Rittigova ‘bejvalka‘ se neztratí. Jak a v čem se jí opravdu skvěle daří? Budete zírat
24.12.2017
Foto: repro/Youtube
Popisek: Versace - symbol luxusu
Pořídili jste si někdy skutečně luxusní produkt? Podnikatelka Lenka Vejvalková je tou, která do České republiky přivezla to nejluxusnější zboží s cenovkami, ze kterých se Čechům tehdy protáčely panenky. Nejenom o začátcích vyprávěla v pořadu Kam to bude? na Seznamu.
Lenka Vejvalková, která byla magazínem Forbes zahrnuta mezi sto nejvlivnějších žen České republiky, je ostřílenou podnikatelkou ve světě těch nejluxusnějších značek. Právě ona otevřela na nejdražší ulici v České republice, v Pařížské, hned několik obchodů s luxusní módou. A právě ona je tou pravou, která může o byznysu s luxusem vyprávět nejerudovaněji. Tvrdí, že ženy mají pro byznys a šéfování v něm ty nejlepší vlohy. „Ženy jsou v rozhodování rychlejší,“ prohlásila v pořadu.
Dříve Češi, dnes nakupují hlavně Číňané
I ji prý trápí nedostatek vhodných zaměstnanců. „Pro nás je to obtížnější, lidi nejsou. Na asistentku prodeje v Pařížské máme vyšší nároky, musí umět dva světové jazyky, či dokonce tři jazyky,“ prohlásila. Cizí jazyky jsou důležité, protože ačkoliv je pro ni důležitá i česká klientela, cizinci pochopitelně převažují. I klientela se prý v průběhu let mění. „Dřív to byli Češi, Rusové či země bývalého Sovětského svazu, japonská klientela, korejská, ale teď určité značky mají většinu klientů čínských.“
Bylo to zjevení
Lenka Vejvalková byla první, kdo měl odvahu do České republiky, kterou tehdy válcoval nevkus fialových sak, přivézt luxusní módu, což byla vlastně náhoda. Coby realitní agentce se jí nedařilo pronajmout jeden obchod v centru, a tak se rozhodla, že jej obsadí sama, a to luxusními značkami. Vypravila se tedy do Itálie, aby oslovila zvučná jména, přesvědčila ale pouze značku Versace, jejíž obchod zde v roce 1995 otevřela. „Bylo to zjevení, všichni stáli u výloh a nechápali, co to je. Ty ceny, co to je. Tenkrát byla zrovna velká logománie, takže všichni chtěli mít medúzu na prsou,“ vzpomínala a dodala: „Dřív to byl jeden a první obchod. Po dvaadvaceti letech jsou tady obchodů desítky, ty ceny jsou úplně normální u luxusních obchodů.“

Lenka Vejvalková
Muži dokáží najednou utratit víc
Ostřílená podnikatelka svou klientelu zná velmi dobře. „Utrácejí více ženy, ale pokud se muži o sebe starají, pak jejich jednorázový ticket je určitě velký. Muži si nejradši kupují obleky, dnes i casual módu, méně tašky. Jsou to hlavně obleky a košile, kalhoty, svetry.“ Vesměs jde o zboží v řádu desetitisíců, ba i více. Podle Lenky Vejvalkové se ale jedná o cenu, která odpovídá povaze zboží. „Musíte si uvědomit, že z kabelky rovnou odečtete jednadvacet procent, marži obchodu, že je to dělané draze placenou italskou prací, z těch nejkvalitnějších materiálů, ručně, že jsou tam nějaké kameny, ruční vyšívání.“
Český vkus nejhorší
Český vkus bývá většinou považován za dost hrozný, Lenka Vejvalková to ale rozhodně tak černě nevidí. „Je globalizace. Od roku 1990 zde vychází Elle, vycházejí tu další módní časopisy. Všichni sledují Instagram, všechny ty modelky, přehlídky, tomu se přece nedá uniknout,“ tvrdí. Nicméně jsme prý spíš lepší průměr, rozhodně ne někde na špici. „V Itálii a Španělsku na sebe hodně dbají muži, v tom je velký rozdíl. Pokud bych měla vybrat město, kde jsou lidi i overdressed na každou příležitost, to je určitě Madrid. Nejhorší je to určitě v Londýně. Já bych řekla, že jsme takový zdravý český průměr.“
Vzor u nás? Mareš nebo Nesvadbová
Zamyslela se také nad tím, proč právě v Itálii a Španělsku se módě i u mužů tak daří. „Tohle souvisí ještě více s výchovou. Co já vidím politiky v italské a španělské televizi, nestane se, aby neměli skvěle padnoucí saka. Souvisí to i se vzděláváním, v italském se klade velký důraz i na řečnění, jak u toho mají povídat, učí se i etiku odívání, asi jim to zůstalo ze starého Říma,“ uvádí Lenka Vejvalková. I u nás máme ale ty, kdo drží laťku vkusu vysoko a v oblékání nezklamou. „Perfektně je oblečen Marek Eben nebo Leoš Mareš. Z žen Bára Nesvadbová nebo Andrea Běhounková. Jsou i další české ženy, které vypadají perfektně.“
Lenka Vejvalková je příkladem velmi úspěšné české podnikatelky, ženy, které se dařilo, nač sáhla. Ostatně už na Vysoké škole ekonomické to prý byla jedničkářka. Po studiu pracovala chvíli za směšnou mzdu v Ekonomickém ústavu Akademie věd, a tak se raději vrhla pořádně do života a byznysu, a to s obrovskou kuráží. Na pražské Pařížské třídě se jí podařilo otevřít butiky těch nejluxusnějších značek, zajímavé je, že se cizí značky nesnažily obchody odkoupit, tak byly s českou podnikatelkou spokojené. Své soukromí si Lenka Vejvalková střeží, ale přece jenom jedna pikantnost je známa. A to sice, že byla před lety partnerkou lobbisty Rittiga.
Válcuje vás život, úřady, politici? Zažili jste nebo viděli něco, co by měli ostatní vědět? Pište, foťte, posílejte na .
Vložil: Michaela Špačková