pouze, že se jich netočí více, protože jsou kvůli dobovým kostýmům příliš drahé. Připustila rovněž, že se jako novinářka chtěla co nejvíce držet historických faktů, ale její poradce historik jí varoval, že pak to bude celé o tom, že všechny postavy budou sedět u stolu a psát dopisy. A tak volila cestu umělecké fikce a nadsázky, ale tak, aby to bylo únosné a co nejvíce autentické. Psaní příběhu o Marii Terezii obětovala několik let života. Velmi náročné už bylo samotné rešeršování a získávání historických materiálů. „Marie Terezie si nechávala životopisy, které se o ní psaly, kontrolovat. Nechtěla, abychom se o ní cokoliv dozvěděli,“ říká autorka scénáře.
Marťan Kotek
Stejný kompromis musela volit i v případě jazykového projevu, místy příliš moderního, což řada lidí kritizovala. Týkalo se to především Františka Lotrinského, kterého senzačně zahrál Vojta Kotek. „On byl člověk moderní doby, podnikatel, muž, který miloval svoji ženu a chodil po paláci v pyžamu. Byl to vlastně takový Marťan a různým věcem se postavil,“ vysvětlovala Mirka Zlatníková, proč někdy volila moderní výrazy.
Přiznává ale, že s místy drsnou kritikou, která po odvysílání seriálu o Marii Terezii následovala, se nevyrovnávala nejlépe. Připouští ovšem, že někteří kritici měli v určitých případech pravdu, například jeden novinář z Rakouska. Šlo ovšem o velmi konstruktivní názory. Horší to bylo v Čechách. Nejvíce ji nazvedl text Mirky Spáčilové z Idnes.cz, mimochodem její dlouholeté kamarádky. Když si ale uvědomila, že tato kritička napíše tisíce článků ročně, pak se spíše smála.
Vánoce v teplákách
Na jejím twitterovém účtu jí ale hodně diváků fandí a děkuje. A na případné kritiky reaguje s vtipem. Když si jeden mravokárce postěžoval, že 1. díl Marie Terezie začíná souloží, odpověděla mu: „Omlouvám se, původně jsem měla v úmyslu ho odstartovat kázáním Ignáce Kapmullera, ale nějak se mi to vymklo.“ A naznačuje také, že se ozvali první zájemci, jestli si umí představit, že by napsala pokračování. „Vzhledem k tomu, že jsem celý Vánoce proseděla v teplákách u počítače, tak si umím maximálně představit to, že půjdu ven a zabořím si hlavu do sněhu,“ zareagovala Mirka Zlatníková. Prozatím.
Válcuje vás život, úřady, politici? Zažili jste, nebo jste viděli něco, co by měli ostatní vědět? Pište, foťte, posílejte na .
Vložil: Adéla Hofmanová